Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motorwissel B21a naar B230A
#1
ik ga mijn b21a (van 245 '76 LPG) wisselen voor een B230A uit een 740. 

ik ga de bestaande  b21A incl m47 met mechanische telleraandrijving uitbouwen met de motortakel, daarna de m47 (met een verse koppeling) overzetten op de B230A, en dan weer inbouwen.
Ze hebben beide de pierbrug carb (gele dopje). de verdelers zitten ' gewoon' op dezelfde plek. 
ik hoop gewoon de bestaande bekabeling te gebruiken.

ik heb al e.e.a. aan tips gelezen/gekregen.. 
maar ik vraag het hier graag ook nog even:
Is dat gewoon plug and play? zijn er nog aanpassingen nodig? 
tips & tricks zijn welkom Smile

gr Henry
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#2
Heb je de complete ontsteking uit de 740? Dat zou het mooiste zijn, al zal de originele ontsteking ook moeten werken. Het enige dat ik me verder kan bedenken is dat de oliedruksensor met de komst van de B200 en B230 is veranderd. De stekker aan de originele kabelboom past niet op de oliedruksensor van de B230. Ik heb er een van een oude kabelboom afgeknipt en aan de kabelboom van de 240 gesoldeerd, dat gaat prima. En controleer de kabelboom goed, de isolatie van de kabels kan zomaar vergaan zijn.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
(3 January 2019, 20:26)245GLE1981 schreef: ik ga mijn b21a (van 245 '76 LPG) wisselen voor een B230A uit een 740. 

ik ga de bestaande  b21A incl m47 met mechanische telleraandrijving uitbouwen met de motortakel, daarna de m47 (met een verse koppeling) overzetten op de B230A, en dan weer inbouwen.
Ze hebben beide de pierbrug carb (gele dopje). de verdelers zitten ' gewoon' op dezelfde plek. 
ik hoop gewoon de bestaande bekabeling te gebruiken.

ik heb al e.e.a. aan tips gelezen/gekregen.. 
maar ik vraag het hier graag ook nog even:
Is dat gewoon plug and play? zijn er nog aanpassingen nodig? 
tips & tricks zijn welkom Smile

gr Henry

De ontsteking heb je wss al overgezet dan want bij een 7-serie zit die normaal achter op de cilinderkop.
Motorsteunen nog overzetten en de watertemp sensor is wss ook anders 2 polen versus 1 maar allemaal plug and play. Alternator ook verzetten want normaal zit die ook aan de andere kant. Maar alles wat je nog hebt kan ze gewoon van je b21 nemen.
Antwoord
#4
je zult verstelt staan..
Antwoord
#5
Bedankt voor de tips zover!

Hier de plaatjes bij het praatje (zolang de MP link nog actief is):

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd...=mympBuyer

Komt zo origineel uit een '86 740 aldus de verkoper. 

mbt de olie en KVS temp sensor: kan ik ook gewoon de sensoren overzetten van de B21a naar de B230? Ik ben voornemens om mijn huidige ' punten verdeler ' over te zetten (incl elektrische contact puntjes kit). Of het kitje in de huidige B230 verdeler te stoppen, maar ik neem aan dat deze niet vergelijkbaar is?

(ik ga t blok dit weekend ophalen)

@Raymond 
Waarover zal ik versteld staan? je maakt het wel heel spannend zo Smile
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#6
De temperatuursensor kun je zover ik weet overzetten, de oliedruksensor heeft een andere schroefdraad dus dat gaat niet zomaar. De 740 heeft waarschijnlijk zo'n verdeler met een Hall-sensor, die werkt al met een elektronisch signaal. Die is anders opgebouwd dus het past niet zomaar, het heeft ook niet zoveel zin om dat systeem om te bouwen. Dus het systeem dat je nu hebt hergebruiken, of het complete ontstekingssysteem van de 740 inbouwen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#7
Je moet ff kijken of je versnellingsbak-as in deze koppelingsplaat gaat, er zijn 10 en 22 splines versies. Of dat je je eigen vliegwiel, plaat en al overzet. Dat is weer afhankelijk van of de ontsteking een signaal van het vliegwiel pakt of uit de verdeler.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Blokje is in middels opgehaald. Hij is in mooie staat. 138.000 gelopen.

oliedruk sensor stekker moet ik dan nog elders vandaan halen.


Ik ben voornemens om gewoon mijn huidige b21a ontsteking over te zetten (de b230a verdeler heeft inderdaad een hallgever).
zijn de verdelers zo uitwisselbaar eigenlijk?
ik zou evt ook de 123 ontsteking uit een van mn andere volvos kunnen gebruiken, maar ik heb tot nu toe eigenlijk veel meer plezier van mijn goedkope E-spark setje. 1x afstellen met stroboscoop en klaar. Met de 123 ontsteking heb ik overigens nog weinig ervaring, heb die '78 244 b21a waar deze inzit nog niet zo lang..
Iemand ervaring met het afstellen van de 123 ontsteking?

Ik denk, als ik het zo hoor dat ik ook het bestaande vliegwiel/ koppelingsplaat enzo inderdaad overzet van de b21a mocht de b230a versie niet passen op de m47. Eerst maar eens de bak en motor uitbouwen. wordt ook de eerste keer, maar komt vast goed..

Wordt vervolgd!
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#9
[Afbeelding: tz-28h.jpg]
Waarschijnlijk heb je deze ontsteking.
Ik heb deze toen ook ingebouwd en is een onverwoestbare standalone.
Het enige wat je nog moet hebben is nr210 en een kabelboompje
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
Ik denk dat de b20 verdeler niet past op de B230A. De hulpas van de B230 heeft een andere vertanding.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 25 1.422 3 June 2021, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 1.443 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 1.160 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 604 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 3.238 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 2.597 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 799 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 1.524 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 2.983 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 2.134 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)