Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor loopt niet op LPG
#1
De laatste tijd heb ik wat probleempjes gehad met op LPG rijden (244, B230A). Een paar maanden geleden een bevroren verdamper gehad. Er was een kleine koelvloeistoflekkage bij de bovenste aansluiting. Dat heb ik opgelost, en daarna geen problemen meer gehad.

Tot ik afgelopen zaterdagavond naar huis wilde rijden. Zonder problemen koud gestart op LPG, en toen ik met een inmiddels warme motor 10 km verderop de snelweg op wilde rijden begon de motor weer in te houden. Overgeschakeld naar benzine, en op een geschikte plek een aantal zaken gecontroleerd. Koelvloeistof stond op peil, er was geen lekkage bij de verdamper te zien en de verdamper was warm. Ook de stelschroeven wat verder opendraaien heeft niet geholpen. Dus op benzine verder naar huis gereden.

Vanmiddag probeerde ik de auto weer op LPG te starten, dit ging zonder problemen. Toevallig ontdekte ik dat de verdamper verkeerd om zat aangesloten in het koelsysteem. Het was al zo aangesloten sinds ik de auto heb, kort na aanschaf heb ik de verdamper vervangen door hetzelfde type omdat er een stelschroef was afgebroken. Het was me toen niet opgevallen dat de slangen verkeerd waren aangesloten. Dus de slangen omgewisseld en nu stroomt de koelvloeistof van onder naar boven zoals het hoort. Maar de verdamper lijkt nu helemaal niet meer te werken, want ik kan de motor niet meer op LPG starten. Ik heb een stukje op benzine gereden, om de motor op temperatuur te brengen en het koelsysteem te ontluchten, maar ook met warme motor kan ik niet op LPG rijden. 

Waar moet ik het zoeken?
De verdamper werkte vandaag dus weer, maar nadat ik de aansluitingen had omgewisseld ineens niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat een verdamper ineens niet meer werkt nadat de waterslangen op de juiste manier zijn aangesloten terwijl ze dat daarvoor niet waren.
Na een rit van zo'n 15 km, een tijdje stationair draaien en wat in de koelslangen knijpen zakt het niveau van de koelvloeistof niet meer. De kachel wordt ook warm, dus het koelsysteem lijkt goed ontlucht.
De verdamper wordt warm.
De koelvloeistof stroomt van onder naar boven zoals het hoort.
De verdamper zit met T-stukken parallel aangesloten met de kachel, en de kachel wordt ook warm.
De afsluiter in de LPG-leiding wordt bekrachtigd.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#2
Ik vermoed ergens een los contact of een relais/solenoid welke het af en toe wel doet. Aangezien je bij de verdamper werkt en sindsdien hij het niet meer doet, zou ik daar beginnen met zoeken.
Succes met zoeken
Antwoord
#3
Bij de verdamper zijn alleen de waterslangen omgewisseld, verder heb ik er niet aan gezeten. Wel ben ik net nog even gaan zoeken, en wat metingen gedaan. Het LPG-systeem bestaat uit 2 afsluiters (voor benzine en LPG) en een LPG-choke. Dit werkt allemaal. De vorige keer kon ik de motor wel koud starten op LPG. Dat heb ik ook geprobeerd, en met succes. Ik ben een stukje gaan rijden, na 5 km begint de motor weer in te houden en kan ik nog een paar honderd meter langzaam rijden. Daarna valt de motor uit.

Ik dacht weer aan een bevroren verdamper, maar de verdamper is warm en de motor is ook op bedrijfstemperatuur. Het lijkt dus niet op een elektrisch probleem.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#4
Je kunt nog kijken of het werkt door het veiligheidsrelais buiten te sluiten die wil ook wel eens kapot zijn. Koop daarna wel een nieuwe het is niet voor niets een verplichting.

[Afbeelding: lpg%20schema.JPG]
Antwoord
#5
Dat had ik ook al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. De afsluiter werkt altijd, maar toch valt de motor uit. Het moet dus iets anders zijn
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#6
Ik kan mee ook niet voorstellen dat de verdamper heel veel geeft om stroomrichting van koelwater. Zolang er maar water is om de warmteonttrekking van het verdampende gas te compenseren. ALs er koud of lauw water langsstroomt, zoals tijdens de eerste kilometer, maakt dat ook niet uit.

Misschien heb je een draadje losgemaakt, slangetje vergeten, iets wat op breken stond brak af, iets onnozels.

Als je, zonder het slangenverhaal, zou zeggen: mijn motor stopt op LPG na 5 km maar op benzine doet ie het nog, zou ik bij de bobine gaan kijken. Slechte bobines warmen op tot de vonk te zwak wordt om LPG te ontsteken. Benzine ontbrandt wat makkelijker.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Met mijn amazon was het een keer een gecorrodeerd stekkertje in het zekeringenkastje , na 800km rijden wilde het plots niet meer op gas.
Antwoord
#8
De stekkers bij de LPG-installatie lijken ook goed, heb ze een keer los gehaald en weer terug gezet.

Ook heb ik bij de ontsteking de nodige onderdelen gewisseld, 2 bobines, set bougiekabels, verdelerkap, rotor en de ontstekingsmodule. Een van die bobines is bijna nieuw, maar de motor loopt nog steeds niet op LPG als de motor is opgewarmd. Koud starten gaat wel prima.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#9
Over dat koud starten gaat prima.

Is dat op lpg?
Antwoord
#10
Ja, ik kan koud starten op LPG. Als de motor op temperatuur begint te komen valt hij uit. Op benzine loopt de motor wel, ook met andere ontstekingsdelen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 32 2.412 , 17:29
Laatste bericht: TeunTimmermans
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 18 1.540 4 July 2020, 15:04
Laatste bericht: wreccer
  schuddende motor (B200) heideltje 22 3.020 18 May 2020, 21:46
Laatste bericht: Arjan.
  Volvo D24TIC Thermostaat gaat niet open?? GreenD24tic 1 417 4 April 2020, 22:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 1.052 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 810 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 518 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Identificeren motor Lubse 14 1.944 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 1.222 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 3.423 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)