17 December 2018, 18:03
De laatste tijd heb ik wat probleempjes gehad met op LPG rijden (244, B230A). Een paar maanden geleden een bevroren verdamper gehad. Er was een kleine koelvloeistoflekkage bij de bovenste aansluiting. Dat heb ik opgelost, en daarna geen problemen meer gehad.
Tot ik afgelopen zaterdagavond naar huis wilde rijden. Zonder problemen koud gestart op LPG, en toen ik met een inmiddels warme motor 10 km verderop de snelweg op wilde rijden begon de motor weer in te houden. Overgeschakeld naar benzine, en op een geschikte plek een aantal zaken gecontroleerd. Koelvloeistof stond op peil, er was geen lekkage bij de verdamper te zien en de verdamper was warm. Ook de stelschroeven wat verder opendraaien heeft niet geholpen. Dus op benzine verder naar huis gereden.
Vanmiddag probeerde ik de auto weer op LPG te starten, dit ging zonder problemen. Toevallig ontdekte ik dat de verdamper verkeerd om zat aangesloten in het koelsysteem. Het was al zo aangesloten sinds ik de auto heb, kort na aanschaf heb ik de verdamper vervangen door hetzelfde type omdat er een stelschroef was afgebroken. Het was me toen niet opgevallen dat de slangen verkeerd waren aangesloten. Dus de slangen omgewisseld en nu stroomt de koelvloeistof van onder naar boven zoals het hoort. Maar de verdamper lijkt nu helemaal niet meer te werken, want ik kan de motor niet meer op LPG starten. Ik heb een stukje op benzine gereden, om de motor op temperatuur te brengen en het koelsysteem te ontluchten, maar ook met warme motor kan ik niet op LPG rijden.
Waar moet ik het zoeken?
De verdamper werkte vandaag dus weer, maar nadat ik de aansluitingen had omgewisseld ineens niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat een verdamper ineens niet meer werkt nadat de waterslangen op de juiste manier zijn aangesloten terwijl ze dat daarvoor niet waren.
Na een rit van zo'n 15 km, een tijdje stationair draaien en wat in de koelslangen knijpen zakt het niveau van de koelvloeistof niet meer. De kachel wordt ook warm, dus het koelsysteem lijkt goed ontlucht.
De verdamper wordt warm.
De koelvloeistof stroomt van onder naar boven zoals het hoort.
De verdamper zit met T-stukken parallel aangesloten met de kachel, en de kachel wordt ook warm.
De afsluiter in de LPG-leiding wordt bekrachtigd.
Tot ik afgelopen zaterdagavond naar huis wilde rijden. Zonder problemen koud gestart op LPG, en toen ik met een inmiddels warme motor 10 km verderop de snelweg op wilde rijden begon de motor weer in te houden. Overgeschakeld naar benzine, en op een geschikte plek een aantal zaken gecontroleerd. Koelvloeistof stond op peil, er was geen lekkage bij de verdamper te zien en de verdamper was warm. Ook de stelschroeven wat verder opendraaien heeft niet geholpen. Dus op benzine verder naar huis gereden.
Vanmiddag probeerde ik de auto weer op LPG te starten, dit ging zonder problemen. Toevallig ontdekte ik dat de verdamper verkeerd om zat aangesloten in het koelsysteem. Het was al zo aangesloten sinds ik de auto heb, kort na aanschaf heb ik de verdamper vervangen door hetzelfde type omdat er een stelschroef was afgebroken. Het was me toen niet opgevallen dat de slangen verkeerd waren aangesloten. Dus de slangen omgewisseld en nu stroomt de koelvloeistof van onder naar boven zoals het hoort. Maar de verdamper lijkt nu helemaal niet meer te werken, want ik kan de motor niet meer op LPG starten. Ik heb een stukje op benzine gereden, om de motor op temperatuur te brengen en het koelsysteem te ontluchten, maar ook met warme motor kan ik niet op LPG rijden.
Waar moet ik het zoeken?
De verdamper werkte vandaag dus weer, maar nadat ik de aansluitingen had omgewisseld ineens niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat een verdamper ineens niet meer werkt nadat de waterslangen op de juiste manier zijn aangesloten terwijl ze dat daarvoor niet waren.
Na een rit van zo'n 15 km, een tijdje stationair draaien en wat in de koelslangen knijpen zakt het niveau van de koelvloeistof niet meer. De kachel wordt ook warm, dus het koelsysteem lijkt goed ontlucht.
De verdamper wordt warm.
De koelvloeistof stroomt van onder naar boven zoals het hoort.
De verdamper zit met T-stukken parallel aangesloten met de kachel, en de kachel wordt ook warm.
De afsluiter in de LPG-leiding wordt bekrachtigd.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997