Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekstroom?
#1
Ik heb elke ochtend last van erg matige werking van de startmotor. Hij krijgt de motor wel op gang maar daarmee is alles wel gezegd. Onderweg geen problemen bij het rijden. Motor doet z'n werk goed.

Als onderzoek heb ik deze instructie opgevolgd:
Min pool los van de accu
Multimeter in stand Ampere DC bereik 20A
Multimeter tussen minpool accu en minpool klem vastzetten.

Je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken wanneer de lekstroom zakt tot onder de 0.05A.

Ik meet 0,019 A lekstroom [Auto staat al drie uur stil].
Bij het één voor één uittrekken van de zekeringen meet ik steeds deze 0,019 A.
Zijn er nog meer zekeringen behalve die in het zekeringenkastje bij je linker scheenbeen?

Het is minder dan 0,05 A, dus geen reden tot zorg? Aan de andere kant: waarom zou er na drie uur nog een stroom moeten lopen? ...

Het slappe gedoe van mijn startmotor geeft uiteraard wel reden tot zorg.
Sinds twee dagen hoor ik vanonder het  dashboard [bij het contact?] een hoog snerpend geluid. Als ik tijdens het draaien van de motor de sleutel nogmaals naar positie II draai, houdt dat geluid op.

Kortom ik ben weer op het punt aangekomen waar ik niet meer weet waar ik het zoeken moet ...

Maar ik blijf optimistisch! Smile Ik heb tenslotte een Volvo!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Elke ochtend sinds redelijk recent of al langere tijd? Kan me voorstellen dat het natte weer wat doet en e.v.t. oude bekabeling dat niet zo leuk vindt.

Tevens startte mijn 240 ook pas na 2-3 seconden voorheen, recent een nieuwe accu erin gelegd en dat is echt een wereld van verschil, halve seconde en gaan.
Antwoord
#3
Uhm 0.019 is toch kleiner dan 0.05? Waarom zoek je dan een lekstroom?
Antwoord
#4
Een dermate klein stroompje zou geen probleem moeten zijn. Radiogeheugen en et klokje gebruiken ook wat.

Een frisse accu kan een hoop doen in zo’n situatie, heb je de accu laten testen?

Edit: ik zie dat je ondanks je getrokken zekeringen nog steeds stroom meet. Er is maar een heel beperkt circuit wat buiten de zekeringkast om loopt. Startmotor en dynamo, meer niet geloof ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Als de motor niet draait, levert de accu spanning aan de diodebrug en spanningsregelaar in de dynamo. Kan me voorstellen dat die een fractie lekken, gewoon omdat alle elektronica lekt. Het dim/dip relais krijgt ook altijd 12V op een koperspoel (je kan altijd met de lampen seinen), kan me niet voorstellen hoe die lekt/energie verspilt. Geen idee of 0,019A een normale waarde is voor lekstroom zonder zekeringen, zal wel.

Wat bedoel je met slap? De startmotor doet niet van rengkadeng maar van chuggachugga? Het gekraak in je contactslot kan zijn dat het startrelais (ontworpen voor een kleine stroom) teveel stroom nodig heeft om de 'grote' stroomkring gesloten te houden.

Bere interessant, het startrelais heeft een pull en een hold winding, de eerste veel groter dan de tweede omdat voor pull meer energie nodig is dan hold.
ALs die twee windingen niet gescheiden werken, gaat je startrelais dus teveel stroom trekken (en dat gaat ten koste van de grote stroom en verwarmt de bedrading van contactslot naar startrelais).
Andersom, als de hold stroom te laag is door slechte contacten of wat dan ook, komt ook de grote startstroom in de verdrukking. Je draait dus tijdens het starten de sleutel heel even van III naar II en dan weer naar III? Dat zou een manier zijn om het startrelais te 'manipuleren' tot het gewenste pull&hold-gedrag.

Een andere startmotor van Marktplaats halen?

Het kraken van het contactslot zou heel goed vonken kunnen kunnen zijn, dat is niet bevorderlijk en misschien wel een probleem op zich. De contactpunten in de schakelaar achter de sleutel zijn dik zat maar alles kan stuk.
Hier iemand die een 850 schakelaar schoonmaakt: https://www.matthewsvolvosite.com/forums...hp?t=64352 en Art kan niet achterblijven natuurlijk: http://cleanflametrap.com/ign_sw.html "I've seen overheated spring contacts resulting in intermittent operation."
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(11 December 2018, 12:45)Volvo 142 B23 schreef: Een dermate klein stroompje zou geen probleem moeten zijn. Radiogeheugen en et klokje gebruiken ook wat.

Een frisse accu kan een hoop doen in zo’n situatie, heb je de accu laten testen?

Edit: ik zie dat je ondanks je getrokken zekeringen nog steeds stroom meet. Er is maar een heel beperkt circuit wat buiten de zekeringkast om loopt. Startmotor en dynamo, meer niet geloof ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hij had alle zekeringen er 1 voor 1 uit gehaald dus dat is het niet anders had hij dit direct gezien op de multimeter. En idd hoe oud is de accu. Die krijgen het nu met dit weer voor hun kiezen.
Antwoord
#7
Maak je voornamelijk korte ritten, of ook (regelmatig) lange ritten? Bij auto's die alleen korte afstanden rijden is er tijdens de rit minder tijd om de accu bij te laden, de startmotor vraagt erg veel energie.

Een lekstroom van 0,019A is niet iets om je zorgen over te maken. Ook 0,05A is niet schokkend, pas bij een lekstroom van 0,1A wordt het echt tijd om actie te ondernemen. De meeste moderne auto's hebben veel meer verbruikers als het contact uit staat.

De leeftijd van de accu maakt niet zoveel, de conditie is veel belangrijker. Als er voornamelijk lange ritten worden gereden kunnen accu's heel oud worden, ik heb auto's van 10 jaar en ouder gezien met nog de originele accu. Die hadden natuurlijk al wel de nodige kilometers gemaakt.

Mijn advies: Test de conditie van de accu, controleer de laadspanning en probeer indien mogelijk korte ritten zo veel mogelijk te vermijden.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#8
(11 December 2018, 00:56)UraniumFever schreef: Elke ochtend sinds redelijk recent of al langere tijd? Kan me voorstellen dat het natte weer wat doet en e.v.t. oude bekabeling dat niet zo leuk vindt.

Tevens startte mijn 240 ook pas na 2-3 seconden voorheen, recent een nieuwe accu erin gelegd en dat is echt een wereld van verschil, halve seconde en gaan.

Is al wat langer aan de hand [maand?] Mijn accu is een jaar oud...

(11 December 2018, 23:28)Mark244 schreef: Maak je voornamelijk korte ritten, of ook (regelmatig) lange ritten? Bij auto's die alleen korte afstanden rijden is er tijdens de rit minder tijd om de accu bij te laden, de startmotor vraagt erg veel energie.

Een lekstroom van 0,019A is niet iets om je zorgen over te maken. Ook 0,05A is niet schokkend, pas bij een lekstroom van 0,1A wordt het echt tijd om actie te ondernemen. De meeste moderne auto's hebben veel meer verbruikers als het contact uit staat.

De leeftijd van de accu maakt niet zoveel, de conditie is veel belangrijker. Als er voornamelijk lange ritten worden gereden kunnen accu's heel oud worden, ik heb auto's van 10 jaar en ouder gezien met nog de originele accu. Die hadden natuurlijk al wel de nodige kilometers gemaakt.

Mijn advies: Test de conditie van de accu, controleer de laadspanning en probeer indien mogelijk korte ritten zo veel mogelijk te vermijden.
Er zitten zeker korte ritten bij maar per dag rijd ik meestal wel zo'n 100 km, waarbij de snelheid voor 2/3 80 km/u en voor de rest 120 km/u bedraagt.

(11 December 2018, 22:18)Marc1970 schreef: Als de motor niet draait, levert de accu spanning aan de diodebrug en spanningsregelaar in de dynamo. Kan me voorstellen dat die een fractie lekken, gewoon omdat alle elektronica lekt. Het dim/dip relais krijgt ook altijd 12V op een koperspoel (je kan altijd met de lampen seinen), kan me niet voorstellen hoe die lekt/energie verspilt. Geen idee of 0,019A een normale waarde is voor lekstroom zonder zekeringen, zal wel.

Wat bedoel je met slap? De startmotor doet niet van rengkadeng maar van chuggachugga? Het gekraak in je contactslot kan zijn dat het startrelais (ontworpen voor een kleine stroom) teveel stroom nodig heeft om de 'grote' stroomkring gesloten te houden.

Bere interessant, het startrelais heeft een pull en een hold winding, de eerste veel groter dan de tweede omdat voor pull meer energie nodig is dan hold.
ALs die twee windingen niet gescheiden werken, gaat je startrelais dus teveel stroom trekken (en dat gaat ten koste van de grote stroom en verwarmt de bedrading van contactslot naar startrelais).
Andersom, als de hold stroom te laag is door slechte contacten of wat dan ook, komt ook de grote startstroom in de verdrukking. Je draait dus tijdens het starten de sleutel heel even van III naar II en dan weer naar III? Dat zou een manier zijn om het startrelais te 'manipuleren' tot het gewenste pull&hold-gedrag.

Een andere startmotor van Marktplaats halen?

Het kraken van het contactslot zou heel goed vonken kunnen kunnen zijn, dat is niet bevorderlijk en misschien wel een probleem op zich. De contactpunten in de schakelaar achter de sleutel zijn dik zat maar alles kan stuk.
Hier iemand die een 850 schakelaar schoonmaakt: https://www.matthewsvolvosite.com/forums...hp?t=64352 en Art kan niet achterblijven natuurlijk: http://cleanflametrap.com/ign_sw.html "I've seen overheated spring contacts resulting in intermittent operation."

Met slap bedoel ik dat de startmotor langzaam ronddraait. De motor slaat meestal na twee keer aan maar het is allemaal nét aan. Klinkt het meest als wat jij schrijft: chuggachugga.
Het geluid achter het dashboard is niet het knetteren van vonken maar meer een gillend geluid. [niet het gillen van een snaar trouwens]. Ik moet me trouwens corrigeren: de truc om dat geluid te krijgen is om de sleutel kort naar III te draaien. [Ik schreef naar II. Mijn excuses!]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Houd eens de multimeter op de accupolen terwijl je iemand de auto laat starten.
Door de inwendige weerstand van de accu zal deze tijdens het starten duidelijk meetbaar inzakken. Dat is normaal, maar mag m.i. niet onder de 8 V komen en moet daarna snel weer herstellen naar ca. 12,5 V (bij niet draaiende motor).

Mocht je juist weinig spanningsval op de accupolen meten tijdens het starten, dan denk ik eerder aan hoge (overgangs)weerstanden in de bekabeling e.d., en ook dat gaat het starten bemoeilijken.

Natuurlijk moet de laadinrichting ook goed werken. Met draaiende motor (> 1000 tpm), moet je toch zeker zo'n 13,5-14,4 V boordspanning verwachten (ook weer gemeten op de accupolen, verderop bij het dashboard zal dat wat lager uitvallen). Bij verhogen van toeren mag de spanning echter niet boven die ca. 14,4 V uit komen want dan is de regelaar defect en kun je de accu kapot laden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Ik ga het eens proberen vanavond. Dank je wel. Ik heb volgens mij zo'n stand op mijn multimeter dat hij de minimum waarde onthoudt.
[Is dat inzakken er trouwens dan de reden van dat mijn koplampen tijdens het starten altijd uitgaan of is dat meer omdat de koplampen in stand III sowieso niet geschakeld zijn.]

Moet de auto eerst een uurtje stilstaan voordat ik deze meting verricht of moet ik dat zelfs 's ochtends doen of kan ik dit meteen uitproberen als ik thuisgekomen ben?

Ik heb trouwens, toen de zekeringen eruit lagen de zekeringkast eens even goed opgepoetst met een messing borsteltje. Ik heb voorzichtig de indruk dat dit ook iets heeft geholpen.

Bedankt voor de tip; ik laat weer van mij horen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Sad lekstroom centrale deurvergrendeling heideltje 2 2.823 7 July 2019, 02:01
Laatste bericht: MacVolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)