Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
km teller calibreren
#1
Heb onlangs een andere km teller gemonteerd  nu blijkt er een forse afwijking in te zitten. hoe calibreer ik de teller?
groet 
Felix

Volvo 245  1981
Volvo 245 DL 1981
Antwoord
#2
Je kan niet zomaar een andere km teller monteren. Je bent afhankelijk van een bepaald serie nr die destijds is gebruikt. Vandaar je afwijking denk ik. Kalibreren is specialistenwerk en heb je apparatuur voor nodig.
Antwoord
#3
In het mechanische teller tijdperk telt de teller aandrijfas rpm, dus heeft Volvo twee tellers, eentje voor estate en eentje voor sedan wielomtrek, en dan nog een aantal aandrijftandwieltjes in de versnellingsbak voor elke achteras-overbrenging.

R 0,96 is de estate, R 0,98 is de sedan, het verwisselen van een teller kan volgens mij maar 2-3% verschil opleveren. Wat is fors?

In de elekro-age verhuist de sensor naar de achteras, en hoeft daar alleen nog maar het verschil tussen estate en sedan wielomtrek gecorrigeerd te worden, twee tellers dus, nu met K nummers, met dezelfde 2-3% verschil.

Als je teller er enorm naast zit, is dat een probleem in de 'nieuwe' teller gok ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
(5 November 2018, 13:28)Marc1970 schreef: In het mechanische teller tijdperk telt de teller aandrijfas rpm, dus heeft Volvo twee tellers, eentje voor estate en eentje voor sedan wielomtrek, en dan nog een aantal aandrijftandwieltjes in de versnellingsbak voor elke achteras-overbrenging.

R 0,96 is de estate, R 0,98 is de sedan, het verwisselen van een teller kan volgens mij maar 2-3% verschil opleveren. Wat is fors?

In de elekro-age verhuist de sensor naar de achteras, en hoeft daar alleen nog maar het verschil tussen estate en sedan wielomtrek gecorrigeerd te worden, twee tellers dus, nu met K nummers, met dezelfde 2-3% verschil.

Als je teller er enorm naast zit, is dat een probleem in de 'nieuwe' teller gok ik.

snap er niet veel van, op de ' nieuwe teller ' staat R 0,605 en heeft een afwijking van wel 10% als hij 80 aangeeft is het  70-72
uit welke volvo komt  R 0,605 dan?
Volvo 245 DL 1981
Antwoord
#5
https://www.usedspeedometers.com/search/Volvo~240/ de 0,605 en 0,585 bestaan ook nog ja, kweenie welke waarbij hoort. Maar een verschil van 10% is slecht te verklaren.

De vorige teller van je 245 had een 'normale' afwijking in positieve zin? De gemiddelde teller zoals ie uit de fabriek rolde geeft al minstens 5% teveel aan, als je daarbij ook nog te kleine banden op je 245 hebt, geeft ie zo 10% teveel aan. Standaard bandenmaat is 185/80 R14.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
ja, bijna geen afwijking.

volgens usedspeedometers is de R0605 van een turbo
Volvo 245 DL 1981
Antwoord
#7
Er zijn estate en sedan turbo's, ik gok dat de R0605 van de sedan is, your guess is as good as mine. Er is bar weinig te vinden over mechanische tellers in de 240 en al helemaal niet waarom ze meer of minder aangeven.

Afwijking is de norm, ga er maar vanuit dat ie goed is. Als de vorige bijna geen afwijking had, was dat eerder afwijkend dan die je nu hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Misschien vergelijk je de metersnelheid met de snelheid die een GPS-gestuurd apparaat aangeeft? Het is normaal dat daar een verschil in zit. De vroegere tellers gaven [expres] teveel aan en dit is afhankelijk van de snelheid. Dit werd volgens mij gedaan zodat je niet teveel bonnen voor snelheidsovertredingen zou verzamelen. Als je een zware voet hebt en je zit even niet op te letten is een bon zo aangemaakt!
Zo rond de 80 KM/U [GPS] per uur is de afwijking maar enkele km's teveel op de teller. Bij 130 KM/U [GPS] geeft de meter per uur al snel bijna 10 KM/U teveel aan.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
(5 November 2018, 16:50)Felix schreef:
(5 November 2018, 13:28)Marc1970 schreef: In het mechanische teller tijdperk telt de teller aandrijfas rpm, dus heeft Volvo twee tellers, eentje voor estate en eentje voor sedan wielomtrek, en dan nog een aantal aandrijftandwieltjes in de versnellingsbak voor elke achteras-overbrenging.

R 0,96 is de estate, R 0,98 is de sedan, het verwisselen van een teller kan volgens mij maar 2-3% verschil opleveren. Wat is fors?

In de elekro-age verhuist de sensor naar de achteras, en hoeft daar alleen nog maar het verschil tussen estate en sedan wielomtrek gecorrigeerd te worden, twee tellers dus, nu met K nummers, met dezelfde 2-3% verschil.

Als je teller er enorm naast zit, is dat een probleem in de 'nieuwe' teller gok ik.

snap er niet veel van, op de ' nieuwe teller ' staat R 0,605 en heeft een afwijking van wel 10% als hij 80 aangeeft is het  70-72
uit welke volvo komt  R 0,605 dan?

Dit herken ik, mijn 1976 245 DL automaat met B21A heeft een teller met R0.585.
Op standaarmaat banden (185/80R14) geeft dit exact 10% afwijking. dus inderdaad 80 op de klok is 72 op GPS. Ik rij dus meestal 55, 66, 88 km/h... Dit was zo met de standaard BW55, maar onveranderd met de AW71.

Enerzijds irritant, maar het went. Wel jammer dat ook je verbruik met 10% toeneemt (per teller-km dan) en je ook meer per jaar rijdt.
Dus als er een oplossing is, dan lees ik die hier graag....

(6 November 2018, 21:53)Nicolaas H schreef: Misschien vergelijk je de metersnelheid met de snelheid die een GPS-gestuurd apparaat aangeeft? Het is normaal dat daar een verschil in zit. De vroegere tellers gaven [expres] teveel aan en dit is afhankelijk van de snelheid. Dit werd volgens mij gedaan zodat je niet teveel bonnen voor snelheidsovertredingen zou verzamelen. Als je een zware voet hebt en je zit even niet op te letten is een bon zo aangemaakt!
Zo rond de 80 KM/U [GPS] per uur is de afwijking maar enkele km's teveel op de teller. Bij 130 KM/U [GPS] geeft de meter per uur al snel bijna 10 KM/U teveel aan.

Absolute afwijking is (bij mij) inderdaad afhankelijk van de snelheid. De relatieve echter niet: altijd 10%.
Met een mechanische overbrenging is het ook lastiger om een verlopende verhouding in te bouwen (soort CVT voor het snelheidssignaal? Wink ).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
Het is alleen het eerste stuk een mechanische overbrenging, in de teller zit een elektrische aandrijving die geremd wordt met een spiraalveer (zoek op eddy current speedo). En aangezien veren alleen in de ideale wereld rechtlijnig reageren op belasting, kan er een toenemende afwijking ontstaan naarmate de veer meer/minder belast wordt.

Waarschijnlijk heeft VDO een spiraalveer gekozen met een voldoende constant 'bereik', waardoor de afwijking 10% blijft in alledaagse snelheden. Er is volgens mij wel een ondergrens, onder de 20 geven tellers weinig informatie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.178 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Type M47 met elektrische of mechanische teller aandrijving? Erikvolvolvo 22 22.918 24 March 2014, 18:53
Laatste bericht: Dopski
  km teller tandwieltje duvellover 0 1.861 1 April 2013, 21:35
Laatste bericht: duvellover
  teller ombouwen jero 3 3.288 2 March 2011, 18:05
Laatste bericht: Jambon
  Mechanische km teller aandrijving op een AW71L bouwen? Jerry 11 8.347 9 October 2010, 18:16
Laatste bericht: volvolover
  Mechanische kilometer teller aandrijving overbouwen? Jerry 11 6.879 20 September 2010, 18:59
Laatste bericht: Black Moose
  ratio teller units skidje 7 4.198 22 July 2010, 15:55
Laatste bericht: LeonW
  teller kabel vervangen of truucje? aRjen.T 6 4.162 22 July 2010, 08:24
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)