Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2005
Hallo allemaal,
Lang niet meer op het forum geweest maar ik merk dat ik hier kennis tekort kom. Wie kan me helpen. Ik heb een XC70 uit 2005 gekocht die niet meer in de achteruit wil. Ik dacht bak vervangen kan ik wel dus dan heb ik een leuke auto voor een leuke prijs. Maar ik heb nog nooit een bak gedemonteerd met AWD. Nu was ik gister in mijn enthousiasme begonnen maar twijfel hoe ik verder moet bij de haakse overbrenging. Mijn vraag: moet de haakse overbrenging op de bak blijven zitten bij demontage van de bak of juist niet? Het lijkt me nogal een groot geheel om in één keer te demonteren. Wie kan me een goede tip geven? Alvast bedankt!
Wouter
Volvo 245 Turbo Intercooler, '83, 250.000 km
Volvo 850R estate rood, 1996, 276.000 km
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Beter is het om de HO eerst van de bak af te halen voordat je de rest demonteert. Je komt door die HO niet langs je stuurstang aan de linkse kant.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2005
Dank je! Goed om te weten. En is het een optie om de HO te laten zitten en de bak eruit te schuiven? Scheelt demontage linker aandrijfas en cardanas van HO.
Wouter
Volvo 245 Turbo Intercooler, '83, 250.000 km
Volvo 850R estate rood, 1996, 276.000 km
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Het gaat wel (met wat gehannes) maar je laat de rechteraandrijfas + cardanas + HO dan hangen maar je moet toch de HO van de bak losschoreven en daarvoor moet de rechteras er een stuk uit. Vaak red je het ook net niet met de cardanas te laten zitten. Zou zelf dus alles loshalen, cardanas aan de kant schuiven, rechteras er compleet uit en dan de HO losschroeven en die laten hangen of iets naar rechts trekken
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2005
Prima! Ik denk dat ik het begrijp. Even voor mijn begrip: rechter aandrijfas er helemaal uit is alleen uit de HO toch? Kan hem in de naaf laten zitten en het geheel opzij trekken. En cardanas maak je los bij de eerste koppeling vlak achter de HO neem ik aan? En als ik die beide los heb, en hem dan van de bak schroef, ligt hij toch helemaal los?
Wouter
Volvo 245 Turbo Intercooler, '83, 250.000 km
Volvo 850R estate rood, 1996, 276.000 km
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Rechter aandrijfas moet er helemaal uit, cardanas ook bij het ophanglager in het midden loshalen anders heb je geen ruimte om hem opzij te leggen. Het subframe moet eronderuit, LV de complete wielophangng incl voorpoot weg anders heb je geen ruimte om de bak eruit te trekken. Vaak ben je sneller klaar als je motor en bak in zijn geheel naar boven eruit haalt en motor en bak naast de auto los schroeft.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2005
Dank je! Dat laatste gaat niet lukken maar ik ga hem laten zakken en ga het doen zoals je beschrijft. Dank voor je hulp!
Wouter
Volvo 245 Turbo Intercooler, '83, 250.000 km
Volvo 850R estate rood, 1996, 276.000 km
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Let wel even op de aandrijfassen, deze kunnen uit elkaar donderen en dan kun je gaan 'knikkeren' want vallen de kogels uit de behuizing. Is echt een rotwerkje om weer in elkaar te krijgen. Zorg ervoor dat je de homokineten goed vast trekt met een aantal tie-wraps zodat ze gfixeerd recht blijven en dat je de assen er recht uit haalt. Als je ze te ver buigt in de homokineten heb je kinkkerwerk in het vooruitzicht
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983