18 July 2018, 21:24
Beste Volvofielen,
Ik heb een probleem met de uitstoot. Het CO-gehalte is hoog, veel te hoog: ongeveer 8 (terwijl het Max 0,5 zou moeten zijn). Ik heb al vanalles geprobeerd en begin inmiddels bijna wanhopig te worden (de apk staat voor 19 sept weer voor de deur).
Voorgeschiednis: de auto heeft op LPG gelopen en ongeveer 15 jaar stil gestaan. Na haar ontwaakt te hebben, LPG eruit gehaald. De auto reed goed op LPG. Op benzine heel slecht of helemaal niet.
- brandstofpompen getest / schoongemaakt
- injectorrail vervangen (druk op de rail is goed)
- injectoren gewisseld en deze set professioneel laten reviseren
- lambdasonde vervangen door een nieuwe
- brandstofrelais getest
- luchtmassameter vervangen
- computer (ECU) vervangen -> Bingo: de auto liep ineens weer goed, redelijk stationair, maar goed vermogen en rijdt als een zonnetje.
MAARRRRRR....
het lampje van de lambdasonde blijft branden en het CO meet dus ongeveer 8. Bij de uitlaat rookt behoorlijk en je ruikt benzine. Naar mijn idee is er ook wel veel roet te zien in de uitlaat. Het heeft er alle schijn van dat de auto veel te rijk loopt. Ik heb het verbruik niet helemaal vast kunnen leggen, maar ik gok op 1:7 ongeveer.
- wanneer ik de stroomdraadjes van de lambdasonde losmaak terwijl de motor draait, merk ik geen verschil
- gasklephuis losgemaakt (zag er redelijk schoon uit, maar er was geen pakking), helemaal schoongemaakt / nieuwe pakking geplaatst
- sis-klep (als dat ding zo heet) vervangen, de oude zat vast (maakt geen verschil)
- wanneer ik de luchtmassameter lostrek, gaat de motor aanzienlijk slechter lopen
- de lamdasonde die ik enkele honderden km's geleden nieuw had gemonteerd losgehaald: was helemaal zwart en leek dicht te zitten (roet) -> vervangen voor een nieuwe: geen verschil
- andere computertypes (ECU) geprobeerd -> maakt geen verschil
Nu denk ik aan de katalysator (heeft dus +/- 3 ton op LPG gelopen en daarna 15 jaar stilgestaan), maar als ik die ga vervangen moet ik eigenlijk de hele uitlaat vervangen. Ik lees echter op internet dat een kapotte katalysator wel een kleine afwijking in het CO kan verklaren, maar eigenlijk niet zo'n grote. Voordat ik mijn spaarvarken stuk sla voor een hele nieuwe uitlaat: heeft iemand nog een ander idee, of is de katalysator wel de echte verdachte?
Mvg,
Kuypie
Ik heb een probleem met de uitstoot. Het CO-gehalte is hoog, veel te hoog: ongeveer 8 (terwijl het Max 0,5 zou moeten zijn). Ik heb al vanalles geprobeerd en begin inmiddels bijna wanhopig te worden (de apk staat voor 19 sept weer voor de deur).
Voorgeschiednis: de auto heeft op LPG gelopen en ongeveer 15 jaar stil gestaan. Na haar ontwaakt te hebben, LPG eruit gehaald. De auto reed goed op LPG. Op benzine heel slecht of helemaal niet.
- brandstofpompen getest / schoongemaakt
- injectorrail vervangen (druk op de rail is goed)
- injectoren gewisseld en deze set professioneel laten reviseren
- lambdasonde vervangen door een nieuwe
- brandstofrelais getest
- luchtmassameter vervangen
- computer (ECU) vervangen -> Bingo: de auto liep ineens weer goed, redelijk stationair, maar goed vermogen en rijdt als een zonnetje.
MAARRRRRR....
het lampje van de lambdasonde blijft branden en het CO meet dus ongeveer 8. Bij de uitlaat rookt behoorlijk en je ruikt benzine. Naar mijn idee is er ook wel veel roet te zien in de uitlaat. Het heeft er alle schijn van dat de auto veel te rijk loopt. Ik heb het verbruik niet helemaal vast kunnen leggen, maar ik gok op 1:7 ongeveer.
- wanneer ik de stroomdraadjes van de lambdasonde losmaak terwijl de motor draait, merk ik geen verschil
- gasklephuis losgemaakt (zag er redelijk schoon uit, maar er was geen pakking), helemaal schoongemaakt / nieuwe pakking geplaatst
- sis-klep (als dat ding zo heet) vervangen, de oude zat vast (maakt geen verschil)
- wanneer ik de luchtmassameter lostrek, gaat de motor aanzienlijk slechter lopen
- de lamdasonde die ik enkele honderden km's geleden nieuw had gemonteerd losgehaald: was helemaal zwart en leek dicht te zitten (roet) -> vervangen voor een nieuwe: geen verschil
- andere computertypes (ECU) geprobeerd -> maakt geen verschil
Nu denk ik aan de katalysator (heeft dus +/- 3 ton op LPG gelopen en daarna 15 jaar stilgestaan), maar als ik die ga vervangen moet ik eigenlijk de hele uitlaat vervangen. Ik lees echter op internet dat een kapotte katalysator wel een kleine afwijking in het CO kan verklaren, maar eigenlijk niet zo'n grote. Voordat ik mijn spaarvarken stuk sla voor een hele nieuwe uitlaat: heeft iemand nog een ander idee, of is de katalysator wel de echte verdachte?
Mvg,
Kuypie