Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
General Motor airconditioning
#1
Wat mij heeft tegengehouden om ooit een 240 met airco te kopen [of er een in te bouwen] waren de lauwe reacties op de werking van Volvo's airco, speciaal in een Estate [vanwege de extra kubieke meters].

In dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=hnh9HshhjCs
hoorde ik voor het eerste dat de 240 op de US-markt een GM airco had. Is dit een andere airco dan die in de Europese versie? Omdat de Amerikanen al heel lang gewend zijn aan een airco in de auto neem ik zomaar aan dat de US-versie beter is dan de EU-versie.

Even verder zoekend kwam ik op deze site een heleboel airco-materiaal tegen.
https://www.carid.com/1991-volvo-240-ser...&sub-model[Liter][]=2.3L

Is zoiets mogelijk in een Europese 240 [MJ1991]; heeft iemand dit wel eens geprobeerd en is het te doen?
Zijn er andere [milieu-]wetten in Nederland die zoiets misschien verbieden?


Ben benieuwd wat jullie reacties zijn.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Ik wist dat niet, dan ben ik de gelukkige met mijn california import 245 uit 1982
Antwoord
#3
Volgens mij gebruikt Volvo al vanaf de Amazon Amerikaanse airco onderdelen, AC Delco bijv, dat is een onderdeel van GM of inmiddels andersom, en York. Zij hebben het min of meer uitgevonden daar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Mmm, maar impliceert dat volgens jou dat de US-airco net zo 'redelijk' is als de EU-airco? Of is deze echt anders?
Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat de meer verwende Amerikaanse markt voor Volvo om een betere airco vroeg.

Is het moeilijk om zoiets in te bouwen? Gezien de inbouwprijzen denk ik zomaar dat ik het zelf moet doen ; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
(8 June 2018, 00:12)Nicolaas H schreef: Mmm, maar impliceert dat volgens jou dat de US-airco net zo 'redelijk' is als de EU-airco? Of is deze echt anders?
Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat de meer verwende Amerikaanse markt voor Volvo om een betere airco vroeg.

Is het moeilijk om zoiets in te bouwen? Gezien de inbouwprijzen denk ik zomaar dat ik het zelf moet doen ; )

Is meer werk dan je denkt. Maar onmogelijk is het niet. Het mooiste is als je een voorbeeld auto ernaast hebt staan. Hou er ook rekening mee dat je ventilator in je dashboard ook vervangen moet worden voor 1 die geschikt is voor airco. Wat er anders aan is weet ik ff niet zo gauw maar toen ik een nieuwe fan motor moest kopen werd mij expliciet gevraagd of ik airco had.
Antwoord
#6
Die hele kachel is anders en idd de motor met waaier ook. Veel werk.
Ik heb die kachel met bediening uit slopers bewaard. Zodra een van de huidige Volvo's het begeeft vervang ik het met deze zogenaamde combined unit maar wel zonder airco. Ik ben meer van ramen open. Succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Armpje uit het raam, koelen maar. De iets bewerkelijkere versie daarvan (maar nog steeds veel simpeler dan airco) is de swamp cooler: http://atomictoasters.com/2013/01/what-e...p-coolers/

Maar ik denk niet dat de US versie koeler is dan de EU versie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ja die raampjes open vind ik zelf ook best OK. Linkerarm goed insmeren, dat wel.
Airco is meer voor vrouw en kinderen [lees ik hier wel vaker].
Dat het veel werk is had ik wel gedacht omdat als ik die onderdelen optel en dat aftrek van de inbouwkosten [bij laten doen] ja dan hou je toch aardig wat uurtjes over.

Ik vraag me af
- of iemand een goeie workaround weet op het internet.
- of ik alles in één keer moet doen of dat ik het in stappen zou kunnen doen [en ondertussen door kunnen rijden].

O ja, vroeg me ook nog af of ik het in elk geval kan aansluiten op een origineel Volvo paneel in de middelconsole.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Wat je kan doen is een sloper kopen met airco dan onderdeel voor onderdeel overzetten op je eigen auto en de rest van de sloper verkopen. Zo kan je in stappen je airco inbouwen en verdien je nog wat aan die sloper want er zal aan de airco van de sloper ook wel iets mankeren. Je eigen arbeid is gratis dan.
Antwoord
#10
Ik wou dat ik de ruimte had!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Airconditioning druk sensor Volvo 240 Polar 1993 Rafiq 3 6.332 14 December 2017, 15:16
Laatste bericht: Rafiq
  AC in een 140 serie icm injectie motor. Madman 10 19.209 17 June 2014, 18:43
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)