Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vragen plaatje bandendruk 245
#1
[Afbeelding: snukfp8.jpg?1]

Hoe kan ik nou zonder twijfel achterhalen welke wielen en bandenmaat er oorspronkelijk onder mijn auto zat?
Ik was in de veronderstelling dat een 245 altijd 185R14 banden had, maar het plaatje in de benzineklep van m'n 245 laat me nogal twijfelen.

Ik zie in het instructieboekje drie verschillende achterasoverbrengingen (3,54:1 ; 3,73:1 en 3,91:1) zonder uitleg welk model welke overbrenging heeft.
Hangt dit samen met de bandenmaat (om geen grote  afwijking op de teller te krijgen)?
Wat is een 245 LVV/T voor een model?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Een gewone Polar had 14" stalen velgen met grijze plastic wieldeksels. De as ratio maakt niet uit, de teller telt omwentelingen van het kroonwiel in het diff en dus de wielen.
De estate had 185/80R14 banden, maar Volvo kan zich voorstellen dat je wel eens een andere band monteert, heel flexibel van ze.

Hoe om te gaan met twijfel kan ik je niet bij helpen Wink. Maar in verkoopbrochures kan je van alles vinden, de meest recente die ik heb die de bandenmaten geeft, is van 1984. De sedan had iets lagere banden en dus een andere teller.

De LVV is dan de lichte vracht/grijs kenteken versie en de T zal de transfer zijn, al zijn er daar maar een paar van gemaakt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
OK, bedankt voor de uitleg, daar had ik nog niet aan gedacht. Het is dus de teller waarin de correctie plaats vindt.
N.a.v. je tip ben ik gaan zoeken naar brochures voor modeljaar 1991, en vond hier vrij downloadbare pdf's.
Er wordt in dat modeljaar idd alleen gesproken over 14" wielen. Standaard staal, maar als optie de Scorpius velgen.

In de brochure van het laatste modeljaar is er ook nog de 15" Orion velg waarvoor ze drie bandenmaten aanbevelen: 205/60R15, 195/60R15 en 195/65R15.
Er is m.i. genoeg verschil in omtrek tussen deze banden om afwijkingen op de teller te krijgen, maar kennelijk binnen de toleranties die Volvo acceptabel vindt.

195/60R15 heb ik kort uitgeprobeerd onder m'n 245, maar dat oogt echt niet (23% lagere wang en 7% kleiner in omtrek dan 185R14, die zonder hoogte-aanduiding blijkbaar 82% is) .
Ik vond tijdens de zoektocht een wel heel uitgebreide calculator waar je met nog een paar meer gegevens niet alleen de verschillen kunt uitrekenen maar ook kunt zien of het allemaal wel gaat passen.

De reden van de vragen is omdat ik bezig ben met het verkrijgen van Virgo's (maar het valt niet mee om rechte te vinden), en de bandenmaat die ik uiteindelijk wil gaan gebruiken.
In eerste instantie zullen er mijn huidige 195/65R15's op komen omdat die nog redelijk nieuw zijn en het een heel acceptabel compromis is, maar ik overweeg om daarna over te stappen op 205/65R15.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Virgo’s? Volgens mij zag ik laatst bij Asterix in NwLeusen een stapel van 12 van die virgo’s.

Alles met 14” velgen heb ik altijd van 185/80/14 voorzien. Maar 15 of 16” rijdt en staat de 240 veel beter. Breder dan 205 niet gaan. Via de bandencalculator moet je een omtrek zoek die dicht bij de originele 185/14 komt.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Bedankt voor de tip, da's misschien interessant als ik dichterbij niets kan vinden (beneden de grote rivieren).
Ik zie hier iemand onder de naam "Volvo 164E" die (redelijk recent) meerdere sets aanbiedt, die had ik al gePBt en wacht nog op antwoord.

Het is overigens niet dat ik geen Virgo's heb, ik heb er nl. vijf. Maar bij een bezoekje aan een banden- en velgenspecialist bleek al snel dat er één naar de schroothoop kan. Visueel weinig op aan te merken totdat je de velg ziet draaien. Dan zie je wat geslinger (een slag) waarvan ik in eerste instantie dacht "is dat nou zo erg?" Bij een snelwegtest met dit wiel RA bleek: ja, dat is het.

Ik heb er net het filmpje van geupload dat ik eerder had gemaakt (let even niet op de rand van de velg, maar kijk naar het hart en waar de band aansluit). Dit zou volgens de specialist niet gericht kunnen worden.

Inmiddels heb ik een vijfde velg op de kop getikt die er weinig gebruikt uitzag, maar ook die bleek niet helemaal recht. Nu heb ik twee rechte velgen en twee die heel licht slingeren, maar op de achteras mogelijk acceptabel zijn. Ik wil eigenlijk gewoon vier rechte velgen hebben voordat ik die laat stralen en poedercoaten.

Ik rijd nu Draco's (ET25 i.p.v. 20) met 195/65R15 banden. Dat is ook de reden waarom ik voorzichtig ben met het toepassen van een afwijkende maat. Deze combinatie gaat best goed, maar door de jaren heen vond ik op twee plekken toch bewijs van aanlopen van de banden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)