Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20 cilinderkop
#1
Met geringe Volvo kennis heb ik vorige week de B20a uit mijn Volvo 145 gehaald en de kop gelicht. So far so good!

Na inspectie van mijn cilinderkop blijkt één klep veel dieper te liggen dan de andere kleppen. Tevens is deze klep bruin uitgeslagen, terwijl de andere kleppen wittig zijn. Zie onderstaande foto's. Waar zou dit door gekomen zijn? Hogere temperatuur ivm de slijtage? Maar waarom alleen deze klep?

Aangezien ik uiteindelijk ook meer vermogen uit mijn blok wil halen twijfel ik of het verstandig is om deze kop te laten reviseren. Welke deuren spijker ik dicht als ik deze b20a kop laat reviseren? Ik rijd nagenoeg altijd op LPG.

[Afbeelding: IMG_20180506_170614.jpg]

[Afbeelding: IMG_20180506_170620.jpg]
Antwoord
#2
Dat ziet er niet goed uit, alsof die inlaatklep in z'n geleider hangt te zwabberen. De rest vd kleppen ligt ook veel te diep, er zit een dikke laag loodvervanger of motorolie residu overal op en aan en verkoolde olie op de koppakking. Zijn die kleppen nog te stellen of zitten ze aan het eind van het stelboutje? Met nieuwe zittingen, geleidingen en kleppen is die kop weer als nieuw uiteraard. Kassa!

De rest van het blok zal niet veel beter zijn qua boring en zuigers.

Ik denk dat je voor veel minder een gewone bruikbare gebruikte kop ergens uit iemand z'n schuurtje kan toveren. Deze kop ziet er zelfs op de wazige foto's al 10x beter uit: https://link.marktplaats.nl/m1282372323 en er zijn nog wel wat opruimers op MP.

Hier kan je ongeveer zien wat je zoekt, alle kleppen op gelijke hoogte, netjes 'op' de bodem van de verbrandingskamer liggend, beetje koolaanslag mag best, (deze Penta bootmotorkop is zelfs aan te passen voor auro gebruik): https://link.marktplaats.nl/m1283197928
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De cilinders zijn aardig verkoold. De wanden zien er nog goed uit.

[Afbeelding: IMG_20180506_165336.jpg]
http://www.jacob-bijsterbosch.nl/public/...165336.jpg

De kleppen konden nog gesteld worden. 

Het blok is gedemonteerd aangezien deze aardig olie lekte en verbruikte.
Antwoord
#4
Het glimt. Er zitten geen krassen op van gebroken zuigerveren. En hij reed ermee. Maar als je gaat meten is alles ver buiten specificaties, gladversleten. Desondanks een bruikbare B20, zolang je 120 per uur nog haalt, een liter olie per 1000 km, top. Ik zou er een andere kop opzetten en terug monteren.

Dunnere koppakking van een B20B ertussen, dan gaat de compressie wat omhoog en dat werkt goed met LPG. Kleppendeksel pakking en rand bekijken, daar lekt meest aardig wat olie door. Misschien een van de andere pakkingen (carter, benzinepomp, distributiedeksel), of een van de krukaskeerringen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Volgends mij zie ik vervelende verticale strepen op cilinder 2 en 3
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
(13 May 2018, 14:42)skidje schreef: Volgends mij zie ik vervelende verticale strepen op cilinder 2 en 3

Nee, dat is volgens mij olie wat je ziet.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Afdichtingsplug cilinderkop plaatsen heideltje 7 2.655 21 December 2020, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 804 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Controleren geharde klepzetels cilinderkop ZOAB 2 3.361 15 March 2015, 23:34
Laatste bericht: A_A
  Past een b21ET cilinderkop op een b230 FT onderblok? edwin 8 6.545 19 October 2013, 21:01
Laatste bericht: edwin
  "Houdbaarheid" gereviseerde cilinderkop 345GLS 6 5.108 20 April 2013, 20:06
Laatste bericht: 345GLS
  Cilinderkop T 1000530 skidje 50 30.746 3 October 2012, 09:30
Laatste bericht: Marc1970
  Halve maantje cilinderkop vervangen Arn02 3 2.749 28 September 2012, 22:25
Laatste bericht: wakka
  Volvo s60 ratel in cilinderkop? yogi 1 2.071 23 September 2012, 14:05
Laatste bericht: Marc1970
  Heeft iemand een tip om de injectiegaten dicht te maken van mijn nieuwe cilinderkop? geertkroon 2 2.624 13 June 2012, 11:14
Laatste bericht: Jambon
  cilinderkop KAB 6 4.595 6 June 2012, 16:30
Laatste bericht: KAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)