Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Wat is er stuk aan jou dynamo?
Of heb je je contactslot , bedrading en zo al gecontroleerd .
Ik zou het schakelmechanisme achter je contactslot verdenken maar durf nooit zo goed op afstand te beweren dat dat het is.
Dat iemand anders ook eens een keer een lampje zag branden en zeker weet dat het jou dynamo is dat vind ik op zijn minst erg knap.
Heeft vast een hele beste glazen bol.
Misschien kan hij het proberen uit te leggen?
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Als het probleem in de dynamo blijkt te zitten zou je een nieuwe spanningsregelaar van plusminus 20 euro kunnen proberen voordat je 'm compleet vervangt. Het is geen garantie dat het probleem dan ook verholpen is, maar je kunt e.e.a. uitsluiten aangezien een aantal diodes in de spanningsregelaar zitten.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Breng hem naar een bedrijf die dynamo’s reviseren, een BOSCH steunpunt bijvoorbeeld. Zij zetten dat ding op de testbank en je weet zo wat er aan de hand is.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Het idee van Astrix met dat dunne blauwe draadje is ook niet verkeerd en kost de minste moeite om te beginnen.
Aangezien de dynamo wel gewoon bijlaad (want het lampje gaat uit) lijkt me het zonde om die te gaan vervangen zonder iets uit te sluiten.
Meten is weten en gissen is missen.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
17 February 2018, 17:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 February 2018, 17:29 door Wijnand.)
Het feit dat het laadstroomlampje gaat branden als het contact uit is, en uit is met contact aan, duidt er op dat er in de dynamo kortsluiting optreedt. In zo'n situatie laadt de dynamo de accu dus niet op. Ik zag tijdens de rit de boordspanning gestaag dalen, terwijl het laadstroomlampje uit was. Het vervangen van de spanningsregelaar haalt dan niets uit.
Ik heb destijds deze gekocht:
https://allesvooruwvolvo.nl/wisselstroom...5-amp.html, en ook bij Bakkenes laten vervangen (half uurtje werk, kan je eventueel ook zelf).
Van tweedehands dynamo's weet je de staat ook niet (ik had er ook een sloopdynamo opzitten en die heeft het een half jaar volgehouden) en een dynamo is toch wel een wezenlijk onderdeel voor een betrouwbare Volvo.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
18 February 2018, 12:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2018, 12:28 door edwin.)
(16 February 2018, 21:05)Jerry schreef: Wat is er stuk aan jou dynamo?
Of heb je je contactslot , bedrading en zo al gecontroleerd .
Ik zou het schakelmechanisme achter je contactslot verdenken maar durf nooit zo goed op afstand te beweren dat dat het is.
Dat iemand anders ook eens een keer een lampje zag branden en zeker weet dat het jou dynamo is dat vind ik op zijn minst erg knap.
Heeft vast een hele beste glazen bol.
Misschien kan hij het proberen uit te leggen?
Soortgelijke casussen:
https://www.audiforum.nl/forum/model-spe...t-uit.html
https://landrover.startpagina.nl/forum/t...an/?page=1
Opdoen van wat kennis :
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
(18 February 2018, 12:13)edwin schreef: (16 February 2018, 21:05)Jerry schreef: Wat is er stuk aan jou dynamo?
Of heb je je contactslot , bedrading en zo al gecontroleerd .
Ik zou het schakelmechanisme achter je contactslot verdenken maar durf nooit zo goed op afstand te beweren dat dat het is.
Dat iemand anders ook eens een keer een lampje zag branden en zeker weet dat het jou dynamo is dat vind ik op zijn minst erg knap.
Heeft vast een hele beste glazen bol.
Misschien kan hij het proberen uit te leggen?
Soortgelijke casussen:
https://www.audiforum.nl/forum/model-spe...t-uit.html
https://landrover.startpagina.nl/forum/t...an/?page=1
Opdoen van wat kennis :
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Tja dat weet ik maar zonder te meten lukraak iets vervangen is nu eenmaal niet mijn ding.
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=15999
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Hier is ook geen sprake van lukraak vervangen. Evenmin van een glazen bol. Topic starter geeft in het eerste bericht aan dat bij het uitzetten van het contact het laadstroomlampje gaat branden en dat zijn accu niet wordt opgeladen (in tegenstelling tot wat je zelf aannam). Dan is er sprake van kortsluiting ergens in de dynamo. Die kortsluiting zorgt er voor dat het lampje onder 12V (via de massa op de accu) komt te staan bij uitgeschakeld contact en als gevolg daarvan gaat branden. Als het contact wordt ingeschakeld komt er ook 12V vanaf de plus van de accu en gaat het lampje dus uit. Maar de accu opladen doet de dynamo nog steeds niet.
Tip voor de topic starter: laat de dynamo doormeten voordat je een nieuwe plaatst of bestelt dan weet je tenminste zeker wat er aan de hand is. Elke beetje garage kan dat.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik lees alleen over een vermoeden van een langzaam leeglopende accu en niets over een niet ladende dynamo.
Ik zal er overheen gelezen hebben of iets tussen de regels gemist hebben.
Maar ik probeer ook alleen maar iemand te behoeden om misschien onnodig geld uit te geven.
Geen problemen mee verder
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik had hier goed ervaringen:
http://www.auto-electric.nl/
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]