5 February 2018, 19:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 February 2018, 20:32 door siemenbierings.)
Beste Forumleden,
Een week of 4 geleden heb ik mijn oude motor (b200 kjet) vervangen door een b230f uit een '89er volvo 240. Alles is overgebouwd (kabelboom, katalysator etc.) en de motor is door mij persoonlijk gereviseerd onder toeziend oog van een specialist.
Nu startte de motor nadat er oliedruk opgebouwd was direct. Hij liep niet altijd even stabiel, dit is feitelijk motor-regeling dacht ik, en toch had ik het gevoel dat er iets niet goed was. Zo'n 100km gereden, hij startte als een zonnetje, trekt goed door, ik heb gewoon rustig aan gereden. Plots op een ochtend wil ik hem starten om naar mijn werk te gaan en hij slaat niet aan.
Later die dag heb ik gekeken naar allerlei zaken, heb ik vonk: Ja een stevige goede vonk. Heb ik brandstof: Ja de benzinedampen komen gewoon uit de uitlaat. Heb ik de motortiming nog juist: Ja, dit is gecontroleerd. Staat de ontsteking op tijd ondanks de ECU regeling: Ja dit is goed. Een uur later draai ik de sleutel om en hij sloeg gewoon aan. Ik heb het geheugen uitgelezen, maar helaas geen storingen.
Vloeistoffen gecontroleerd en ik heb er een week mee gereden.
Nu heb ik vanmiddag weer exact het zelfde probleem gehad. Ik zet de auto voor op straat stil om iets in de laden, nog geen 2 minuten later wil ik starten en hij slaat niet meer aan. Geen fouten in het geheugen. Alle andere hiervoor gecheckte dingen weer gecontroleerd, en alles was gewoon weer oke, maar toch sloeg hij niet aan. Nu heb ik de auto in het parkeervak geduwd en daar staat hij sinds dien.
Nu vermoedde ik de gaskleppositie sensor maar hier moet direct een storing op komen als de 2 signalen niet overeen komen. (Toch?)
De luchtmassameter gecontroleerd, nu zie ik dat er twee hittedraden in zitten (LH 2.4, gecontroleer met ecu nummer). De dunne is onderbroken en deze was eerder heel... Nu lees ik in mijn Haynes werkplaatshandboek dat een probleem met de gasklep een No-start conditie is, maar op het forum lees ik ook dat als je de stekker demonteert je er gewoon mee moet kunnen rijden. Maar ook dan slaat hij niet aan. De weerstand tussen pen 2 en 3 is gewoon 3 Ohm (zoals gezegd in werkplaatshandboek). Wat zeggen jullie hier van? Bosch nummer van de luchtmassameter is: 0280212016. Voor alle zekerheid: hoort deze wel bij LH 2.4?
Het probleem moet hem dus mijn inziens zitten in mengselverhouding, dus gasklep, lambda, luchtmassa.
Lambdasensor is nieuw, deze is vervangen bij de revisie. Motor loopt hier ook goed mee.
Gasklep zou goed moeten zijn, hier krijg je ander sowieso een melding van.
Mogelijk de luchtmassameter?!
Nu lees ik dikkels over de stationaire regelklep, deze ga ik zo eens demonteren en eens kijken of deze een probleem vormt.
Graag hoor ik van eenieder suggesties die jullie hebben.
Mvg, Siemen Bierings
Zojuist de Constant Idle Valve gecontroleerd, deze kan ik met een schroevendraaier op en neer bewegen. Helaas gebeurt er niks als ik het contact aan zet. Hoort dit? Zo nee dan heb ik daar een probleem zitten, maar ik zou toch verwachten dat de motor aan zou moeten slaan zonder dit ventiel.
Mvg, Siemen Bierings
Een week of 4 geleden heb ik mijn oude motor (b200 kjet) vervangen door een b230f uit een '89er volvo 240. Alles is overgebouwd (kabelboom, katalysator etc.) en de motor is door mij persoonlijk gereviseerd onder toeziend oog van een specialist.
Nu startte de motor nadat er oliedruk opgebouwd was direct. Hij liep niet altijd even stabiel, dit is feitelijk motor-regeling dacht ik, en toch had ik het gevoel dat er iets niet goed was. Zo'n 100km gereden, hij startte als een zonnetje, trekt goed door, ik heb gewoon rustig aan gereden. Plots op een ochtend wil ik hem starten om naar mijn werk te gaan en hij slaat niet aan.
Later die dag heb ik gekeken naar allerlei zaken, heb ik vonk: Ja een stevige goede vonk. Heb ik brandstof: Ja de benzinedampen komen gewoon uit de uitlaat. Heb ik de motortiming nog juist: Ja, dit is gecontroleerd. Staat de ontsteking op tijd ondanks de ECU regeling: Ja dit is goed. Een uur later draai ik de sleutel om en hij sloeg gewoon aan. Ik heb het geheugen uitgelezen, maar helaas geen storingen.
Vloeistoffen gecontroleerd en ik heb er een week mee gereden.
Nu heb ik vanmiddag weer exact het zelfde probleem gehad. Ik zet de auto voor op straat stil om iets in de laden, nog geen 2 minuten later wil ik starten en hij slaat niet meer aan. Geen fouten in het geheugen. Alle andere hiervoor gecheckte dingen weer gecontroleerd, en alles was gewoon weer oke, maar toch sloeg hij niet aan. Nu heb ik de auto in het parkeervak geduwd en daar staat hij sinds dien.
Nu vermoedde ik de gaskleppositie sensor maar hier moet direct een storing op komen als de 2 signalen niet overeen komen. (Toch?)
De luchtmassameter gecontroleerd, nu zie ik dat er twee hittedraden in zitten (LH 2.4, gecontroleer met ecu nummer). De dunne is onderbroken en deze was eerder heel... Nu lees ik in mijn Haynes werkplaatshandboek dat een probleem met de gasklep een No-start conditie is, maar op het forum lees ik ook dat als je de stekker demonteert je er gewoon mee moet kunnen rijden. Maar ook dan slaat hij niet aan. De weerstand tussen pen 2 en 3 is gewoon 3 Ohm (zoals gezegd in werkplaatshandboek). Wat zeggen jullie hier van? Bosch nummer van de luchtmassameter is: 0280212016. Voor alle zekerheid: hoort deze wel bij LH 2.4?
Het probleem moet hem dus mijn inziens zitten in mengselverhouding, dus gasklep, lambda, luchtmassa.
Lambdasensor is nieuw, deze is vervangen bij de revisie. Motor loopt hier ook goed mee.
Gasklep zou goed moeten zijn, hier krijg je ander sowieso een melding van.
Mogelijk de luchtmassameter?!
Nu lees ik dikkels over de stationaire regelklep, deze ga ik zo eens demonteren en eens kijken of deze een probleem vormt.
Graag hoor ik van eenieder suggesties die jullie hebben.
Mvg, Siemen Bierings
Zojuist de Constant Idle Valve gecontroleerd, deze kan ik met een schroevendraaier op en neer bewegen. Helaas gebeurt er niks als ik het contact aan zet. Hoort dit? Zo nee dan heb ik daar een probleem zitten, maar ik zou toch verwachten dat de motor aan zou moeten slaan zonder dit ventiel.
Mvg, Siemen Bierings