Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuurbekrachtiging naar links veel lichter dan naar rechts
#11
Volgens het boek moet het stuur als de drukmeter 1200 Kpa aangeeft zowel links als rechts een kracht hebben van 3,5-4,5 Nm. Af te lezen op een momentsleutel.

Ik had verkeerd omgedacht en daarom vloog mijn stuur bij het starten de verkeerde kan op. Neem van me aan, je voelt het.
Ik vond mijn auto heel eng door rotondes gaan en moest ook op de rijksweg altijd 1 vinger aan het stuur houden, ik heb het dus proefondervindelijk afgesteld en nu 5000 km geen problemen meer...

Als je de auto opbokt en start zie je vanzelf dat het stuur trekt denk ik.
Overigens beschikte mijn Volvo specialist en de dealer niet meer over het geschikte speciale gereedschap.... :oops:
[img][/img]
Antwoord
#12
Bedankt voor de reactie, ik breng de auto binnenkort naar Serva in Nijkerk waar een oudere monteur nog het eea wist over het afstellen van een oude stuurbekrachtiging. Daar kunnen ze ook nog een bijpassend linker voorportierslot leveren . In de auto zit nl. een andere linker voorportier aangezien deze ooit is beschadigd. Nieuw probleem is dat de olie uit de automatische bak is gelopen.

Auto staat nu in Nijmegen en wil 'm even naar Hennes of Scholten brengen. Iemand advies over beide adressen?

Deze auto is nu snel in een hobby- ipv tweede auto aan het veranderen. Hoe lang zal deze liefde duren......?
Antwoord
#13
abbabak schreef:Ik heb echter de boring van de moer gehaald en met, dacht ik, dop 17 de speling uit de moer gedraaid. Bij mij lekte er nagenoeg niets dus gestart en op een rechte weg gereden.
Bijgesteld, nog een proefrit, en de boel weer geborgd en KLAAR
Beste abbabak, zou je dit stukje nog wat uitgebreider (zodat een prutser als ik het ook snapt) willen beschrijven? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn 81er.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#14
Hallo Henqui, iets anders beschreven maar het gaat eigenlijk om het vaster/losser draaien van een moer. Als je het bekijkt snap je het veel sneller. Misschien kan je er ook bij zonder de carterplaat te verwijderen. Dan wordt het veel makkelijker !

Na het verwijderen van de carterbeschermplaat zie je dit vanaf de voorzijde.
[Afbeelding: IMG_0552.jpg]

Maak de bouten schoon die hier ook schoon zijn en verwijder de kap.

Er zit een centrale moer achter de kap, deze is geborgd door een ring die om de moer gebogen is. Ontborgen met een schroevendraaier.

De KRACHT waarmee deze moer is aangedraaid bepaald het middelpunt van je bekrachtiging. Te vast laat het stuur naar links draaien en te los naar rechts.

Ik heb de boring van de moer gehaald en met dop 17 de speling uit de moer gedraaid. De auto gestart en het stuur vloog uit zichzelf naar links.

Zoonlief in de auto, en de moer net aangezet, starten en het stuur bleef stil.

Bij mij lekte er nagenoeg niets dus gestart en op een rechte weg gereden.

Iets te los dus trekken naar rechts.
Bijgesteld, nog een proefrit, nu wel goed. De moer weer geborgd en KLAAR
[img][/img]
Antwoord
#15
ok! Nu snap ook ik het! Bedankt!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#16
Vandaag is de auto bij Serva Nijkerk geweest. Een oude monteur wist nog hoe dat zat met deze stuurbekrachtigingen. En jawel.... het is geheel weg. Sturen gaat naar beide zijden even zwaar (licht) en de auto rijdt weer gewoon recht door. Ook zijn trillingen in het stuur verminderd. Kortom perfect gerepareerd. Een uurtje werk!

Bedankt voor alle info!

Eric
Antwoord
#17
Weet je misschien wat die ouwe rot nu gedaan heeft?
Antwoord
#18
Geen idee, in ieder geval gesteld.
Antwoord
#19
zal wel die moer vanabbabak geweest zijn :-)
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#20
....en wat als-ie wel keurig rechtuit gaat (trekt niet naar ÃÃn kant), maar naar links lichter stuurt dan naar rechts ? Dat doet die van mij dus..... Niet heel irritant, maar het hoort natuurlijk niet zo.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 354 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar marc-f 9 2.464 6 July 2022, 10:09
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 3.276 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 6.683 24 June 2017, 12:18
Laatste bericht: Marc1970
  Rare luide doffe tik rechts achter 240 polar KennOne 6 6.485 15 November 2016, 17:16
Laatste bericht: Marc1970
  stuur geeft tegenreactie in de bocht, zowel naar links als rechts. Suggesties dank! environ 2 4.116 22 June 2016, 20:13
Laatste bericht: Marc1970
  Bekrachtigd naar onbekrachtigd stuurhuis, wat is er nodig? oudevolvo 5 6.361 24 September 2015, 18:17
Laatste bericht: oudevolvo
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 7.250 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 13.124 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  Klapperen links voor bartboos 7 6.943 9 December 2014, 08:28
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)