Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 Slechte koude start na vervangen LMM
#1
Beste forumleden,
Ik sta even voor een raadsel. Volvo 240 b230f
Ivm haperend doortrekken naar hogere snelheid de lmm vervangen voor een nieuwe volvo LMm (oude was een bosch)
Trekt nu weer lekker door en is ook pittiger geworden echter....
Koude start zeer moeizaam, slaat wel meteen aan maar is met moeite op toeren te krijgen. Na 30 sec geen probleem meer en rijdt gewoon goed. Voorheen nooit startproblemen.
Het vreemde; met de oude lmm nu hetzelfde probleem!


Bougies zijn na met veel moeite stationair houden nat: ruikt naar benzine.


Wat is er ineens aan de hand?
Antwoord
#2
Misschien de verkeerde lmm
Misschien moet de ecu opnieuw inleren
Misschien is je oude lmm niet stuk en ligt het aan de temperatuur meter in je blok
Of een slechte stekker of contact
Misschien de ecu resetten
Storing codes gelezen?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

PS Volvo maakt geen lmm

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Nou het uitlezen gaf een verrassing:

Op 2: 2-1-2(o2 sensor, lampje lambda brandde inderdaad) en 3-2-2 (LMM)
Op 6: 1-4-3 Knock sensor....

Blijkt bij onderzoek dat de stekker van de knock sensor los zit....
Vastgezet, daarna geen lambda lampje meer. Heeft dat weer invloed op de LMM??
Of hij morgen koud lekker start zullen we zien.
Er zijn na een ritje nu echter geen foutcodes meer...
Antwoord
#4
Kan zijn dat de ecu in een limp home mode gaat.
Soort heel veilige afstelling , loopt ook heel rijk dan.
Hopelijk is het opgelost.
Het zijn ook vaak de stekkerverbindingen en massa punten die de storingen veroorzaken.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
Helaas...
Haperende koude start vanochtend. Misschien nog kwestie van ‘inleren’ ?
Temperatuursensor is half jaar oud.
Koppakking lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het na vervangen lmm is ontstaan.
Kan de bedrading van de lmm zijn beschadigd? Zit allemaal goed weggewerkt dus zou het open moet leggen dan... Zoals gezegd, met de oude lmm nu hetzelfde probleem dus daar zit het niet in.
Antwoord
#6
De knock sensor heeft geen invloed op de LMM. De lamda code komt doordat de LMM geen goed signaal geeft op enig moment en het mengsel buiten het regelbereik van de ECU komt.

Die 3-2-2 is wel apart, de uitgebreide beschrijving is 3-2-2 Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty Wiring break between FI terminal 8 and AMM #4 Various driving problems due to dirty AMM wire https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Dat lijkt op draadbreuk of slecht contact in de stekker. Waarbij draadbreuk vrij onwaarschijnlijk is. Kijk s in de stekker of alle klemmetjes nog klemmen en dat soort details.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Na aardig wat kilometers te hebben gereden gisteren is er geen foutcode meer gekomen.
Rijd fantastisch, als hij warm is kan ik dat gelukkig ook van de start zeggen.

Vanochtend alles nog eens nagelopen.
Wat vooral opvalt is dat de bougies drijfnat zijn na een paar omwentelingen haperend lopen.

Waarom?

Las in de Haynes nog een mogelijkheid dat het charcoal reservoir (slangen sluiten aan op gasklephuis) wat niet goed functioneert een te rijk mengsel bij de start kan geven?
Antwoord
#8
Nee dat koolstofbakkie bevat hooguit benzinedamp.

In een koude motor wordt aardig wat benzine gespoten, drijfnat lijkt me niet normaal (nog nooit naar gekeken). Probeer eens zonder LMM te starten rijden etc, dan loopt de motor zeker op het noodprogramma. Dat is ook aan de rijke kant, als de motor dan beter werkt ligt het aan de LMM en/of bedrading daarheen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Bedankt voor de tips!

Ik heb zojuist geprobeerd zonder lmm te starten, zelfde resultaat. Sputteren en zeer moeizaam lopen en op een gegeven moment pakt hij en draait hij goed.

Toch bedrading?

Slechte vonk? Of zou hij dan warm ook niet goed zijn.
Antwoord
#10
Bougies kan ook, alhoewel mijn 240 nergens om geeft, ging mijn broers 240 er raar van starten. Goede bougies hebben een hoekige massa elektrode en 0,7-0,8 mm uit elkaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  auto start slecht andreolie 8 861 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 831 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 530 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 2.237 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 1.241 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 3.493 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 1.044 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 777 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 2.603 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 3.508 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)