Berichten: 31
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2017
Beste forumleden,
Ik sta even voor een raadsel. Volvo 240 b230f
Ivm haperend doortrekken naar hogere snelheid de lmm vervangen voor een nieuwe volvo LMm (oude was een bosch)
Trekt nu weer lekker door en is ook pittiger geworden echter....
Koude start zeer moeizaam, slaat wel meteen aan maar is met moeite op toeren te krijgen. Na 30 sec geen probleem meer en rijdt gewoon goed. Voorheen nooit startproblemen.
Het vreemde; met de oude lmm nu hetzelfde probleem!
Bougies zijn na met veel moeite stationair houden nat: ruikt naar benzine.
Wat is er ineens aan de hand?
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
3 February 2018, 14:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 February 2018, 14:06 door Jerry.)
Misschien de verkeerde lmm
Misschien moet de ecu opnieuw inleren
Misschien is je oude lmm niet stuk en ligt het aan de temperatuur meter in je blok
Of een slechte stekker of contact
Misschien de ecu resetten
Storing codes gelezen?
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
PS Volvo maakt geen lmm
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 31
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2017
Nou het uitlezen gaf een verrassing:
Op 2: 2-1-2(o2 sensor, lampje lambda brandde inderdaad) en 3-2-2 (LMM)
Op 6: 1-4-3 Knock sensor....
Blijkt bij onderzoek dat de stekker van de knock sensor los zit....
Vastgezet, daarna geen lambda lampje meer. Heeft dat weer invloed op de LMM??
Of hij morgen koud lekker start zullen we zien.
Er zijn na een ritje nu echter geen foutcodes meer...
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Kan zijn dat de ecu in een limp home mode gaat.
Soort heel veilige afstelling , loopt ook heel rijk dan.
Hopelijk is het opgelost.
Het zijn ook vaak de stekkerverbindingen en massa punten die de storingen veroorzaken.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 31
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2017
Helaas...
Haperende koude start vanochtend. Misschien nog kwestie van ‘inleren’ ?
Temperatuursensor is half jaar oud.
Koppakking lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het na vervangen lmm is ontstaan.
Kan de bedrading van de lmm zijn beschadigd? Zit allemaal goed weggewerkt dus zou het open moet leggen dan... Zoals gezegd, met de oude lmm nu hetzelfde probleem dus daar zit het niet in.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 February 2018, 15:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 February 2018, 15:30 door Marc1970.)
De knock sensor heeft geen invloed op de LMM. De lamda code komt doordat de LMM geen goed signaal geeft op enig moment en het mengsel buiten het regelbereik van de ECU komt.
Die 3-2-2 is wel apart, de uitgebreide beschrijving is 3-2-2 Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty Wiring break between FI terminal 8 and AMM #4 Various driving problems due to dirty AMM wire
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Dat lijkt op draadbreuk of slecht contact in de stekker. Waarbij draadbreuk vrij onwaarschijnlijk is. Kijk s in de stekker of alle klemmetjes nog klemmen en dat soort details.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 31
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2017
Na aardig wat kilometers te hebben gereden gisteren is er geen foutcode meer gekomen.
Rijd fantastisch, als hij warm is kan ik dat gelukkig ook van de start zeggen.
Vanochtend alles nog eens nagelopen.
Wat vooral opvalt is dat de bougies drijfnat zijn na een paar omwentelingen haperend lopen.
Waarom?
Las in de Haynes nog een mogelijkheid dat het charcoal reservoir (slangen sluiten aan op gasklephuis) wat niet goed functioneert een te rijk mengsel bij de start kan geven?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee dat koolstofbakkie bevat hooguit benzinedamp.
In een koude motor wordt aardig wat benzine gespoten, drijfnat lijkt me niet normaal (nog nooit naar gekeken). Probeer eens zonder LMM te starten rijden etc, dan loopt de motor zeker op het noodprogramma. Dat is ook aan de rijke kant, als de motor dan beter werkt ligt het aan de LMM en/of bedrading daarheen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 31
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2017
Bedankt voor de tips!
Ik heb zojuist geprobeerd zonder lmm te starten, zelfde resultaat. Sputteren en zeer moeizaam lopen en op een gegeven moment pakt hij en draait hij goed.
Toch bedrading?
Slechte vonk? Of zou hij dan warm ook niet goed zijn.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bougies kan ook, alhoewel mijn 240 nergens om geeft, ging mijn broers 240 er raar van starten. Goede bougies hebben een hoekige massa elektrode en 0,7-0,8 mm uit elkaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969