ik heb een mooie volvo 144 uit 1970 met een B20 automaat gekocht, maar na drie keer tanken zaten er allemaal hamers in het motorblok die best hard tekeer gingen. Het lijkt er op dat de drijfstanglager(s) te veel ruimte hebben of niet meer bestaan waardoor de zuiger(s) tegen de kop botsen. Tijd voor vervanging van het een en ander.... nu heb ik gezocht naar een betaalbaar B20 motorblok, maar wat zou ik tegenkomen als ik een B18 blok als donorblok ga gebruiken? Zijn deze twee blokken echt gelijk behalve de boring? En maakt het nog uit dat er een automatische versnelingsbak op moet?
24 January 2018, 18:57 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 January 2018, 19:06 door Marc1970.)
Ja je kan de hele B18 krukas, met lagers en drijfstangen onder de B20 zuigers steken, no problem. Alles heeft dezelfde lengte, breedte en dikte. Als je B20 tenminste 22 mm zuigerpennen heeft, dat zijn de oude niet-metrische B20's (alle bouten SAE oftewel inch maat).
Als je B20 een paar metrische bouten heeft (vooral die in de krukaspoelie is makkelijk te zien) heeft-ie 24 mm zuigerpennen. Dan kan je nog de drijfstangen uitboren natuurlijk naar een perspassing maar dan is het niet meer budget.
Als je zuigers nog heel zijn, is dit een optie. Ik heb ook zo'n B20 gehad (toevallig ook voor een automaat), de onderkant vd cilinderkop was bovenin de zuigers gehamerd.
Je kan ook de cilinderkop gebruiken, gaat de compressie wat omhoog. Je kan de hele B18 gebruiken, best een geinig motortje. Snel is de automaat toch niet.
Nog een duidelijk verschil tussen metric en oude B20 is het vliegwiel/de flexplaat, deze heeft 8 boutgaten t.o. 6 voor de oude. En de krukas natuurlijk ook.
En als je de hele B18 gaat gebruiken is het vooral even opletten dat de carterventilatie van B20 anders is dan B18.
Hetzelfde geldt voor ontsteking/verdeler en (naalden in) de carburateur. Maar dat zal allemaal gemixt wel lopen zij het misschien niet optimaal.
Ook is de vliegwiel afdek plaat bij B18 anders dan bij B20.
Maar dat zijn allemaal details. In de basis zijn de B18 en B20 qua form factor. Helemaal als je de B18 met flex plate hebt dan heb je zelfs geen probleem als je huidige B20 een 8-gats blijkt te zijn (die zoals Marc beschreef om plekken anders is). Maar in een 1970-er zit van origine geen 8-gats.
Bij swap B20 naar B18 lever je wel iets aan vermogen in.