Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
(28 December 2017, 17:37)daddyphilipsen schreef: Helaas ken ik uw volvo niet maar ik had aangenomen dat u met stotteren onregelmatig lopen bedoelde.
Even een klein stukje uitleg over wat lpg eigenlijk is.
Lpg onder druk is een vloeistof die bestaat uit een mengsel van propaan en butaan. Deze mengverhouding verandert wat tussen zomer en winter maar ligt zo ruwweg rond de 70%propaan en 30%. butaan.
Propaan verdampt al vanaf -40 graden celsius terwijl butaan dit pas doet vanaf -0,5 graden. Pas vanaf 5 graden is er voldoende verdamping van butaan.
Hierdoor is bij de lage temperaturen van nu tijdens de koude start eigenlijk de mengverhouding lucht/gas te arm en ook in de opwarmfase van de motor. Hierdoor kan een motor gaan stotteren.
Zo gauw de buitentemperatuur wat hoger is dan heb je daar geen last meer van.
Even praktijk voorbeeldje
Mijn gasinstallatie van de volvo geeft tijdens het op contact zetten automatisch wat lpg om de start te bevorderen.
Normaal gesproken is 1x op contact zetten voldoende om de motor te starten.
Als het buiten kouder is (onder de 5 graden) dan moet ik eerst 2 a 3x het contact in en uit schakelen voordat de motor vlot wil aan slaan.
Oh oke, ik dacht het even.
Hoe dan ook, bedankt voor de uitleg. In dit kader moet ik toch wel opmerken dat ik seizoenen lang met deze Volvo heb gereden. Koud of warm, het was nooit een probleem. Ik snap ook niet hoe het nu kan dat hij het nu ineens wel goed doet; het is toch best wel een avondje koud geweest...
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
28 December 2017, 21:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 December 2017, 21:57 door jos245.)
Ik snap ook niet hoe het nu kan dat hij het nu ineens wel goed doet; het is toch best wel een avondje koud geweest...
Alleen koud maar geen regen heeft eigenlijk hetzelfde effect als droog/warm weer.
Ik zou de komende dagen even in de gaten houden of je een verband merkt tussen het weer en het slecht starten.
Bij vochtproblemen zou de auto alleen bij regenachtig/vochtig/mistig weer slecht moeten starten en bij koud/winderig/droog/zonnig weer zonder problemen moeten starten.
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
29 December 2017, 00:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2017, 00:47 door daddyphilipsen.)
Wanneer zijn de verdeelkap, rotor en bougiekabels voor het laatst vernieuwd?
Zitten alle aansluitingen van de kabels wel diep genoeg in de verdeelkap aansluitingen en de bobine aansluiting gestoken?
Zit er nog een contactpunten ontsteking in en wanneer zijn de contactpunten voor het laatst gesteld/vervangen?
Wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen? En staat de afstand tussen de massa en de plus electrode van de bougie wel goed afgesteld? Moet op lpg op 0,5mm staan.
Is er al eens een nieuwe bobine gemonteerd geworden?
Alle aansluitingen van de zekeringen al eens een keer goed schoon gemaakt?
Anders even mbv een plantenspuit, het liefst in het donker, met een lopende motor de bougiekabels nat sproeien. Als er vonkjes over gaan springen weet je dat de kabels niet goed meer zijn. Of anders met een multimeter de weerstandwaardes van de bougiekabes meten.
Zijn waarschijnlijk koolstofkabels en die hebben een weerstand van 5 tot 7 KOhm
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
29 December 2017, 14:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2017, 14:22 door Ohrtmann.)
(28 December 2017, 21:56)jos245 schreef: Ik snap ook niet hoe het nu kan dat hij het nu ineens wel goed doet; het is toch best wel een avondje koud geweest...
Alleen koud maar geen regen heeft eigenlijk hetzelfde effect als droog/warm weer.
Ik zou de komende dagen even in de gaten houden of je een verband merkt tussen het weer en het slecht starten.
Bij vochtproblemen zou de auto alleen bij regenachtig/vochtig/mistig weer slecht moeten starten en bij koud/winderig/droog/zonnig weer zonder problemen moeten starten.
Ik ga het in de gaten houden!
(29 December 2017, 00:45)daddyphilipsen schreef: Wanneer zijn de verdeelkap, rotor en bougiekabels voor het laatst vernieuwd?
Zitten alle aansluitingen van de kabels wel diep genoeg in de verdeelkap aansluitingen en de bobine aansluiting gestoken?
Zit er nog een contactpunten ontsteking in en wanneer zijn de contactpunten voor het laatst gesteld/vervangen?
Wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen? En staat de afstand tussen de massa en de plus electrode van de bougie wel goed afgesteld? Moet op lpg op 0,5mm staan.
Is er al eens een nieuwe bobine gemonteerd geworden?
Alle aansluitingen van de zekeringen al eens een keer goed schoon gemaakt?
Anders even mbv een plantenspuit, het liefst in het donker, met een lopende motor de bougiekabels nat sproeien. Als er vonkjes over gaan springen weet je dat de kabels niet goed meer zijn. Of anders met een multimeter de weerstandwaardes van de bougiekabes meten.
Zijn waarschijnlijk koolstofkabels en die hebben een weerstand van 5 tot 7 KOhm
Ik denk dat de bougies/bougiekabels/rotor/verdelerkap circa een jaar oud zijn. De bobine zal wel heel oud zijn. Contactpunten heb ik niet, zekeringen uiteraard wel. Op welke zekeringen doelt u dan, die in de cabine?
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Jupp de zekeringen in de cabine.
Nog even terug komend op ombouwen naar carburateur.
Dat is helaas ook niet alles.
Als je maar heel weinig/nauwelijks op benzine rijdt met een stromberg of su carb dan verslijt de sproeierbuis en de naald behoorlijk snel.
Als je dan een keer op benzine wilt rijden dan werkt dat niet omdat de motor dan veel te veel benzine krijgt.
Ook een solex cisac carb is niet echt een super oplossing want dat zijn behoorlijk storingsgevoelige carbs.
Het mooist is toch een injectiesysteem wat gewoon goed werkt want dat schakelt onmiddellijk over van benzine naar lpg en andersom ipv met een carb dat je van lpg naar benzine schakelend eerst moet wachten/doorstarten totdat de vlotterkamer van de carb vol is en van benzine naar lpg eerst de vlotterkamer moet leeg rijden/draaien.
En dan jezelf aanleren dat je de motor altijd start op benzine en als deze een beetje warm is over schakelt op lpg. Of dit automatisch maken. Ik denk dan dat je van een heleboel problemen af bent.
Mijn 242 is nu nog met carb maar ik wil het liefst over naar LH2,4 met een dampgas injectie systeem. Alleen eerst een goede donor zien te vinden waar ik alles uit kan halen wat ik nodig heb.