Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 940 achteras inkorten..
#11
Lijstje 164 assen: http://www.164club.se/techdata.html#Rear axle

De 260 weet ik niet zo een handig lijstje van. Allerlei achteras info: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm Lijkt erop dat de 260 een 3,31:1 achteras heeft.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Het 3,31 avontuur onder mijn Amazon  heb ik ook jaren geleden gedaan.
Was wel in combinatie met een B23A (niet de PK's ,wel wat meer koppel)
Het rijden /optrekken valt niet tegen en is goed te doen.
Je hoeft echt niet bang te zijn voor een traag optrekkende auto .
Voordeeel van een 3,31 is dat je eindoverbrenging vrijwel overeenkomt met een 4,1 met overdrive.
Ik heb de as toen laten maken door Flok Boer uit Drachten.
Er is toen een 940 klok gebruikt waaraan amazonbuizen en steekassen zijn gemaakt.
Zo hield ik de smallere spoorbreedte en de juiste steek voor mijn Wolfrace-velgen.
Keerzijde was wel dat ik remtrommels hield.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#13
Oké, ervaring genoeg dus.
Zo slecht zijn remtrommels toch niet?
Het meeste remmen gaat op de voorrem en met trommels heb je een goed werkende handrem.
Mijn 145 moet op de botenhelling in zijn 1 met de motor uit anders rolt hij door de handrem heen Sad


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#14
Leuk te lezen Edwin dat je een 3.31 as onder je amazon hebt. Het kan dus zeker, al zal het wel wat gekost hebben. Amazon buizen in een 940 differentieelhuis persen is ook specialsiten werk, en dat heeft zijn prijs.  Ik hoop het zonder specialist te doen om het een beetje low budget te houden.

De amazon as die er nu onder zit heeft een breedte van 136.6 cm. Mijn nieuwe as mag in eerste instantie niet veel breder worden dan de amazon as. Ik ga ook nog velgen gebruiken met een lage et waarde, dus bij een te brede as zouden de wielen buiten de schermen komen, en dat word een apk afkeur.

Ik heb ondertussen wel  besloten om geen turbo motor in te bouwen. Is toch aanzienlijk meer werk , hogere kosten etc.
ik heb nog een b230K blok liggen met een M47 bak en dat gaat hem worden in combinatie met 205/60 15 inch banden en monogas.

Optie 1:
164 as met 3.31 overbrenging en is 142.5 cm breed. Ongeveer 2625 toeren bij 120 km/h
As moet 3 cm per kant ingekort worden. Is te doen denk ik.

Optie 2 :
940 as met 3.31 overbrenging. As is 151 cm breed. Dient ongeveer 7 cm per kant ingekort te worden, en dat is best veel. Steek assen moeten aangepast worden , of steek assen monteren van een begin jaren -90 240(die moeten dan hoogstwaarschijnlijk ook aangepast worden)

Optie 3:
240/260 as gebruiken. Het word dan een 3.54 overbrenging(omdat 3.31 moeilijk te vinden is in deze serie). 3.54 geeft 2800 toeren bij 120 km/h wat prima te doen is. Scheelt  175 toeren met een 3.3.1 as. De 3.54 assen zijn goed te krijgen en passen zo onder een amazon(middagje slijpen en lassen). As breedte weet ik niet precies, maar verwacht zelfde breedte als 164 as.  Dus aanpassen(?)


Heeft iemand nog een 240 as liggen in de schuur die de breedte even kan meten( raakvlak velg /schijf tot raakvlak schijf/velg)?
Antwoord
#15
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=274343 The Volvo 240 rear axle width is about 55" mounting surface to mounting surface.

Omdat ik niet goed in inches ben, maar wel heel nieuwsgierig, heb ik berekend dat dat ongeveer 140 cm is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Vanavond een as zonder remschijven opgemeten en kom op zo'n 139 cm uit tussen de flenzen. Gemeten met een rolmaat en een timmermansoog dus kan er een enkele mm naast zitten.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#17
ik ga er vanuit dat een enkele remschijf op het pasvlak ongeveer 7 cm is, dus dan is de as inkl remschijven ongeveer 140 a 140.5 cm breed (dus 55 x 2,54 cm) . De 240 as is dus 1.75 cm breder per kant en dat gaat prime  zonder verdere aanpassingen en/of inkorten.

het word dus geen 940 as inkorten en daar ben ik wel een beetje blij om. Vaak kom je meer problemen tegen als gedacht en dat drijft de kosten op. Niet goed voor mijn portemonnee en lekker simpel houden.
Antwoord
#18
Onlangs heb ik een 3,54  240 as gekocht en daar wil ik mee verder gaan om onder mijn amazon te bouwen.

De 940 3.31 as gaat weg en is te koop (zie MP).  Voor wie een goede achteras zoekt voor zijn 940 , dit is je kans..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 587 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 223 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 4.619 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 5.101 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  achteras 2.0 pieter2 5 2.818 3 August 2020, 16:20
Laatste bericht: Arjan.
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.247 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 4.786 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 8.057 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 4.678 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 5.688 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)