Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10W40 van de Action
#11
Tja, stuk net gelezen.
Maar het is niet zondermeer fout-vrij:

"Daar ging het over een discount-olie die volgens de verpakking voldeed aan de ACEA A3/B4/C4-specificaties. Lastig, want in 2010 bepaalde de ACEA dat een B3/B4 een asgehalte heeft van ≥ 1,0 en ≤ 1,6 terwijl de limiet voor het asgehalte van een C3 kleiner is dan 0,8. Aan beide voldoen kan dus niet."

Hier wordt gesuggereert dat A3/B4/C4 niet samen kan, omdat de eisen van B3/B4 en C3 strijdig zijn....?

OP basis van dit stuk nog niet overtuigd. Wat niet wil zeggen dat het daarmee allemaal niet waar is, uiteraard. Dat zou wat Trumpiaans zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#12
Ik vond het wel een interessant artikel om te lezen, dat ook wat saillante details over de auto industrie onthulde: dunnere olie voorschrijven om lagere CO2 emissies te halen en verhoogde slijtage voor lief nemen, bijv.

M.b.t. de ACEA spec: zij doen geen keuringen of de olie er ook echt aan voldoet, het is een geval van zelf-certificering (ik denk dat iedereen ook wel de CE-"keur" op elektrische en andere artikelen kent, va hetzelfde laken een pak). Of de API anders werkt weet ik niet.

Logischerwijs geredeneerd kan m.i. A3/B4 niet i.c.m. C3. Het zijn gewoon strijdige specs. Ze linken naar het bewuste artikel, en dat laat een afbeelding zien van een kan olie waarbij het merk is weggepoetst, maar overduidelijk te zien is dat het de huisstijl van de Gamma bouwmarkt is. Toen ik dat hele artikel las, bekroop me echter het gevoel dat het niet echt om een objectieve club gaat.

Ik had in andere thread ook een link geplaatst naar een filmpje waar iemand van Total tekst en uitleg geeft over motorolie. Wat ik daar wel weer leuk aan vond was dat in dezelfde fabriek ook oliën werden verwerkt van voedingsmiddelenkwaliteit. Zet je toch een beetje aan het denken, nietwaar? Straks moet er nog op de verpakking van je olijfolie: "let op: kan sporen van motorolie bevatten".

Overigens iets om rekening mee te houden: een hoger ACEA nummer betekent niet per definitie een betere kwaliteit!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#13
Even ter aanvullingL A3/B4 kan idd niet met C3, dat is strijdig. Maar genoemd voorbeeld heeft net over C4, ipv C3. Zonder verdere info is hier niet uit op te maken of het strijdig is. Het aangevoerde ' bewijs' is dus niet voor de geuite beschuldiging.

Verder wel interessant om te lezen, kan geen kwaad om hier wat meer inzicht in te hebben.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#14
Ik denk dat ze een tikfout maken, want er staat:
"Daar ging het over een discount-olie die volgens de verpakking voldeed aan de ACEA A3/B4/C4-specificaties. Lastig, want in 2010 bepaalde de ACEA dat een B3/B4 een asgehalte heeft van ≥ 1,0 en ≤ 1,6 terwijl de limiet voor het asgehalte van een C3 kleiner is dan 0,8. Aan beide voldoen kan dus niet."

Maar zowel C3 als C4 kunnen niet i.c.m. A3/B4 omdat de maximale hoeveelheid sulfaatas bij C4 zelfs lager is (<0,5).

Ik denk overigens wel dat we bij echt goedkope olie overgeleverd zijn aan wat de fabrikant op de verpakking zet en of dat ook echt klopt. Bij onze oude redblocks maakt dat niet zoveel uit, hun hoogste eis (API SG, 1993) kun je nu niet eens meer krijgen, dus zelfs al klopt de spec maar marginaal is het geen probleem (i.t.t. sommige moderne motoren). Hooguit als je speciale "classic" olie van bijv. Kroon Oil zoekt kun je oudere formuleringen vinden, die hebben, voor veel geld, bijv API SA en SF (en die eerste is niet eens een formule maar gewoon 100% olie zonder additieven).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#15
(19 March 2017, 17:14)Jerry schreef: In onze oude b230 motoren kan dus goedkope olie in en ze verbruiken het amper.
En in een hoop moderne motoren, opel, vw, audi en zelfs wat toyota motoren moet dure olie en die verbruiken elke 2000km een liter olie.
Lekker schoon
Mijn opel ascona verbruikte gezellig elke 1500km een liter olie en volgens het boekje was dat binnen de tolerantie.
De tigra van mijn vriendin met 1.8 motor verbruikt ook zoiets aan olie.
Het lijkt wel mengsmering.
Mijn b230 gebruikt 1 liter op 15000 km.
Mijn 945 lpt lpi verbruikte max 1 liter op 5000 km met de caravan erachter en de druk op 0.8 bar.
De 945 kreeg wel dure olie trouwens maar dat was vanwege de turbo.
Kunnen ze tegenwoordig geen motoren meer bouwen?

Ik kwam net op YT een video tegen met een interessant antwoord op die vraag:
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)