Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur
#1
Hallo,

Inmiddels zo'n 2 jaar eigenaar van een 244 uit 1986 (B230A). Toch zijn er een aantal rijeigenschappen die ik graag tegen de experts van het forum wil aanhouden.

1. Al sinds ik de wagen heb vind ik dat hij maar beroerd start, als in: warm of koud weer, ik moet altijd de choke eruit trekken en dan loopt ie nooit echt lekker. Pas als hij helemaal op bedrijfstemperatuur is wil hij zelfstandig lopen, redelijk laag in toerental welliswaar maar goed. Ook voel je de cabine schudden, wat ik altijd wel grappig vond maar niet weet of dat normaal is.

2. Wanneer je de warme motor uit zet en weer wil starten gaat dat soms gewoon goed maar soms ook weer niet, dan moet je blijven starten en pruttelen om hem weer aan te krijgen. Qua ontsteking heeft hij net een beurt gehad, ~8.000 km terug. 

3. Qua rijgedrag vind ik hem ook altijd wat opstandig. Je geeft vol gas, dan protesteert hij eerst even een paar seconden en dan begint hij te gaan. Is dat gewoon een typisch kenmerk van een carburateur motor of? Als hij eenmaal begint te accelereren gaat het wel prima hoor. Maar bij inhalen het gas indrukken moet ik altijd even wachten tot ie daadwerkelijk wat gaat doen.

4. Snel is hij ook niet, maar goed dat is geen één 240 dacht ik. Bij het optrekken lijkt hij ook een beetje scheef omhoog te komen. Hij trekt qua sturen niet per se naar links of rechts maar de neus gaat linksvoor het meest omhoog en rechtsachter zakt de auto het meest omlaag. Net alsof alleen het wiel rechtsachter zorgt voor aandrijving. Qua vering (schokbrekers) is het volgens mij allemaal prima in orde. Hij blijft niet door deinen maar blijft netjes bij kleine of grote drempels na één keer deinen horizontaal.

5. Ook bij het forst optrekken vanuit stilstand hoor je (achter) even een flink gedreun (voelt opstandig) bij specifieke toerentallen. Dit viel me vooral op toen ik een 1000kg caravan ging trekken, dan moet je serieus gas geven. Bij 90 km/h hoor je een soort zelfde dreun constant, maar dan minder hard. (cardanas?)

Mijn gevoel zegt gewoon dat er ergens misschien nog iets niet goed zit op motor en/of aandrijving vlak. (vacuumlek? of wat dan ook)

Ik ben benieuwd of er bepaalde rijeigenschappen bij jullie bekend voor komen.
Antwoord
#2
Scheef optrekken kan niet, maar als de achteras er scheef onder zit kunnen er vast allerlei dingen mis gaan. Je zou eens moeten kijken naar de rubbers en stangen die de achteras op z'n plek houden, dat zijn er nogal wat. Plaatje met alle rubbers: http://www.swedishautoparts.com/240/Volv...-rear.html

Dan vooral no. 8 de 'holle' versie (die het kantelen vd as tegengaat), en no. 9 (die continu het op en neer veren vd as opvangt en een deel vd achterkant draagt). ALhoewel beide bij de APK gecontroleerd moeten worden.

De veren kunnen van verschillende jaargang zijn? Ik had een 144 waarvan de onderste veerwenteling doorgebogen was, die hing altijd wat scheef.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Oké, nummertje 8 'holle' is onlangs vervangen, iets met reactiestang toch? (2 maal dacht ik)

Anyway, de vering neem ik voor lief, geen probleem op zich, maar het gedreun en de motorproblemen, is dat nog iets waar misschien verbeteringen te halen zijn?
Antwoord
#4
Choken is normaal voor een carburateur, omdat er altijd benzine op de relatief koude wanden vd inlaat neerslaat. Starten, choke meteen terugduwen tot het toerental weer zakt tot iets boven normaal, wegrijden, bij het eerste stoplicht nog eens luisteren naar het toerental en zo nodig terugduwen. In warm weer zou je er in 500 meter vanaf moeten zijn.

Acceleratie zou instant moeten zijn, de carburateur heeft daarvoor een mengsel-verrijking (bij wijze van acceleratiesproeier). De olie bovenin de carb regelt dat, samen met een demper. Bijvullen langs het gele dopje. Alles vanaf rijwielolie kan erin, hoe dikker de olie hoe meer verrijking.

Die 8 zitten er 2x2 van in de reactiestangen, precies. Het scheef inveren (als dat heel ver gaat, met een caravan er achter of zo) kan de achteras uit lijn duwen en dan loopt de aandrijfas ook niet meer zoals-ie bedoeld is. Dat kan dreunen. Maar dan zijn we al aardig scheef.
In de aandrijfas zitten ook 2 of 3 cardankoppelingen, pak de as weerskanten beet en probeer ze uit te 'wringen'. Mag nul speling op zitten.

De warme start werkt het best als je wat gas geeft, in een warme carb hangen veel te veel benzinedampen om lekker te verbranden.

Het stationair schudden kan komen omdat ie misschien wat te langzaam draait, daarvoor zit een verzonken schroef in het inlaatspruitstuk. 50 rpm meer kan al genoeg zijn.

Er kan natuurlijk een afstelling aan de beurt zijn voor de carburateur, wat meer CO bijvoorbeeld. Te arm is altijd schudden.

Wat leuk het forum plakt alle reacties aan elkaar!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hardstikke bedankt voor deze informatie. Hiermee kan ik even langs de monteur binnenkort!
Antwoord
#6
Huh? Dat hoef je monteurs toch niet uit te leggen hoop ik? Als dat zo is, kan je het net zo goed zelf doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Misschien heb je wel n heel erg vermoeid blok. Ooit de compressie gemeten?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Marc1970Het stationair schudden kan komen omdat ie misschien wat te langzaam draait, daarvoor zit een verzonken schroef in het inlaatspruitstuk. 50 rpm meer kan al genoeg zijn.


Er kan natuurlijk een afstelling aan de beurt zijn voor de carburateur, wat meer CO bijvoorbeeld. Te arm is altijd schudden.

Stationair loopt hij wat te laag in de toeren, dat zal hopelijk dan met die verzonken schroef te corrigeren zijn. Wanneer ik trouwens met de rechtervoet het toerental breng naar bv 1000 toeren dan voel ik het geschud ook nog steeds en bij hogere toeren ook. Af en toe een schudje (1 tot 2 x per seconde ongeveer afhankelijk van het toerental). Je merkt het niet tijdens het rijden, het is enkel dat je geschud voelt wanneer je stilstaat, maar hij houdt niet in tijdens het rijden of zo.

En over dat gedreun bij optrekken, dat gebeurt ook bij remmen ben ik achter gekomen. 

Marc1970
Citaat:Huh? Dat hoef je monteurs toch niet uit te leggen hoop ik? Als dat zo is, kan je het net zo goed zelf doen.

Ik bedoelde meer dat ik dit noteer voor m'n volgende beurt om naar te laten kijken.

skidje schreef:Misschien heb je wel n heel erg vermoeid blok. Ooit de compressie gemeten?

Geen idee, weet zelf niet hoe het moet maar daar kan ik dan ook wel even naar laten kijken. Bedankt voor de tip!

Trouwens dat sputterende tegenstribbelige karakter, zou dat misschien ook kunnen liggen aan een eventuele frame trap systeem (of carterventilatie, is dat hetzelfde?) wat verstopt zit? Zie: http://volvolvo.nl/thread-12981.html (een olie stop/dop is er afgelopen zomer tijdens het rijden uitgeknalt hierdoor)
Antwoord
#9
Mijn motorblok(ken) schudden ook warm en koud als ze onbelast draaien, in allerlei ritmes hoe hun pet staat, eigenlijk vind ik dat wel best zolang ze goed rijden.

Het trage optrekken zal niks met de carterventilatie zelf te maken hebben. Hooguit kan het blok versleten zijn, dan gaan er wat pk (topsnelheid) verloren, en heeft de carterventilatie meer werk te doen. Maar ook een versleten motorblok reageert zonder protesteren op het gaspedaal, misschien wat minder heftig.
Kijk s of er nog olie bovenin de carburateur zit. In TP11740 staat hoeveel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.101 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 18.767 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.079 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 10.516 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine??? bazuin96 32 20.150 16 February 2010, 15:28
Laatste bericht: bazuin96

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)