Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie versnellingsbak vervangen
#1
Geen dagelijkse kost vandaar deze vragen 

Ik wil de olie van de versnellingsbak vervangen sp uit 91. Waar zitten de aftap en vulplug. Welke olie en hoeveel . Wat is de meest makkelijke  manier zonder  brug?


Ik lees het graag
Antwoord
#2
Pluggen zitten aan de zijkant, links dacht ik. Beide zitten lelijk vast en hebben een relatief kleine kop, grote kans op kapot draaien. Doe eerst de vulplug los voor je de olie aftapt (anders kan je hem wellicht niet meer bijvullen en mag je zonder bakolie naar een garage rijden).
Handig is zo'n metalen oliespuitje oid, daarmee pomp je vrij vlot de bak vol. Een 100 mL injectiespuit bij de apotheek halen, ben je ook zo klaar. Een liter en nog wat herinner ik me, zet de auto op zijn kant om er zoveel mogelijk in te krijgen, overlopen = vol. ATF type F, wordt soms ook wel type Ford genoemd, MPM verkoopt deze o.a. Geen enkele ATF type Dexron mag erin.
Je kan ook de officiele olie bij de dealer halen die is alleen duurder, niet beter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
http://www.spannerhead.com/wp-content/up...k_OD_1.jpg
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan weer verder!
Antwoord
#5
(26 February 2017, 23:29)Marc1970 schreef: Pluggen zitten aan de zijkant, links dacht ik. Beide zitten lelijk vast en hebben een relatief kleine kop, grote kans op kapot draaien. Doe eerst de vulplug los voor je de olie aftapt (anders kan je hem wellicht niet meer bijvullen en mag je zonder bakolie naar een garage rijden).
Handig is zo'n metalen oliespuitje oid, daarmee pomp je vrij vlot de bak vol. Een 100 mL injectiespuit bij de apotheek halen, ben je ook zo klaar. Een liter en nog wat herinner ik me, zet de auto op zijn kant om er zoveel mogelijk in te krijgen, overlopen = vol. ATF type F, wordt soms ook wel type Ford genoemd, MPM verkoopt deze o.a. Geen enkele ATF type Dexron mag erin.
Je kan ook de officiele olie bij de dealer halen die is alleen duurder, niet beter.

Vandaag wilde ik het olieniveau in mijn M47 checken aangezien ik dat sinds de koop, een jaar geleden, nog niet had gedaan.
Eerste obstakel was inderdaad de vulplug, deze zat zo genadeloos vast dat ik uiteindelijk de toch al afgeronde kop rond heb geslepen met een Dremel en er een M12 moer op heb gelast.
De aftapplug ging gelukkig relatief makkelijk los.

Het eerste wat me opviel aan deze M47 t.o.v. van die onder mijn vorige auto waren de aftap- en vulpluggen. In mijn vorige auto waren beide pluggen voorzien van een magneet in een holle ruimte maar deze M47 heeft alleen in de aftapplug een magneetje die uit het uiteinde bolde. Waarom dit verschil?

Het olieniveau stond veel te laag, en omdat ik zag dat het achterste seal begint te lekken heb ik ervoor gekozen om de wat dikkere GL-4 te gebruiken die in de M40 gaat (80W90) i.p.v. de voorgeschreven Volvo 1161324 (= 75W GL-4) of ATF Type F.

Met de auto zo hoog mogelijk scheef op assteunen kreeg ik bijna 2 liter olie in de bak voordat deze door de vulopening eruit begon te druipen. Officieel is de capaciteit volgens in het instructieboekje 1,3 l, Haynes houdt het op 1.6 quarts (= ruim 1,5 l), maar overvullen was dan ook het doel.

Bij de automaterialenzaak hadden ze een carterplug voor een BMW die past en nu als nieuwe vulplug dienst doet (M18x1,5-12 ISO-908).

Ik ben benieuwd of ik morgen verschil ga merken/horen, er staat iig een lange rit gepland.

Edit: nee, ik merkte vandaag amper verschil. Niet met schakelen, niet met het tandwielgeluid, alleen een soort van "gier" op snelheid (>110 km/u) in de 5 is wat minder geprononceerd aanwezig.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Heb dit lang geleden ook al is gedaan.
En kon het heel goed merken raad het iedereen aan.
Kan nu veel gemakkelijker en soepeler schakelen als eerder.
Meeste merkdealers zeggen gewoon nee hoef je nooit te vervangen bakolie.
Nou het is niet verkeerd om het wel is een keer te doen spreek uit ervaring.
Wat je ook kan doen is gewoon een slang erin trechtertje erbij en dan gewoon gieten vanaf boven uit de motorruimte.
Kan je zelf lekker rechtop staan wel een stuk prettiger.
Gaat veel sneller ben je met 1 a 2 min klaar.
Antwoord
#7
In de door Volvo voorziene levensduur is het vervangen van de olie van de versnellingsbak inderdaad niet nodig en zegt het ook expliciet in zijn service manual. Maar deze auto's gaan langer mee dan voorzien, dus een oliewissel van de versnellingsbak mag toch wel een keertje.

Ik moet zeggen, uit mijn M47 kwam een redelijk lichte (naar mijn vermoeden) ATF type F. Ook het benzinefilter ziet eruit alsof die wel eens ooit is vervangen, dus deze 245 (met nu ruim 236.000 km op de teller) heeft m.i. gewoon normaal onderhoud gehad.

Ik heb een grote spuit met slangetje gebruikt om de versnellingsbak te vullen, en dat gaat ook best goed.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Ja oke kan me herinneren dat het bij mij behoorlijk stonk die bakolie.
Daar werd je niet echt vrolijk van zou rob geus hebben gezegd.
Maar heb er zeker geen spijt van en ga het met me andere 240 ook nog doen.
Voor een redelijk klein bedrag zon groot verschil ik vind het de moeite waard.
En voor de levensduur van je bak ook niet verkeerd.
Zeker de 240's zijn ver over de houdbaarheidsdatum haha.
De meeste wagens worden afgedankt met een jaar of 12 a 15 dan is het wel over.
Als je b.v. kijkt naar een fiat of een alfa renault.
Die gaan soms weg omdat de banden slecht zijn of een accu.
Gewoon om iets simpels maarja het houd een keer op.
Antwoord
#9
(5 April 2019, 20:44)Volvo240 schreef: Ja oke kan me herinneren dat het bij mij behoorlijk stonk die bakolie.
Daar werd je niet echt vrolijk van zou rob geus hebben gezegd.
Maar heb er zeker geen spijt van en ga het met me andere 240 ook nog doen.
Voor een redelijk klein bedrag zon groot verschil ik vind het de moeite waard.
En voor de levensduur van je bak ook niet verkeerd.

Als de olie echt een uur in de wind stonk, dan vraag ik me af of er wel de goede in zat. Noch ATF-F als GL-4 hebben een hele sterke geur (GL-4 wel wat meer), maar GL-5 daarentegen is zeer penetrant.
GL-4 en GL-5 hebben soortgelijke toepassingen (o.a. versnellingsbakken en differentiëlen), maar mogen toch niet door elkaar gehaald worden.

GL-4 is voor spiraalvertandingen en GL-5 voor hypoïde vertandingen. Bij die laatste is er meer druk tussen de tandwielen die de oliefilm moet zien te weerstaan. GL-5 bevat daarom meer van bepaalde additieven om de oliefilm te helpen om onder die druk in stand te blijven.
Je zou denken dat dat ook in een versnellingsbak wenselijk is maar er zit een addertje onder het gras. GL-5 staat erom bekend koper en legeringen daarvan aan te kunnen tasten, en kan dus beter niet in onze versnellingsbakken gebruikt worden (denk o.a. aan de synchromeshringen).
Vandaar dat Volvo GL-4/ATF-F voorschrijft voor de bakken en alleen voor het differentieel GL-5.

Ik heb een paar maal bij M40's en M47's de olie ververst. Twee dingen vallen me altijd op: ijzerslijpsel aan de magnetische plug en een vooral in de zon goed zichtbare gloed van hele fijne metaaldeeltjes.
In de M47 van mijn vorige 245 heb ik eens 55.000 km gereden met ATF-F erin. Die olie kwam er na die afstand helemaal donker uit en de rode kleur van ATF was gewoon niet meer te onderscheiden
Voor mij meer dan redenen genoeg om de versnellingsbak toch minimaal om de 50.000 km ofzo te gaan verversen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Het gaat hier niet om een m40 of m47. Maar de automaat achter een b20 in een 144.

Waarschijnlijk een oud model van BW.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke olie in sperdifferentieel 940 i.c. bj. 96 JanO 2 930 4 December 2022, 22:32
Laatste bericht: Marc1970
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 4.347 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 2.752 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak raakt Bromtol 6 2.596 16 December 2020, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.178 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.015 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.366 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 8.201 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 4.677 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  Versnellingsbak demonteren XC70 AWD DeKoppelKoning 7 4.892 24 October 2018, 16:30
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)