21 January 2017, 18:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 January 2017, 19:55 door Grey240Polar.)
Eerst even de vragen, dan het verhaal:
Wat zijn de symptomen van een dynamo die op het punt staat de geest te geven?
Hoe lang kun je met een volle 60 Ah accu nog rijden als de dynamo plots ermee stopt?
Voor die laatste vraag geldt: alle elektra uit behalve de verlichting, die is in mijn auto op contact altijd aan, ik kan hooguit de koplampen uitschakelen.
Het verhaal:
Zondag twee weken geleden weggeweest en de auto geparkeerd, nergens last van.
De zaterdagochtend 6 dagen later: accu leeg. En dan ook echt leeg, 2,5 V over de polen. Accu is 6 maanden oud en acculampje is niet aan geweest.
Overgestart, geen probleem. Stroomtang erop: 30 A naar de accu, dynamo werkt dus.
55 km gereden: nog altijd zo'n 20 A naar de accu. 55 km terug, laadstroom gezakt naar 8 A. Laadspanning: ca. 13,8-14 V.
Waarom liep de accu leeg? Alles gecontroleerd, niets kunnen vinden dat nog aan zou staan. Het palletje van de schakelaar die de laadruimteverlichting bedient is eruit gevallen, maar ik weet toch zeker dat ik de schakelaar in de lamp op de middenstand had staan. Maar geheugen is een tricky ding, niet te vertrouwen... Dag erop weer weg geweest, geen probleem.
De auto staat weer de hele week stil en ik check elke dag even de laadtoestand van de accu. Die blijft zo rond de 13,7-13,8 V.
Weer een week later een behoorlijke rit, ruim 100 km. Heenweg geen probleem. Terugweg, na zo'n 90 km ontdek ik een flauw oplichtend acculampje en ook de twee lampjes er rechts naast: de handrem en het uitroepteken lichten flauw op. Ik pak zo'n simpel spanningsmetertje met drie ledjes voor in de sigarettenaansteker en ja, de spanning is te laag, alleen het gele ledje licht op, en bij draaiende motor moet dat de groene zijn. Hmm...
Kachelventilator en koplampen uit, maar het lampje wordt niet groen.
Ik ben niet bang dat ik niet thuis kom dus ik rij gewoon door. Maar onderweg zie ik het acculampje (en de twee andere) even wat feller flikkeren en plots uitgaan. Het ledje van de spanningschecker wordt groen, en het symptoom komt in de laatste paar km niet terug.
Mijn eerste ingeving is dat de borstels van de dynamo aan hun eind zijn. Deze kan goed al 313.000 km meegaan. Ik heb zelf inmiddels 101.000 km gereden en aan de dynamo tot nu toe geen aandacht hoeven schenken. Mee eens, of is de lege accu een teken dat het iets anders kan zijn?
Is er een failure mode van de dynamo bekend die de accu leeg kan trekken?
Thanx voor eventuele inzichten, ervaringen e.d.
Wat zijn de symptomen van een dynamo die op het punt staat de geest te geven?
Hoe lang kun je met een volle 60 Ah accu nog rijden als de dynamo plots ermee stopt?
Voor die laatste vraag geldt: alle elektra uit behalve de verlichting, die is in mijn auto op contact altijd aan, ik kan hooguit de koplampen uitschakelen.
Het verhaal:
Zondag twee weken geleden weggeweest en de auto geparkeerd, nergens last van.
De zaterdagochtend 6 dagen later: accu leeg. En dan ook echt leeg, 2,5 V over de polen. Accu is 6 maanden oud en acculampje is niet aan geweest.
Overgestart, geen probleem. Stroomtang erop: 30 A naar de accu, dynamo werkt dus.
55 km gereden: nog altijd zo'n 20 A naar de accu. 55 km terug, laadstroom gezakt naar 8 A. Laadspanning: ca. 13,8-14 V.
Waarom liep de accu leeg? Alles gecontroleerd, niets kunnen vinden dat nog aan zou staan. Het palletje van de schakelaar die de laadruimteverlichting bedient is eruit gevallen, maar ik weet toch zeker dat ik de schakelaar in de lamp op de middenstand had staan. Maar geheugen is een tricky ding, niet te vertrouwen... Dag erop weer weg geweest, geen probleem.
De auto staat weer de hele week stil en ik check elke dag even de laadtoestand van de accu. Die blijft zo rond de 13,7-13,8 V.
Weer een week later een behoorlijke rit, ruim 100 km. Heenweg geen probleem. Terugweg, na zo'n 90 km ontdek ik een flauw oplichtend acculampje en ook de twee lampjes er rechts naast: de handrem en het uitroepteken lichten flauw op. Ik pak zo'n simpel spanningsmetertje met drie ledjes voor in de sigarettenaansteker en ja, de spanning is te laag, alleen het gele ledje licht op, en bij draaiende motor moet dat de groene zijn. Hmm...
Kachelventilator en koplampen uit, maar het lampje wordt niet groen.
Ik ben niet bang dat ik niet thuis kom dus ik rij gewoon door. Maar onderweg zie ik het acculampje (en de twee andere) even wat feller flikkeren en plots uitgaan. Het ledje van de spanningschecker wordt groen, en het symptoom komt in de laatste paar km niet terug.
Mijn eerste ingeving is dat de borstels van de dynamo aan hun eind zijn. Deze kan goed al 313.000 km meegaan. Ik heb zelf inmiddels 101.000 km gereden en aan de dynamo tot nu toe geen aandacht hoeven schenken. Mee eens, of is de lege accu een teken dat het iets anders kan zijn?
Is er een failure mode van de dynamo bekend die de accu leeg kan trekken?
Thanx voor eventuele inzichten, ervaringen e.d.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47