Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo symptomen
#1
Eerst even de vragen, dan het verhaal:

Wat zijn de symptomen van een dynamo die op het punt staat de geest te geven?
Hoe lang kun je met een volle 60 Ah accu nog rijden als de dynamo plots ermee stopt?

Voor die laatste vraag geldt: alle elektra uit behalve de verlichting, die is in mijn auto op contact altijd aan, ik kan hooguit de koplampen uitschakelen.

Het verhaal:
Zondag twee weken geleden weggeweest en de auto geparkeerd, nergens last van.
De zaterdagochtend 6 dagen later: accu leeg. En dan ook echt leeg, 2,5 V over de polen. Accu is 6 maanden oud en acculampje is niet aan geweest.
Overgestart, geen probleem. Stroomtang erop: 30 A naar de accu, dynamo werkt dus.
55 km gereden: nog altijd zo'n 20 A naar de accu. 55 km terug, laadstroom gezakt naar 8 A. Laadspanning: ca. 13,8-14 V.

Waarom liep de accu leeg? Alles gecontroleerd, niets kunnen vinden dat nog aan zou staan. Het palletje van de schakelaar die de laadruimteverlichting bedient is eruit gevallen, maar ik weet toch zeker dat ik de schakelaar in de lamp op de middenstand had staan. Maar geheugen is een tricky ding, niet te vertrouwen... Dag erop weer weg geweest, geen probleem.
De auto staat weer de hele week stil en ik check elke dag even de laadtoestand van de accu. Die blijft zo rond de 13,7-13,8 V.

Weer een week later een behoorlijke rit, ruim 100 km. Heenweg geen probleem. Terugweg, na zo'n 90 km ontdek ik een flauw oplichtend acculampje en ook de twee lampjes er rechts naast: de handrem en het uitroepteken lichten flauw op. Ik pak zo'n simpel spanningsmetertje met drie ledjes voor in de sigarettenaansteker en ja, de spanning is te laag, alleen het gele ledje licht op, en bij draaiende motor moet dat de groene zijn. Hmm...
Kachelventilator en koplampen uit, maar het lampje wordt niet groen.
Ik ben niet bang dat ik niet thuis kom dus ik rij gewoon door. Maar onderweg zie ik het acculampje (en de twee andere) even wat feller flikkeren en plots uitgaan. Het ledje van de spanningschecker wordt groen, en het symptoom komt in de laatste paar km niet terug.

Mijn eerste ingeving is dat de borstels van de dynamo aan hun eind zijn. Deze kan goed al 313.000 km meegaan. Ik heb zelf inmiddels 101.000 km gereden en aan de dynamo tot nu toe geen aandacht hoeven schenken. Mee eens, of is de lege accu een teken dat het iets anders kan zijn?
Is er een failure mode van de dynamo bekend die de accu leeg kan trekken?

Thanx voor eventuele inzichten, ervaringen e.d.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Even de spanningsregelaar van de dynamo eraf schroeven en de lengte van de koolborstels bekijken.
Het kan goed zijn dat ze zover heen zijn dat ze slechts af en toe nog contact maken.
Antwoord
#3
Thanks voor de tip. Die bleken inderdaad aan hun eind.

[Afbeelding: bhQgX7C.jpg]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Tja, 't blijven onbetrouwbare bakkenWink Mijn 140 laat mij nu staan vanwege een lekke band... (soms ook als zowel de  benzine als het gas op is)
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Antwoord
#5
Ik had laatst met vergelijkbare symptomen een kapotte diodebrug in mijn dynamo, kasteel bij, maar niet voldoende. Even laten doormeten bij de plaatselijke dynamo boer,zelfde Kissagingerday gebeld dat ie klaar lag.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#6
(23 January 2017, 22:18)Joost Zuidam schreef: Ik had laatst met vergelijkbare symptomen een kapotte diodebrug in mijn dynamo, kasteel bij, maar niet voldoende. Even laten doormeten bij de plaatselijke dynamo boer,zelfde Kissagingerday gebeld dat ie klaar lag.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk

Uhmm... sterk staaltje autocorrect?

(23 January 2017, 09:31)jantjebeton schreef: Tja, 't blijven onbetrouwbare bakkenWink Mijn 140 laat mij nu staan vanwege een lekke band... (soms ook als zowel de  benzine als het gas op is)

Tja, sommige zaken treft ook een Volvo Wink

Iets serieuzer: mensen verwarren duurzaam met betrouwbaar.

Een oude Volvo duurzaam? Ja.
Betrouwbaar? Eerlijk gezegd: niet bijzonder (koop dan liever een Jap, de top tien betrouwbaar staat er helemaal vol mee), maar oudere Volvo's zijn wel erg tolerant t.o.v. niet meer perfect werkende onderdelen. Maar hoe langer je ermee rijdt, hoe groter de kans op pech, natuurlijk.
Natuurlijk zijn er zat mensen die een auto van 11 niet zien zitten, laat staan 11 jaar doen met een auto die bij aanschaf al bijna 14 was... dat is Volvo (althans, t/m de 850, de latere gaan we dat denk ik niet meer zien doen). Zeg maar ongeveer totdat Volvo Cars in andere handen kwam.

11 jaar in bezit en ruim 101.000 km. Waar ik door die jaren heen werk aan heb moeten (laten) doen naast regulier onderhoud:
- kachelmotor
- vlakken uitlaatspruitstuk
- silentblocs onderstel
- veren achter
- schokdempers achter
- achterlichtunits (verbleekt, afgekeurd tijdens APK)
- koplampreflectoren
- koplampglas RV
- benzinepomp
- intankpomp
- pomphouder/sender unit
- koolborstels dynamo
- laswerk kokerbalk
- radiator
- remslangen voor
- remschijven voor
- waterpomp
- viscosekoppeling fan
- kabelboompjes door scharnieren achterklep (en alweer nodig!)

Wow, door de jaren heen valt af en toe wat doen reuze mee, maar zo opgesomd is ook voor mij het lijstje best lang geworden...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Met de oudere Volvo's 6 a 7 ton is geen uitzondering, dat gaat echt niet gebeuren met die nieuwe 4 cilindertjes zoals geplaatst in de nieuwe XC90, V90, etc. Na 1 ton zijn, merendeel, van die blokken al compleet gaar helaas...

Als je ziet hoe vaak de nieuwe XC90 T8 kapot staan word je niet echt vrolijk en je praat dan over een auto uit het topsegment in mijn ogen.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#8
Volvo specialisten zeggen ook dat de redblocks de beste  en meest duurzame motoren zijn die volvo ooit gemaakt heeft.
Naderhand is het alleen maar minder geworden. 

Daarbij komt ook nog dat reparaties aan de nieuwe volvo modellen schreeuwend duur kunnen zijn.
Voor hetzelfde geld van 1 reparatie aan zo'n XC model  kun je soms al een mooie volvo 240 kopen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.120 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Dynamo vraag socrates 2 3.119 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 4.819 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 25.729 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.083 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry
  dynamo van een volvo 164 1974 kees58 2 3.105 25 January 2016, 17:34
Laatste bericht: kees58
  Dynamo aansluiten Nicolaas H 9 8.128 23 January 2016, 18:53
Laatste bericht: Nicolaas H
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 7.348 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  Zwaardere dynamo inbouwen A_A 4 4.045 25 May 2015, 02:15
Laatste bericht: A_A
  Dynamo voor welk type volvo. Madman 1 2.472 30 December 2014, 18:01
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)