Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
electrische storingen volvo 240 classic 1993
#1
Na jaren van stilstand ben ik mijn 240 classic weer aan het activeren

inmiddels is heeft ie nieuwe banden, alle vloeistoffen vervangen, nieuwe riemen en nieuwe APK en is dynamo gereviseerd.

de watertemp sensor is kapot en daarom start ie soms slecht maar dat wordt deze week opgelost.

Waar ik meer mee zit is het volgende:

als motor gestart is en stationair loopt: benzine meter en temp meter doen niets (maar zoals gezegd temp sensor niet aangesloten)
als je gas geeft begint accu lampje te branden, bij in-/uitschakelen van overdrive gaat accu lampje uit of minder hard branden.

wat ik hieraan gedaan heb:

- dynamo revisie, laadt 14.5 v
- massa kabel dynamo vervangen (als ik deze niet aansluit blijft accu lampje uit)
- alle andere massa punten (blok, accu ) zijn schoon
- dashboard gecheckt, alles goed aangesloten.
- zekeringen gecheckt
- relais van overdrive werkt goed, schakelt prima aan uit.

Vragen die ik had: dat benzinemeter en temp meter niets doen is dat normaal bij kapotte temp sensor?
deze symptomen komen op mij over als massa probleem. vinden jullie dat ook?

Waar kan ik verder zoeken?

zie foto's voor een dashboard zoals ik erin heb.
Er zit aan de achterkant een voor mij onbekend leiding-iets. kent iemand dit?

[Afbeelding: 31187136404_aa16a083ff_z.jpg]

[Afbeelding: 31880056002_f9e912dced_h.jpg]1993-Volvo-240-Wagon-Classic-Odometer-Cluster-K-_57-2
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#2
zekeringen niet checken maar gewoon vervangen en contacten schoonmaken, kunnen heel lijken maar voor hele rare storingen zorgen.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#3
Wat een interessant buisje. Het loopt zo te zien naar de drukknop rechtsonder in het instrument cluster, of wat dat ook is. Dat is daar niet in mijn 240.

Is het een 'service ligth reset lever'? Een K39200 teller of K40168, hier nog eentje: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=311154
Men besteedt er verder geen aandacht aan.

Hier het boekje voor de 1993 USA versie: http://www.volvotips.com/brochures/240-2...a-1993.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Over dat laadlampje, dat kan eigenlijk alleen maar betekenen dat er van de dynamokant meer spanning komt dan van de accukant. Misschien zit er ergens een weerstand in het laadcircuit (de dikke rode kabel van B+ naar de startmotor naar de accu).

ALs zowel benzine als TEMP meter het niet doen zal hun afzonderlijke 10V spanningsregelaar kapot zijn (zou bijzonder zijn als beide meters tegelijk stuk zijn of de tank is 100% leeg). Dat is het zwarte blokje met drie pootjes achterop de tellerunit (links op jouw foto).

Zo te zien loopt de spanning voor het laadlampje vanaf de accukant door zekering 13: https://www.vlvworld.com/indexframe.html...on_2_3.htm
Gewoon vervangen inderdaad, en als je de stenen/keramiek versie vd zekering kan vinden, die gebruiken (die van plastic krimpen langzaam).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Tank is halfvol dus daar ligt t niet aan. Dat blokje ga ik wisselen. Alle zekeringen ook.
Kabel naar startmotor kan ook nog wisselen. Leek bij inspectie in orde te zijn.

Dank voor de link naar t boekje maar er staat niets over dat druk knopje links onder in hoek. Iets met service interval wellicht?
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#6
Service interval ja, omdat Amerikanen anders hun auto tot oneindig de soep in rijden. De zwarte schakelaar achterop de tellerunit drukt het lampje op een of andere manier aan, gok ik.

Het blokje is elektronisch, net als de meeste componenten in deze 240, en die gaan zelden stuk. Eerder stekkers en contacten die teveel weerstand ontwikkelen na xx jaar. En zwaarbelaste relais waarvan de soldeer langzaam kraakt en scheurt. Ook overgangsweerstand.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik zoek nog eens verder maar dank voor je tips zover
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#8
Op brickboard vond ik dit over het waarom van het knopje links, inderdaad om service lampje uit te zetten

The 93's got the hefty knee bolsters under the dash, which largely precludes getting to the back of the dash easily, so they added the little button on the face of the cluster. The 'button' is really one end of a little lever system that pushes the switch on another area of the cluster, which is why it has the unusual (for a supposed little electircal switch) travel.
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord
#9
Ggl ff op zener diode, dit was het probleem bij oudere V240...geen id of die er bij jou in zit, kost 3x niks...
[img][/img]
Antwoord
#10
korte update:
temp sensor vervangen

temp meter doet het maar evenals de snelheids meter alleen als de overdrive is uitgeschakeld!

benzine meter doet t niet
acce lampje brand na aantal keer gas geven, dus bij starten niet direct

overdrive relais functioneert normaal, maar ik heb m niet kunnen wisselen nog

ik snap t verband overdrive aan / uit en wel niet functioneren snelhiedsmeter / tempmeter niet.

jullie?
[Afbeelding: th_sticker.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 182 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 229 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Electrische raam motor Svenska 3 466 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.172 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 1.795 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 2.163 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 9.333 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos
  Zekering 6 klapt eruit 240 1993 marc-f 13 4.159 15 February 2021, 12:28
Laatste bericht: Dopski
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 76.322 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 GLE 1992 Tankmeter onjuiste waardes Lucca076 12 4.954 3 January 2021, 11:50
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)