Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vocht in motorblok B23A
#1
Ik heb een 240 van '83. Km stand: 170000. De B23A rijdt probleemloos op LPG en benzine. Er zit altijd vocht aan de peilstok (mayonaiseachtig) ook na grote afstand rijden en zelfs midden in de zomer. Bij een olie wissel drijven er wel wat vochtdruppels in. Koelvloeistofverlies is er niet. RA RA hoe kan dit? en kan het kwaad?
groet,
Johan
Antwoord
#2
Ik denk dat de afzuiging van de carterdampen niet/half werkt. Een klein deel van de uitlaatgassen gaat langs de zuigerringen naar beneden, het carter/oliepan in. De CO2 is prima, de waterdamp niet en daarvoor hebben alle motoren een ontluchting van het carter.

Als je zin hebt in een stukje Engels, hier staat alles in:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...A_Treatise

Maar ik zou beginnen met kijken of alle delen en slangen aanwezig, heel en aangesloten zijn. Een zwart kastje onder de inlaat (olieafscheider), een dikke slang omhoog naar een T stuk, vandaar een dikke naar de luchtinlaat (laag vacuum), en een dunne naar het inlaatspruitstuk (hoog vacuum).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Ik denk dat de afzuiging van de carterdampen niet/half werkt. Een klein deel van de uitlaatgassen gaat langs de zuigerringen naar beneden, het carter/oliepan in. De CO2 is prima, de waterdamp niet en daarvoor hebben alle motoren een ontluchting van het carter.

Als je zin hebt in een stukje Engels, hier staat alles in:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...A_Treatise

Maar ik zou beginnen met kijken of alle delen en slangen aanwezig, heel en aangesloten zijn. Een zwart kastje onder de inlaat (olieafscheider), een dikke slang omhoog naar een T stuk, vandaar een dikke naar de luchtinlaat (laag vacuum), en een dunne naar het inlaatspruitstuk (hoog vacuum).

beste Marc1970,
dank voor je antwoord. Ik heb vanavond het zwarte carterventilatiedoosje gedemonteerd. Dit bevat veel vuil, naast dit doosje zit een metaal blokje ( lijkt op een hhofdremcylinder) er zit ook een vacuumvervroeger bijaan. Dit is volledig dichtgeslipt incl de ijzeren buis die naar de bovenkant van het spruitstuk gaat. Deze constructie komt niet veel voor in NL naar het schijnt. Mijn 240 komt uit Zwitserland. IK ga morgen bij de dealer kijken of ze een nieuw kunnen leveren. Ik verwacht dat dit de oorzaak is. Nadat ik alles schoon heb kan ik het weer in elkaar zetten.
Antwoord
#4
Dat metalen blokje met vacuumtoeter is onderdeel van EGR exhaust gas recirculation. Is ook in NL geleverd, maar ik heb niet zo'n idee wat dat doet met vocht in de motor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 909 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.185 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  'moderner' motorblok in een 240 Bostel 8 4.571 26 February 2019, 18:45
Laatste bericht: Volvo240
  Topsnelheid B23A+Aw71L Ohrtmann 3 3.687 17 September 2018, 20:28
Laatste bericht: Ohrtmann
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.223 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 4.754 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Hersenspinsels motorblok (NA) 240 Dopski 10 8.334 29 January 2015, 21:18
Laatste bericht: Arn02
  Noodzaak oliepomp check bij opbouwen motorblok Stevves 3 3.588 3 December 2014, 20:06
Laatste bericht: Marc1970
  Welk motorblok? 13301 38 26.195 26 November 2014, 13:36
Laatste bericht: bakmans
  530 kop op een b23a? A_A 2 3.110 14 August 2014, 11:57
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)