19 November 2016, 15:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 November 2016, 16:01 door RonaldD.)
Hallo allemaal.
Ik heb een Volvo 145 uit 1974 met een B20A motor (op LPG). Recentelijk begon de motor oververhit te raken en bleek dat ik veel te weinig koelvloeistof had en ook de LPG vergasser ijsafzetting had. Ik heb koelvloeistof bijgevuld (en op advies van Berlà de kachel hoog gezet om systeem te ontluchten).
Hoewel het koelsysteem nu tjokkie vol zit en het oververhitten langer op zich laat wachten gebeurt het nog steeds en loopt na een tijd de vloeistof uit het vaatje. Ik had ook de thermostaat al vervangen. De bovenste slang van de radiator lijkt niet warm te worden en ik vraag me af of het water wel circuleert.
De uitlaatrook was na een maand stilstaan behoorlijk wit maar na een tijdje draaien werd dat kleurlozer -wat me minder doet vermoeden dat het de koppakking is.
Er wordt gesuggereerd dat wellicht de koppakking kapot is, of iets met de ontluchting van het koelsysteem.
Zelf vraag ik me af of de koelvloeistof wel circuleert.
Hoe kan ik een goede diagnose stellen wat nou de oorzaak is van deze oververhitting? Ergo wat voor een testen zouden er gedaan kunnen worden om een betere indicatie te krijgen van de oorzaak.
En zou ik dan evt. een eenvoudig stappenplan voor die reparatie kunnen krijgen? (of even doorbellen?)
Hartelijk dank.
Ronald
Ik heb een Volvo 145 uit 1974 met een B20A motor (op LPG). Recentelijk begon de motor oververhit te raken en bleek dat ik veel te weinig koelvloeistof had en ook de LPG vergasser ijsafzetting had. Ik heb koelvloeistof bijgevuld (en op advies van Berlà de kachel hoog gezet om systeem te ontluchten).
Hoewel het koelsysteem nu tjokkie vol zit en het oververhitten langer op zich laat wachten gebeurt het nog steeds en loopt na een tijd de vloeistof uit het vaatje. Ik had ook de thermostaat al vervangen. De bovenste slang van de radiator lijkt niet warm te worden en ik vraag me af of het water wel circuleert.
De uitlaatrook was na een maand stilstaan behoorlijk wit maar na een tijdje draaien werd dat kleurlozer -wat me minder doet vermoeden dat het de koppakking is.
Er wordt gesuggereerd dat wellicht de koppakking kapot is, of iets met de ontluchting van het koelsysteem.
Zelf vraag ik me af of de koelvloeistof wel circuleert.
Hoe kan ik een goede diagnose stellen wat nou de oorzaak is van deze oververhitting? Ergo wat voor een testen zouden er gedaan kunnen worden om een betere indicatie te krijgen van de oorzaak.
En zou ik dan evt. een eenvoudig stappenplan voor die reparatie kunnen krijgen? (of even doorbellen?)
Hartelijk dank.
Ronald