Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof?
#1
Hallo allemaal.
Ik heb een Volvo 145 uit 1974 met een B20A motor (op LPG). Recentelijk begon de motor oververhit te raken en bleek dat ik veel te weinig koelvloeistof had en ook de LPG vergasser ijsafzetting had. Ik heb koelvloeistof bijgevuld (en op advies van Berlà de kachel hoog gezet om systeem te ontluchten).
Hoewel het koelsysteem nu tjokkie vol zit en het oververhitten langer op zich laat wachten gebeurt het nog steeds en loopt na een tijd de vloeistof uit het vaatje. Ik had ook de thermostaat al vervangen. De bovenste slang van de radiator lijkt niet warm te worden en ik vraag me af of het water wel circuleert.
De uitlaatrook was na een maand stilstaan behoorlijk wit maar na een tijdje draaien werd dat kleurlozer -wat me minder doet vermoeden dat het de koppakking is.

Er wordt gesuggereerd dat wellicht de koppakking kapot is, of iets met de ontluchting van het koelsysteem.
Zelf vraag ik me af of de koelvloeistof wel circuleert.

Hoe kan ik een goede diagnose stellen wat nou de oorzaak is van deze oververhitting? Ergo wat voor een testen zouden er gedaan kunnen worden om een betere indicatie te krijgen van de oorzaak.
En zou ik dan evt. een eenvoudig stappenplan voor die reparatie kunnen krijgen? (of even doorbellen?)
Hartelijk dank.
Ronald
Antwoord
#2
Een garage kan meten of er uitlaatgas in de koelvloeistof zit, zo ja, koppakking. Maar zo lijkt het er ook al genoeg op, de druk uit de cilinders drukt het koelwater eruit.

Vervangen is niet moeilijk, ik doe het zelf. Koppakkingset is 70-100 euro, een momentsleutel heb je ook nodig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Jaren geleden had ik een Amazon met B20A (met K-nokkenas, bleek later) op LPG, die plots overkookte.
De eerste ingeving die ik had was een vastgeslagen thermostaat. Om dat te bevestigen heb ik de thermostaat verwijderd en het thermostaathuis met alleen het rubberen ringetje terug gezet. Daaruit bleek het oververhittingsprobleem opgelost en was een nieuwe thermostaat alles dat nodig was voor de reparatie.

In jouw geval is de thermostaat al vervangen, maar het niet circuleren van koelvloeistof door de radiator is zeker niet goed.
Ik zou dus de nieuwe thermostaat eruit halen om uit te sluiten dat (ook) hier iets mee mis is, al was het maar omdat het heel makkelijk is (en aannames maken omdat iets nieuw is automatisch betekent dat het dan dus goed moet zijn doe ik niet meer).

Ik vraag me af of een lekke koppakking ook inhoudt dat er geen circulatie zou zijn. Ja, je raakt koelvloeistof kwijt, maar dat betekent m.i. nog niet dat er geen circulatie meer is met een goed gevuld systeem. Ik zou nog niet meteen van het ergste scenario uitgaan.

Dus gaan uitsluiten: eerst de nieuwe thermostaat uitsluiten volgens bovenstaande methode.
Nog steeds geen circulatie? Ontluchting zou kunnen al moet ik zeggen dat ik talloze keren (elke twee jaar) het koelsysteem van voorheen de B20A en tegenwoordig de B200F heb gespoeld en voorzien van nieuwe koelvloeistof en nooit last gehad van niet willen ontluchten.
Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.

Een andere mogelijkheid is dichtgeslibde radiator. Bij het verversen van de koelvloeistof haal ik ook altijd de radiator eruit en spoel deze met een tuinslag door. Dat eruit halen doe ik bewust want het is weinig werk en "op zijn kop" doorspoelen, een tip uit een Engels klassiekertijdschrift, verwijdert beter de slib. Ik verbaas me er elke keer weer over dat na slechts twee jaar het eerste spoelwater uit de radiator wat troebel is.

Overigens: bij zowel de B20A als de B200F raak ik in het begin wat koelvloeistof kwijt als ik tot max. bijvul. Kennelijk is dat toch net iets teveel, vul bij tot niet meer dan halverwege min-max. en houd in de gaten of je nog blijft kwijtraken.

Edit: kijk ook even naar de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Ik had laatst plm hetzelfde. Wat ik heb gedaan:
- Thermostaat vervangen, maar dat was m niet,
- slang ri radiateur losgehaald (eerst wat kvs aftappen) en met mn mond ri radiateur geblazen. Ik blies makkelijk door de radiateur heen, dus die was niet verstopt,
- lang zitten denken.....,
- met draaiende motor slang losgehaald om te kijken of de kvs circuleerde: helemaal niks!
- waterpomp bleek al z'n schoepen te hebben verloren!

Overigens werd het binnen ook niet warm.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#5
dank voor de suggesties. Ik heb nog geen tips op kunnen volgen maar kan wel toevoegen dat het binnen wel warm wordt. Dus dan zal die circulatie wellicht in orde zijn... Dan zou dus de radiator niet dichtgeslibd zijn en de waterpomp kapot. misschien niet optimaal maar niet geheel defect - correct? Dat is dan meer voor latere optimalisatie.
Kan er iets gezegd worden over hoe de slang boven op de radiator aan hoort te voelen. Ik vind die vrij slap en niet erg warm. Ik zou verwachten dat die "hard" zou zijn en goed warm zou worden (misschien langer wachten).

Ik ga dan als eerste deze tip maar opvolgen: van de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het expansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
Gecombineerd met:
Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.

Als het inderdaad de koppakking is: is dit de te bestellen set: 275559 (koppakking set 140, 240, B20A 72-) als in B20A motor vanaf 1972?
en is de klus kortweg: kop eraf - uitkijken de stoters niet te verliezen / reinigen (controleren o proest/be / nieuwe pakkingen en aandraaien bouten op moment in juiste volgorde. Kleppen stellen en klaar? Pakking nog met iets insmeren?
Of mis ik iets essentieels?
Dank.

Antwoord
#6
RonaldD schreef:dank voor de suggesties. Ik heb nog geen tips op kunnen volgen maar kan wel toevoegen dat het binnen wel warm wordt. Dus dan zal die circulatie wellicht in orde zijn... Dan zou dus de radiator niet dichtgeslibd zijn en de waterpomp kapot. misschien niet optimaal maar niet geheel defect - correct? Dat is dan meer voor latere optimalisatie.

De circulatie voor de interieurverwarming komt vanaf de kop, en niet vanaf de radiator. Ook bij een geblokkeerde radiator blijft die dus werken (vandaar ook de tip om bij hitteproblemen de verwarming vol open te zetten, kan de motor tenminste nog iets warmte kwijt).

Citaat: Kan er iets gezegd worden over hoe de slang boven op de radiator aan hoort te voelen. Ik vind die vrij slap en niet erg warm. Ik zou verwachten dat die "hard" zou zijn en goed warm zou worden (misschien langer wachten).

Stevig (maar niet knalhard) en behoorlijk warm/heet nadat de thermostaat open is gegaan.

Citaat:Ik ga dan als eerste deze tip maar opvolgen: van de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het expansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
Gecombineerd met:
Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.

Als het inderdaad de koppakking is: is dit de te bestellen set: 275559 (koppakking set 140, 240, B20A 72-) als in B20A motor vanaf 1972?
en is de klus kortweg: kop eraf - uitkijken de stoters niet te verliezen / reinigen (controleren o proest/be / nieuwe pakkingen en aandraaien bouten op moment in juiste volgorde. Kleppen stellen en klaar? Pakking nog met iets insmeren?
Of mis ik iets essentieels?
Dank.


Gelukkig nooit hoeven doen, dus tips'n'tricks geven ga ik even aan anderen over laten.
Lijkt me wel verstandig dat je de kop op vlakheid laat controleren en zo nodig laat vlakken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Download het handboek Engine B20A, B20B van http://www.volvoamazonpictures.se/docume...als_en.htm, staat alles in.

Deze cilinderkop is van gietijzer en is niet bekend met kromtrekken. Kleine overweging is nog of je een B20B koppakking wilt monteren, die is wat dunner en de compressieverhouding gaat dan omhoog, wat goed kan met LPG (en 98), en goed is voor een of twee pk meer vermogen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Als je de kachel op heet zet en de aanjager op de snelste stand blijft de kachel dan warme lucht geven of word de lucht dan minder warm?
Minder warm is een teken dat er geen of te weinig circulatie is in het systeem.
Blijft hij heet dan is er voldoende circulatie en zal je waterpomp nog goed zijn.
Als je waterpomp niet werkt gaat je koelvloeistof op sommige plaatsen koken in het blok wat weer dampbellen geeft wat je koelvloeistof weer uit je systeem duwt.
Hoe zien je bougies eruit?
Komt er koelvloeistof in je verbrandingskamer dan is die bougie vaak heel erg schoon.
Net als de rest van je verbrandingskamer.
Even je bougies eruit halen en kijken.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#9
om het circulatie probleem op te lossen zou ik de auto eens warm rijden met schoonmaakazijn ipv koelwater. daarna een keer goed spoelen. dit inmiddels bij 2 auto's gedaan en der komt een hoop troep uit dat is soms echt niet leuk meer. Verders los van een gesprongen koppaking kan ook de buis die door je blok loopt los gegaan zijn. Jambon heeft hier volgens mij ervaring mee gehad. die kan je het fijne ervan vertellen.
misschien een andere gekke vraag. is de dop van je koelvloeiestof reservoir nog goed? als je geen druk op kan bouwen word het kook punt ook lager van de koelvloeistof.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#10
Laurens Zondag schreef:misschien een andere gekke vraag. is de dop van je koelvloeiestof reservoir nog goed? als je geen druk op kan bouwen word het kook punt ook lager van de koelvloeistof.
DE KOELVLOEISTOF LOOPT HET expansie vaatje uit zonder dat die al kookt. door de 2 gaatjes onder de vuldop. dus ik denk dat er druk opgebouwd wordt zonder dat het zelfs al kookt. Ik weet niet of een geblokkeerde radiator of niet werkende waterpomp daar nog iets aan zou kunnen bijdragen - of dat dit duidelijk een koppakking probleem is.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 85 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 87 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 417 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.536 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.683 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 1.746 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.848 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.747 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)