Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Kleppen stellen gaat zo makkelijk bij de b20, dat zou ik elke 5000km doen gewoon voor de lol 😁
Als je toch zo'n fijne laser temperatuur meter hebt, meet dan de temperaturen op verschillende plaatsen op het blok.
Meet ook eens op de uitgang koelwater naar de radiator.
Meten is weten en gissen is missen.
Voltmeter er ook meteen bij en meet of je nog 10 volt hebt.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 November 2016, 09:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 November 2016, 10:23 door Marc1970.)
Het zijplaatje met pijp wordt door handigerds zelf gemaakt, niet te koop. Daarmee verander je de omloop in de kop behoorlijk, de gangbare aansluiting met een T stuk in de kachelslang is 100% neutraal. Die opening voorin is bedoeld voor de warmloopsensor van een injectiesysteem dacht ik, niet om water af te tappen.
Maar het wordt veel gedaan, eerder om een lelijke lange slang te besparen dan om koelproblemen op te lossen.
Die andere buis is niet los te koop, lijkt me stug dat die kapot is want hij is van een koperlegering en behalve een groen tintje heeft (koel)water er geen invloed op. Anders zouden die buizen al lang opgelost zijn na 40 jaar.
Oeps, heel soms los te koop (stond op ebay, met leerzame fotos en al). Maar je hebt goedkoper/makkelijker een andere kop.
Deze pipa heeft 4 gaten, niet een, en verdeelt min of meer het koelwater over de vier cilinder koelmantels.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zit nog een korte pijp in de kop, loodrecht onder de thermostaat, die afgesloten wordt als de thermostaat opent. Hierdoor verandert de stroming van een korte door de kop naar een lange door de radiateur. Is dat nog in orde (zal wel)?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969