Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof?
#11
Het kan je koppakking zijn of waterpomp of een dichte radiator.
Zonder het 1 en ander te controleren blijft het altijd gokken.
Je kunt ook alles vervangen dan is het vast opgelost 👍
Heb je de bougies al gecontroleerd?
Blijft je kachel hete lucht geven met de fan op zijn snelste stand?


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#12
Even een status update: Radiator is wel slecht (lamellen brokkelen af) maar is niet verstopt en laat zich goed schoonmaken. Wellicht spoel ik hem later nog schoon met azijn. De waterpomp schoepen zijn in orde.
Er bleek toch een witte "sludge" in het olie vul deksel te zitten en na verwijderen van de kop bleek de achterste cilinder nat.
Verder blijk ik een B20E kop te hebben die is omgebouwd tot B20A kop.
Vandaag de kleppen ingeslepen en kop/blok gereinigd. Morgen de boel monteren.

Ik heb nog 3 vragen:
1) Mbt de "klep stoot stangen": Plaats je eerst de kop, zet die op moment en duw je dan die stangen in hun kommetje beneden? Of plaats je die stangen eerst en laat je de kop erover heen zakken?
2) Mbt het op moment vastzetten van de kop: (bouten schoon / boutgaten vrij van vocht & drupje olie). Begrijp ik goed dat je alles in de juiste volgorde op 40 Nm vast zet en daarna op 80 Nm en tot slot 90 Nm?
3) Zet je dan de tuimelaar as vast en stel je de kleppen op 0.4 mm? (los je dan eerst de stel schroeven zodat bij het vastzetten van die tuimelaar as er geen spanning op staat)?

Vriendelijk dank voor de adviezen.
Antwoord
#13
Netjes. Heeft je kop echt afgedichte injectorgaten? 1 maakt niet uit, 2 exact (je kan nog even alle bouten om en om met de draad tegen elkaar leggen om te kijken of er zichtbaar uitgerekte exemplaren bij zijn, die liever vervangen), 3 om de kop aan te trekken kan je de hele tuimelaaras er beter af halen, anders kan je de helft vd kopbouten niet aantrekken. Bij het vastzetten vd tuimelaaras maakt het niet uit of er kleppen ingedrukt worden, dat is niet te vermijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Dank je Marc. Ja de injector gaten zijn afgedicht (zit al 10 jaar zo) met 20 Euro cent munten en een rubber ring eronder..
Ik zal de bouten met elkaar vergelijken. De pakking was aan de klepstoter zijde van het blok gescheurd - daar zat die dus goed vast. Verder viel het mij op hoe makkelijk de kop eraf ging. Ik ben dat van de Mini anders gewend - daar plakte de pakking veel meer. Wellicht waren wat bouten niet meer goed / de momenten niet hoog genoeg.
De bouten aan de buitenkant (spruitstuk zijde) waren her en der gecorrodeerd, die onder de olie vul kap zien er netjes uit.
Ik wilde de bouten nog even met een snijd-plaat schoon maken maar het heeft "rare" draad. Lijkt op M12 qua spoed maar is minder dik.

Ik had (en heb) nog wel een probleem met de ventilator. die krijg ik niet van de pomp afgeschroefd. Ik had de centrale bout voorop willen losdraaien maar door dat "slipkoppeling" mechanisme lukt dat niet. Nu moest is die 4 boutenop de flens losdraaien en dat gaat maar beetje bij beetje omdat die fan de boutkoppen begrenst. In de bankschroef kreeg ik die centrale bout ook niet los. Nog een tip? Ik heb ook rechtsom geprobeerd mocht het linkse draad zijn, en WD40.
Antwoord
#15
Het is geen rare draad maar inch draad, de hele 145 hangt van Engelse bouten en moeren aan elkaar. Behalve de Bosch onderdelen.

De koppakking zit meest vrij los. Ik denk dat je fan er met die 4 boutjes op en af moet halen, wie weet wat je allemaal over je heen krijgt als je die slipkoppeling loshaalt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Update & vraag: Ik heb alles opgebouwd en na een initieel waterlek nu het systeem dicht. De motor loopt als een zonnetje - tot zo ver alles goed.
Na een tijdje bleek de LPG vergasser ijsafzetting te hebben - na wat aan de kabels gerommeld te hebben en gekeken of er water in de waterkoeling stond is dat verholpen.

Maar de motor wordt nog steeds te heet en ik heb het idee dat de thermostaat boven op het blok niet of nauwelijks aanslaat. Terwijl die nieuw is. de bovenkant van de radiator wordt niet warm en dito voor die slang (op een gegeven moment werd hij een beetje warm maar niet zo heet als verwacht terwijl de motor toch al een 1/2 uur liep.

Vraag: kan er nog lucht in het koelsysteem zitten en als je het kleppenblok monteerd moet je dan koelvloeistof bijvullen onder de thermostaat voor je die monteert?

De motor loopt stationair zeker een 1/2 uur, kachel vol open en die blaast een constante warme lucht. Langzaam loopt de temp op naar het einde van het groen. Daar zet ik hem af om oververhitting te voorkomen. Ik heb dat geprobeerd met het vulvaatje open /afgesloten, opgehangen en terug in het motor compartiment.

iemand enig idee hoe ik dat water aan de bovenzijde kan laten doorpompen (evt morgen de thermostaat er uithalen wat eerder gesuggereerd was on die te checken?). Bijvullen onder de thermostaat?
Iemand een ander idee?
Dank.
Ronald
Antwoord
#17
Lijkt me dan toch matige doorstroming door een (half) verstopte radiateur of een (half) kapotte waterpomp.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#18
Het ontluchten gaat eigenlijk automatisch, je vult bij tot-ie vol zit, nooit last van gehad. Anders probeer je het zonder thermostaat dan heb je maximale doorstroming.

Het zou kunnen dat je TEMP meter teveel aangeeft, in dat geval is de 10V voltregelaar achterop het instrumentpaneel kapot. Je benzinemeter geeft dan ook teveel aan, maar daar zal weinig leven in zitten als je op LPG rijdt.
Maar normaal is dat de temperatuur binnen 1-2 km naar het midden van de schaal gaat en daar blijft, wat je verder ook doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Mijn 145 liep ook steeds warm en dan vooral stationair draaiend. Dit bleek toch de waterpomp te zijn. Er zat namelijk een goedkope uitvoering in met een schoepenrad van geperst en gezet blik ipv met een gegoten en vooral aan de kant van het blok draaiend dichte waaier.

En zoals hier boven ook al geschreven, de spanningsregelaar achterop je tellerunit die niet goed meer werkt.
Verder:
Worden de slangen niet hard?
Gooit hij er geen kvs uit?
Wordt de radiateur wel overal warm?
Wordt zowel de bovenste als ook de onderste radiateurslang wel warm?
Antwoord
#20
Update: Ik heb een stuk gereden, maar na een minuut of 20 liep de temp naald weer richting geel. Toen de thermostaat eruit gehaald en zo verder gereden (naar Heerhugowaard - Nordicar). De temperatuur bleef nu in het laagste deel van groen, kachel uitgelaten.
Bij Nordicar de thermostaat vervangen (hoewel die nieuw was) voor een van 82C. Helaas na een 5 min weer oververhit en werd de koelvloeistof er weer uit gegooid.
Nu een thermostaat van 75C erin gezet en nu bleef de temperatuur gedurende de hele rit van Heerhugowaard naar Amsterdam op 1/3 van de schaalverdeling van het groen (ook als de kachel uit stond).

Wel nog wat uitzoekwerk te doen, wellicht handig te weten voor wat lezers:
1) Een monteur daar vermoedde dat een koelpijp ("water distributor pipe") binnen in het blok (die er voor zorgt dat het koelwater NA de thermostaat pas via de achterste cylinder naar de voorste gevoerd wordt verrot is. Helaas hadden ze dat onderdeel niet voor me dus vervangen zit er niet zo in en ik heb geen trek in een gereviseerde kop.
Vraag: weet iemand waar ik wellicht een "water distributor pipe" # 418466 - 9 zou kunnen krijgen? Of wat de dimensies zijn zodat ik die misschien ergens kan laten maken?
Gevolg van dat probleem zou zijn dat de achterkant van de motor (waar de temperatuur sensor zit) veel warmer wordt dan de voorkant (waar de thermostaat zit). Dat moet ik nog meten - Ik heb een Black & Decker temperatuur sensor op laser.
2) Een klant met een V140 kwam met een praktische oplossing die ook in een clubblad gestaan zou hebben: Een waterslang aansluiten tussen de kop net onder de thermostaat en de aansluiting van de LPG vergasser/kachel op de achterkant van het blok. Dus een soort by-pass creëren tussen waterkoeling voorste en achterste cylinder.
Helaas kon ik geen "plaatje met waterpijp" - # 418213 kopen ter vervanging van de blindflens die er nu zit. Dus daar blijf ik nog naar op zoek (Vraag: mocht iemand een idee hebben waar dat te krijgen hoor ik dat graag).

In ieder geval lijkt het oververhitting probleem nu opgelost te zijn en loopt de motor een stuk mooier en start hij veel beter.
Vraag: Kan iemand nog zeggen of je de kleppen nog een keer moet na-stellen nadat de motor even gelopen heeft als je de kop eraf heb gehad?
Dank en een prettige zondag.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 121 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 101 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 448 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 278 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 564 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.735 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 1.798 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.889 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.800 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)