29 October 2016, 19:43
Hallo,
Ik ben eigenaar van een Volvo V60 T4 uit 2012. De auto heeft 130.000 gelopen en is enkele maanden geleden via een dealer aangeschaft.
Nu ik de auto een tijdje rij en begin leren te kennen merk ik een trilling, of wellicht anders omschreven: een resonatie.
Dit treed het meest merkbaar rond de 2000 toeren. Als gevolg hiervan voel je trillingen/resonanties in het gaspedaal. Ook als ik stil sta, met de koppeling ingetrapt, en ik laat het toerental opkomen hoor je de trilling/resonantie bij de 2000 toeren, daarna bouwt het langzaam af en verdwijnt het bij de 2500.
Omdat het ook optreed bij stilstand ga ik er vanuit dat het niets met banden of velgen te maken heeft. Auto staat ook op nieuwe velgen en banden, dus dat verwacht ik niet als oorzaak. Stationair voel je de motor ook een beetje trillen, maar niet opvallend. Verder loopt alles soepel en gaat bijvoorbeeld schakelen e.d. prima. De auto is ook prima vooruit te krijgen door te koppelen zonder gas bij te geven ,dan treden er geen trillingen op o.i.d.
Omdat de auto via een dealer is aangeschaft (en een jaar garantie heeft) heb ik deze twee keer terug gebracht. De eerste keer hebben ze de auto uitgelezen en als oplossing de laatste versie van de motormanagment-software geladen; dit maakt echter geen verschil. De tweede keer hebben ze o.a. de motorsteunen gecontroleerd maar geen bijzonderheden geconstateerd. De boodschap was voornamelijk vooral dat alle Volvo's van dit type dit hebben en bij de auto hoort..........
Toch weiger ik die uitleg te geloven en begin ik me er steeds meer aan de trilling te ergeren. 2000 Toeren is precies 60 in z'n 4, 80 in z'n vijf en 100 in z'n 6; veel gebruikte combinaties dus en dan is zo'n trilling op het gaspedaal gewoon geen fijn probleem.
Vandaar mijn bericht hier op het forum; ik ben benieuwd of mensen dit herkennen, de oorzaak hebben weten te achterhalen en dit hebben weten op te lossen? Ik lees op het forum dat ik niet de eerste met klacht over trilling/resonatie ben, maar ik lees lang niet altijd terug of en hoe dit succesvol is opgelost. Alle adviezen zijn welkom.
Tom
Ik ben eigenaar van een Volvo V60 T4 uit 2012. De auto heeft 130.000 gelopen en is enkele maanden geleden via een dealer aangeschaft.
Nu ik de auto een tijdje rij en begin leren te kennen merk ik een trilling, of wellicht anders omschreven: een resonatie.
Dit treed het meest merkbaar rond de 2000 toeren. Als gevolg hiervan voel je trillingen/resonanties in het gaspedaal. Ook als ik stil sta, met de koppeling ingetrapt, en ik laat het toerental opkomen hoor je de trilling/resonantie bij de 2000 toeren, daarna bouwt het langzaam af en verdwijnt het bij de 2500.
Omdat het ook optreed bij stilstand ga ik er vanuit dat het niets met banden of velgen te maken heeft. Auto staat ook op nieuwe velgen en banden, dus dat verwacht ik niet als oorzaak. Stationair voel je de motor ook een beetje trillen, maar niet opvallend. Verder loopt alles soepel en gaat bijvoorbeeld schakelen e.d. prima. De auto is ook prima vooruit te krijgen door te koppelen zonder gas bij te geven ,dan treden er geen trillingen op o.i.d.
Omdat de auto via een dealer is aangeschaft (en een jaar garantie heeft) heb ik deze twee keer terug gebracht. De eerste keer hebben ze de auto uitgelezen en als oplossing de laatste versie van de motormanagment-software geladen; dit maakt echter geen verschil. De tweede keer hebben ze o.a. de motorsteunen gecontroleerd maar geen bijzonderheden geconstateerd. De boodschap was voornamelijk vooral dat alle Volvo's van dit type dit hebben en bij de auto hoort..........
Toch weiger ik die uitleg te geloven en begin ik me er steeds meer aan de trilling te ergeren. 2000 Toeren is precies 60 in z'n 4, 80 in z'n vijf en 100 in z'n 6; veel gebruikte combinaties dus en dan is zo'n trilling op het gaspedaal gewoon geen fijn probleem.
Vandaar mijn bericht hier op het forum; ik ben benieuwd of mensen dit herkennen, de oorzaak hebben weten te achterhalen en dit hebben weten op te lossen? Ik lees op het forum dat ik niet de eerste met klacht over trilling/resonatie ben, maar ik lees lang niet altijd terug of en hoe dit succesvol is opgelost. Alle adviezen zijn welkom.
Tom