Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piepend geluid in motor (doch hoorbaar in cabine)
#21
V riemen kun je bij elke auto onderdelenzaak halen ;er zijn legio merken.
Antwoord
#22
Ohrtmann schreef:Nieuwe dynamo komt er aan, een ander vraagje: Gezien die dingen heel goedkoop zijn, leek het mij een goed idee om deze gelijk maar te vervangen, weet ik zeker dat ik goed zit.
Dit zijn dus mijn huidige snaren:

[Afbeelding: qlOOd6S.jpg]<strike></strike>

Daar staat een onderdeelnummer op, daarmee kwam ik eigenlijk niet heel veel verder. Gelukkig staat er een maat op: 9,5 x 918, maar deze heeft zelfs skandix niet, heb ik een hele rare maat ofzo?

Uit mijn hoofd van Gates 2x MC6217 (9,5 x 925) en 1xMC6218 (9,5x932) voor de stuurbekrachtiging. Die van jou is iets korter. na montage met draaiende motor een kleine kaars onder tegen de snaren op het loopvlak hoyuden. Nooit geen gepiep.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#23
skidje schreef:Uit mijn hoofd van Gates 2x MC6217 (9,5 x 925) en 1xMC6218 (9,5x932) voor de stuurbekrachtiging. Die van jou is iets korter. na montage met draaiende motor een kleine kaars onder tegen de snaren op het loopvlak hoyuden. Nooit geen gepiep.

Hartelijk dank voor de reactie, maar ik snap het niet helemaal. Ik heb geen stuurbekrachtiging (1976, was optie), dus heb alleen de twee snaren die langs de dynamo en waterpomp gaan nodig. Nu staat er op mijn snaren 9,5 x 918, dan zijn de gates MC6217 toch te lang, of werkt dat niet zo?

Enfin, hoe zit het met die kaars? want eerder in het topic werd me verteld dat ik inderdaad een kaars tegen de snaren kan houden, maar meer om te checken of ze versleten zijn, daarna moest ik hem wel weer goed ontvetten. Moet een snaar nu in het kaarsvet staan of niet?
Antwoord
#24
De 6217 is 10x925 dus dat komt in de praktijk net zo lang uit te ien als jou 9,5 x 918 omdat die van 10 iets hoger in de pulley komt te liggen. Zie deze link
http://picclick.co.uk/NEW-GATES-FAN-V-BE...04199.html

Met of zonder stuurbekrchtriging maakt niet uit denk ik voor die dubbele snaar van pomp/dynamo etc.

Ik hou gewoon een kaars tegen de snaren. Ben je van het gepiep af en er wordt niets schoongemaakt daarna.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#25
Je moet ze juist vetvrij houden. Vet is kans op slippen. slippen is piepen.
Om dat piepen tegen te gaan kan je ze weer vet maken, etc etc etc.

Gewoon niet nieuwe snaren vet gaan maken, zonde.
Antwoord
#26
Dopski schreef:Je moet ze juist vetvrij houden. Vet is kans op slippen. slippen is piepen.
Om dat piepen tegen te gaan kan je ze weer vet maken, etc etc etc.

Gewoon niet nieuwe snaren vet gaan maken, zonde.

Dop: Misschien ligt het dan aan mijn kaarsen. Maar ik heb laatst een keer van die kleine waxine lichtjes/kaarsen gebruikt. Bij mij wordt het piepen dan minder. Je heb wellicht gelijk om het niet direct op nieuwe te doen. Maar zodra gepiep hoorbaar. Hupsakee: Kaars ertegen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#27
Klopt werkt altijd. Maar zodra het vet weg is gaan ze weer piepen. En slijten ze sneller.
Antwoord
#28
Beste liefhebbers,

Ik heb de dynamo vervangen, en het piepen is weg, daar ben ik erg blij mee. Hartelijk dank voor al jullie nuttige tips.
Onderstaand nog een filmpje, ditmaal om het spanningsverschil tussen de twee v-snaren te illustreren. Kan dit kwaad?

[video]https://vid.me/W9tK[/video]

Het is evident dat de voorste snaar slapper hangt, maar is dat iets waar ik wat aan moet doen, of kan ik het lekker zo laten? (Ik hoop natuurlijk op het laatste...)
Antwoord
#29
Geen idee of het kwaad kan, weet wel dat ik daar ook last van heb... dus ben benieuwd!
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#30
Die voorste draagt niet veel bij zo. Dat komt doordat de poelies niet in lijn liggen (tenminste als beide riemen even lang zijn). Misschien door versleten rubber ophangbussen onder de dynamo, die zou je een kunnen omwisselen of vervangen. Zie hier bijvoorbeeld: http://www.estateservices.nl/elektra/dynamo.html

Of misschien hebben oudere motoren die bussen niet, maar dan zou je de dynamo op een andere manier beter in lijn met de andere twee poelies moeten zien te krijgen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 85 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.537 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.849 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.048 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  RE: Kent iemand dit geluid? (GEVONDEN) Grey240Polar 1 1.301 27 November 2021, 08:58
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.165 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.464 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.424 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.380 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.849 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)