Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen rubbers bij achteras
#1
Ik ga de rubbers van draagarmen, panhardstang en reactiestangen bij de achteras vervangen. Nu lees ik in de Bentley dat je daar een special Volvo tool voor nodig zou hebben om de rubbers+bussen uit hun holte te drijven.

Die tools zien er nogal simpel uit, dus mijn vraag ligt voor de hand:
1) Kan het ook met een hamer en filnke schroevendraaier?
2) Of heeft iemand die hulpgereedschapjes zelf eens gemaakt, en kan ik ze (eventueel voor een vriendelijk prijsje) lenen of overnemen - graag binnen 50km van Tilburg of Eindhoven?
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Antwoord
#2
Gewoon even vragen bij een truckservice. Die kunnen lekker persen duwen stempelen etc en draaien hun hand niet om voor zo'n as...
Voor de grote rubbers heb je echt warmte en een passende stempel nodig.
[img][/img]
Antwoord
#3
http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm

Voor de doe-het-zelver: je kan van een paar ijzeren pijp onderdelen een trekker maken. Zie bovenstaande link.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Mooie link Marc, toch nog een stevige klus. In onze goede delenvoorziening is het dan toch fijner om een losse as te nemen en alles te vervangen. Dat ben ik aan het doen.
Bij mij gaan er IPD rubbers in...
[img][/img]
Antwoord
#5
Nou... Je maakt de oren op de as enorm snel krom, vandaar het speciale tooltje. De rubbers zijn ook conisch dus ze kunnen maar 1 kant op eruit. Wij slepen met de haakse slijper zoveel mogelijk materiaal in het midden weg. Als je er een H in slijpt ben je al heel aardig bezig. Dan sloegen we er met een bijtel een bult in de buitenste huls naar binnen daar waar de huls ingeklemt zit zodat de diameter kleiner werd. Dan raakten ze los en kon je ze eruit halen. Maar het is wel even geklooi.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#6
Marc vd Marel schreef:http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm

Voor de doe-het-zelver: je kan van een paar ijzeren pijp onderdelen een trekker maken. Zie bovenstaande link.

Marc


Zoiets heb ik voor de draagarmen van de voorwielen ook gemaakt , werkte perfect Big Grin

nu de achteras nog...
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#7
Even een update:

Ik heb de draagarmen, panhardstang en reactiestangen gedemonteerd.
Elk onderdeel heb ik op een passende stalen koker of bus geplaatst (binnendiameter groter dan de metalen schaal om het rubber, buitendiameter ongeveer 1-2 cm groter). Op de bovenkant van het rubber heb ik een passende massieve stalen cylinder gezet (diameter 1.5 mm kleiner dan het schaaldeel om het rubber), en zo het rubber eruit geduwd met behulp van een hydraulisch persje.

De grote rubbers van de draagarm op de as heb ik nog maar even uitgesteld. Ik ga inderdaad een tooltje maken. Ik voel er weinig voor om woest te gaan hameren, want (a) ik heb geen brug, (b) risico op kromme oren liefst graag zo laag mogelijk en © omdat zelfgemaakt gereedschap stoerder is.

@Bozzma: conisch? Hoe bedoel je dat? Ik had de indruk dat de rubbers zelf niet in conische schaaldelen zitten...?
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Antwoord
#8
De bussen van de panhardstang en de reactie stangen kun je ook heel goed in een grote bankschroef eruit / erin persen .

Het grote rubber van de achteras gaat prima onder de auto als je hem van achteren hoog op steunen zet , ben gister middag bezig geweest en heb op 1 reactie stang na de hele achterophanging van de auto gedaan .

Alleen had ik geen passende koker klaar liggen om de grote bus er weer in te persen , doordat die taps toeloopt kon ik de koker die ik gebruikte om hem eruit te persen niet gebruiken om hem er weer in te persen en moest op zoek naar iets anders.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#9
Dat is fijne info, maar nog steeds de vraag van Jacco:

Hoe loopt ie taps toe ??? Is dat de buitenzijde ? Komt ie er dus maar aan 1 kant uit ?
[img][/img]
Antwoord
#10
Die had ik even over het hoofd gezien,

De grote bussen lopen dus taps toe naar de remschijfen en je perst ze dus naar binnen toe eruit , dus naar het diff. en naar de schijfen er weer in zeg maar.

Als ze halverwege zijn trek je ze er zo uit maar de nieuwe bussen gaan er moeilijker/zwaarder in dan dat de oude eruit gaan :roll:

Hier een foto van de rotte bussen van mijn 245
[Afbeelding: pic0115az5.th.jpg]
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid achteras (opgelost) Grey240Polar 28 20.627 13 March 2021, 13:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  "bonkige" achteras 245 Arnic 2 1.628 27 January 2021, 20:55
Laatste bericht: Marc1970
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 14.384 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
Question Achteras lagers Archermusic 8 5.895 1 May 2019, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  240 achteras ratio 3,15 3,31 3,54 onder ? Lemon 4 5.140 5 January 2018, 20:40
Laatste bericht: Jerry
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.293 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 24.466 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 13.665 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.263 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Raar geluid achteras 245 1976 jero 7 7.071 13 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)