Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2006
Ik ga de rubbers van draagarmen, panhardstang en reactiestangen bij de achteras vervangen. Nu lees ik in de Bentley dat je daar een special Volvo tool voor nodig zou hebben om de rubbers+bussen uit hun holte te drijven.
Die tools zien er nogal simpel uit, dus mijn vraag ligt voor de hand:
1) Kan het ook met een hamer en filnke schroevendraaier?
2) Of heeft iemand die hulpgereedschapjes zelf eens gemaakt, en kan ik ze (eventueel voor een vriendelijk prijsje) lenen of overnemen - graag binnen 50km van Tilburg of Eindhoven?
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Gewoon even vragen bij een truckservice. Die kunnen lekker persen duwen stempelen etc en draaien hun hand niet om voor zo'n as...
Voor de grote rubbers heb je echt warmte en een passende stempel nodig.
[img][/img]
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm
Voor de doe-het-zelver: je kan van een paar ijzeren pijp onderdelen een trekker maken. Zie bovenstaande link.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Mooie link Marc, toch nog een stevige klus. In onze goede delenvoorziening is het dan toch fijner om een losse as te nemen en alles te vervangen. Dat ben ik aan het doen.
Bij mij gaan er IPD rubbers in...
[img][/img]
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nou... Je maakt de oren op de as enorm snel krom, vandaar het speciale tooltje. De rubbers zijn ook conisch dus ze kunnen maar 1 kant op eruit. Wij slepen met de haakse slijper zoveel mogelijk materiaal in het midden weg. Als je er een H in slijpt ben je al heel aardig bezig. Dan sloegen we er met een bijtel een bult in de buitenste huls naar binnen daar waar de huls ingeklemt zit zodat de diameter kleiner werd. Dan raakten ze los en kon je ze eruit halen. Maar het is wel even geklooi.
Berichten: 1.387
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
Marc vd Marel schreef:http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm
Voor de doe-het-zelver: je kan van een paar ijzeren pijp onderdelen een trekker maken. Zie bovenstaande link.
Marc
Zoiets heb ik voor de draagarmen van de voorwielen ook gemaakt , werkte perfect
nu de achteras nog...
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2006
Even een update:
Ik heb de draagarmen, panhardstang en reactiestangen gedemonteerd.
Elk onderdeel heb ik op een passende stalen koker of bus geplaatst (binnendiameter groter dan de metalen schaal om het rubber, buitendiameter ongeveer 1-2 cm groter). Op de bovenkant van het rubber heb ik een passende massieve stalen cylinder gezet (diameter 1.5 mm kleiner dan het schaaldeel om het rubber), en zo het rubber eruit geduwd met behulp van een hydraulisch persje.
De grote rubbers van de draagarm op de as heb ik nog maar even uitgesteld. Ik ga inderdaad een tooltje maken. Ik voel er weinig voor om woest te gaan hameren, want (a) ik heb geen brug, (b) risico op kromme oren liefst graag zo laag mogelijk en © omdat zelfgemaakt gereedschap stoerder is.
@Bozzma: conisch? Hoe bedoel je dat? Ik had de indruk dat de rubbers zelf niet in conische schaaldelen zitten...?
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Berichten: 1.387
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
De bussen van de panhardstang en de reactie stangen kun je ook heel goed in een grote bankschroef eruit / erin persen .
Het grote rubber van de achteras gaat prima onder de auto als je hem van achteren hoog op steunen zet , ben gister middag bezig geweest en heb op 1 reactie stang na de hele achterophanging van de auto gedaan .
Alleen had ik geen passende koker klaar liggen om de grote bus er weer in te persen , doordat die taps toeloopt kon ik de koker die ik gebruikte om hem eruit te persen niet gebruiken om hem er weer in te persen en moest op zoek naar iets anders.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Dat is fijne info, maar nog steeds de vraag van Jacco:
Hoe loopt ie taps toe ??? Is dat de buitenzijde ? Komt ie er dus maar aan 1 kant uit ?
[img][/img]
Berichten: 1.387
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
Die had ik even over het hoofd gezien,
De grote bussen lopen dus taps toe naar de remschijfen en je perst ze dus naar binnen toe eruit , dus naar het diff. en naar de schijfen er weer in zeg maar.
Als ze halverwege zijn trek je ze er zo uit maar de nieuwe bussen gaan er moeilijker/zwaarder in dan dat de oude eruit gaan :roll:
Hier een foto van de rotte bussen van mijn 245
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........