Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen rubbers bij achteras
#11
a.huis schreef:Hier een foto van de rotte bussen van mijn 245

Dan heb ik nog nieuwe ! Big Grin
[img][/img]
Antwoord
#12
Ik moet zeggen dat het ook niet zo prettig rijden is die oude rubbers maar het is nu stukken beter gelukkig.

Vooral spoorvorming is een drama met slechte rubbers, neem de afsluitdijk nou eens wat een stukkie rotweg is de rechterbaan zeg :evil:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#13
Die zien er inderdaad beroerd uit zeg!

Een testritje bij mij leerde dat ik met het vervangen van de rubbers (behalve totnogtoe de grote) weer een nieuw probleem heb geintroduceerd.

Veel gepiep/gekraak, en bij gas los en weer gas geven een klap die uit de aandrijfas lijkt te komen.

Ik vermoed dat dit komt omdat ik alles met de hand (dus niet met het juiste moment?) en met de auto rustend op de hydraulische krik onder het differentieel (misschien staat de achteras dan onder een hoek?) heb aangedraaid.

Volgende actie is het kopen van een momentsleutel, alles een slagje los en weer op het juiste moment vastzetten. En dat terwijl de auto rust op de wielen en niet op het differentieel. Misschien dat ik de bokjes onder de achteras zet, dan kan ik er beter bij.

Een andere oorzaak kan zijn dat terwijl de koets op bokjes stond, de achteras op een gegeven moment nogal dicht bij de grond heeft gehangen, dus dat de hoek tussen de aandrijfas en de koets erg groot is geweest. Misschien dat daardoor het ophangrubber van de aandrijfas, of erger: iets in de koppeling of het differentieel beschadigd kan zijn? Iemand een idee over?

Overigens op het gekraak en geklap na, ik merk wel dat het onweer-gerommel-geluid verdwenen is nu de nieuwe rubbers eronder zitten!

*edit 20-9-2006: mijn nieuwe vriend de momentsleutel heeft het probleem helemaal opgelost. (En het rijdt heeeerlijk!!!)
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Antwoord
#14
Ik ben nu bezig met het vervangen voor en achter. Zonder pers en passende stempels best een klus ! Ik heb reservedelen uit 1991, de pers zegt bij mij dat ik toch tussen de 5 en 10 ton druk moet hebben. Dat doe je dus niet even thuis en dan ben ik alleen nog maar droog aan het oefenen !
Een draaibank of het lenen van passende stempels is belangrijk !

Ik heb ook 2 DVD met montagefilmpjes erbij gekregen, je ziet een monteur het werk uitvoeren maar weet niet helemaal waar de knelpunten liggen.
Draagarm VOOR:
Idea Rubbers draagarm voor zijn er maar naar 1 kant uit te persen, de grote gaan makkelijk, deze kan je ook met een hamer doen. De kleine niet...


Volgens de gebruiksaanwijzing zeggen ze dat je bij de kleine alleen het rubber moet verwijderen. Bij mij klopt dat niet ! De extra bus die achterblijft is 34mm/30 mm en het rubber is 34,5mm. Deze bus moet er toch uit !

Ook ontstond enige verwarring bij de etiketten, de enige draagarmrubbers achter heten ...front... en dus wilde ik deze in de voorste draagarm zetten Sad

IPD vervangt de kleinere door rubbers zonder buitenschaal. Dat kan dus met de hand gemonteerd.

Ik heb nieuwe schalen voor de grotere erbij en daarin eerst het rubber gezet. Wellicht is het thuis beter eerst de schaal in de 3hoek te persen. Ook dit kan m.i. gewoon in de bankschroef.

Gisteren mijn draagarmen voor vervangen door de nieuwe: SUPERBig Grin Big Grin Big Grin , veel meer weg info en veel strakker ! Hoewel ik nu niet meer mijn schokbrekers ga vervangen. Ik vind het voor nu erg goed zo !
3 uur werk met schoonmaken en bijtippen van aangeroeste oppervlakken.

Wordt vervolgd volg deze link voor foto'smet tekst
http://www.yome.se/gallery/view_photo.ph...1808_00097
[Afbeelding: 061209volvoipd_019.sized.jpg]
[img][/img]
Antwoord
#15
Mijn eerste grote bus is eruit...mijn ervaring:
[Afbeelding: IMAG0045.jpg]
  • Mijn special tool past bijna niet, het schroefdraad van de grote bus houd de bus tegen, de kleine past bij mij maar aan 1 kant
  • Neem dus voor je de spullen gaat kopen de binnen en buitenmaten op!
  • Ik heb e.e.a. opgelost door de nokkenassleutel te gebruiken voor de uitgang
  • Verwijderen inderdaad alleen naar diff toe
  • Wel warm stoken en kruipolie gebruikt (niet tegelijk Tongue )

[Afbeelding: IMAG0046.jpg]

Op naar nr 2, wordt vervolgd
[img][/img]
Antwoord
#16
Ik heb zelf dat gereedschap gemaakt.
zie topic: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3646.0.

Was met de grote bussen zo klaar.
Gereedschap is al toegezegd aan diverse mensen op dit forum.
Echter heb ik nog geen tijd gehad om het bij de eerste(Ticcie) langs te brengen, hoop ik dit weekeinde te kunnen doen, kan ik ook zijn turbo project bewonderen.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#17
Jaco schreef:Ik ga de rubbers van draagarmen, panhardstang en reactiestangen bij de achteras vervangen.
1) Kan het ook met een hamer en filnke schroevendraaier?
2) Of heeft iemand die hulpgereedschapjes zelf eens gemaakt

Al eens gedacht om PU bussen te gebruiken? Daarbij heb je geen speciaal gereedschap nodig bij de montage, dus dat scheelt weer...
Antwoord
#18
Hijs fijn.

"Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door Tinus Techniek"



:-[ :-X :'(
Antwoord
#19
DopdeDouwer schreef:Hijs fijn.
"Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door Tinus Techniek"

Hijs helemaal niet fijn, een verhaal over PU, dat is ook ruimschoots op dit forum te lezen en dan links naar 444 t/m 140 prijzen.....en dat terwijl ik toch duidelijk over een 240 praat en dit forum daarvan ook een spin-off is.

Anyway, mijn tips:

Let op zowel de binnen als buitenmaten als je spullen koopt voor de special tool.

Mijn as zit eronder en heb er erg veel plezier van....en overigens had ik al IPD-PU zoals je kan lezen...

[img][/img]
Antwoord
#20
abbabak schreef:
DopdeDouwer schreef:Hijs fijn.
"Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door Tinus Techniek"

Hijs helemaal niet fijn, een verhaal over PU, dat is ook ruimschoots op dit forum te lezen en dan links naar 444 t/m 140 prijzen.....en dat terwijl ik toch duidelijk over een 240 praat en dit forum daarvan ook een spin-off is.
Je hebt helemaal gelijk, was ook sarcastisch bedoeld.

Het is misschien een leuke speciaal zaak, maar ik vind het jammer dat iemand zich aanmeld op een forum om alleen reclame voor zichzelf te maken. (5-posts)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid achteras (opgelost) Grey240Polar 28 20.625 13 March 2021, 13:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  "bonkige" achteras 245 Arnic 2 1.628 27 January 2021, 20:55
Laatste bericht: Marc1970
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 14.384 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
Question Achteras lagers Archermusic 8 5.895 1 May 2019, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  240 achteras ratio 3,15 3,31 3,54 onder ? Lemon 4 5.140 5 January 2018, 20:40
Laatste bericht: Jerry
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.293 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 24.466 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 13.665 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.263 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Raar geluid achteras 245 1976 jero 7 7.071 13 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)