Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Mijn 245 uit 1976 wordt in oktober 40. Dan gaat er lpg in.
De B21A heeft nu wat dikkere olie, om het oliedruk probleem te verhelpen. Uit eerdere forumberichten weet ik dat de drijfstanglagers en oliekeerringen van de oliepomp hier wel eens debit aan kunnen zijn.
Nou vraag ik mij af wat economisch verstandiger is; lagers en ringen (laten) vervangen of de B21 vervangen voor een B230 (A,K of F ?)
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Een gemiddelde b230 met m47 koop je voor 125 A 150 euro.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Gemiddeld is een kmstand van ?
Is een eenvoudige lpg installatie met zo'n ring voor de inlaat geschikt te maken voor gasinjectie ?
Heb nl al paar jaar een nieuwe lpg installatie klaar liggen..
Klopt mijn vermoeden dat een B230fb met gasinjectie het beste is ivm kracht en zuinigheid?
Of ben ik veel goedkoper uit met een B230A of B230K met carburateur ?
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Gas injectie is een geavanceerd systeem gekoppeld aan de motor electronica. Ja het zal vast wel beter zijn, maar van uit jou begin situatie is het best een hele inbouw eigenlijk. Terwijl mijn 940 met FB prima liep op een ring verdampertje. Alleen zal het iets zuiniger zijn. Nog een punt , met je huidige b21 zul ie een pk of 90 effectief nog hebben? Een b23a geeft 112 pk met verlies op gas altijd nog meer dan 100? (Gegokte vermogens) een fb doet 129 op benzine, en in theorie dus ook met gas injectie. Maar mbt storings gevoeligs ga je er flink op achter uit. Je moet een in tank pomp hebben meen ik dan.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.962
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
LPG installaties voor carburateurs zijn volgens mij het goedkoopst en simpelst, LPG is nog steeds zo goedkoop dat een km per liter meer of minder de moeite niet waard is. Je 245 zal ook op de simpelste LPG nog snelheden boven wettelijk toegestaan kunnen halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Ok.duidelijk. rest mij nog de vraag wat het verschil is tussen de A en de K, beiden hebben carburateur....
Berichten: 9.962
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De A is een horizontale carb (de Stromberg of de Pierburg) de K is verticaal (de Solex Cisac). De A is het makkelijkst. Volgens mij is het trouwens nog wel de moeite die B21A te fixen, tenminste als die geen half miljoen km heeft gedraaid. Een B21A op LPG is nog steeds sterk zat.
Ongeveer 300.000 is gemiddeld en op benzine zit er dan nog een heleboel jaar muziek in.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Een goede carb van een K is zeldzaam en daardoor duur. Een A carb is makkelijker te vinden. De Solex Cisac is technisch wel een mooier apparaat Inc allerhande vacuüm regelingen en 2e klep boven bepaalde gas stand enzo. Daardoor wel gevoeliger voor slijtage.
Als je gas only zou gaan, dan pak je gewoon een inlaat van een b230F of FB want die hebben een grotere doorsnee dan de A spruitstukken. Een carb heb je dan niet eens nodig
Maar, dan wel lpg only. Voordeel, benzine tank er onderuit en een 2e gastank
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Inlaatspruitstuk van een K daar passen wel meer andere carbs op. Ford V6 carb bijvoorbeeld, wel slecht voor je verbruik
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km