Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
123ignition in 164 - verloopt...
Heren, dames ook,

Als ik het ontstekingstijdstip van mijn B30A (gas) instel met de stroboscoop (10gr voorontsteking, losgekoppeld vacuum) verloopt deze weer. Niet op een logische manier maar de ene keer naar 0 graden of zelf "-5" de volgende keer naar +20 graden... Er zit een 123 ignition unit in (Curve 1, B30A-gas), kleppen zijn gesteld, bougies juiste gap, nieuwe kabels, vrijwel nieuwe rotor, verdelerkap en bobine. Mijn idee is dat de 123ignition aan het overlijden is... Iemand een ander idee? Heeft iemand dit eerder gehad?

Aangezien een nieuwe unit best een klap geld is... help!

Harm aka de Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Hoi Harm,

Ik heb 6 jaar terug een 123 in mijn 145 S gezet en 2 weken daarna meteen weer terug gewisseld en de 123 verkocht.
Was geen land mee te bezeilen... met vergelijkbare klachten als jij nu weergeeft, wellicht geen goed nieuws voor jou. heb je je oude ontsteking nog?
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
Zou ook het distributietandwiel kunnen zijn, dat drijft de verdeler aan. Alhoewel dat allerlei akelige klopgeluiden erbij geeft. En klemt de houder van het motorblok wel goed om de verdeler?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
@ Joost - Heb er geen normale verdeler bij, heb hem 2 jaar geleden gekocht met deze 123boem, op zich probleemloos gereden, tot nu... :-( Het kan dus wel, dat jeukt nog wel het meest...

@ Marc - Verdraaid... je hebt gelijk. Daar kan het ook nog zitten... Heb een stalen reserve tandwiel liggen van de B30E uit mijn vorige 164 met het idee deze een keer in te bouwen... die keer komt nu wel heel snel dichterbij... De houder van het motorblok klemt trouwens prima, kan hem met de hand geen millimeter bewegen.
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Hmmm, succes! kan je zo'n ding niet laten doormeten?
Antwoord
De Kater schreef:Heren, dames ook,

Als ik het ontstekingstijdstip van mijn B30A (gas) instel met de stroboscoop (10gr voorontsteking, losgekoppeld vacuum) verloopt deze weer. Niet op een logische manier maar de ene keer naar 0 graden of zelf "-5" de volgende keer naar +20 graden... Er zit een 123 ignition unit in (Curve 1, B30A-gas), kleppen zijn gesteld, bougies juiste gap, nieuwe kabels, vrijwel nieuwe rotor, verdelerkap en bobine. Mijn idee is dat de 123ignition aan het overlijden is... Iemand een ander idee? Heeft iemand dit eerder gehad?

Aangezien een nieuwe unit best een klap geld is... help!

Harm aka de Kater

Probleem opgelost! Tijdje aan de telefoon gehangen met Wim Bottinga (Volvo Classics uit Barneveld). Naast de optie van het tandwiel kwam hij met de suggestie dat wellicht het punt waar de as van de verdeler aansluit op de nokkenas (niet het tandwiel maar daarboven zit een schijfje met 2 asymmetrische nokjes) speling zou vertonen. Dat zit nl. met een paspennetje en dat kan slijten. Dat was niet de oplossing maar waar ik wel achterkwam is dat de verdeler vol met olie zat, inclusief de ruimte tussen de printplaatjes waar het leesoogje zit. Demonteren en schoonmaken van de verdeler loste het probleem op, hij loopt weer als de spreekwoordelijke tiet.

Wat mij verder opviel is dat er onderaan de as net boven het schijfje met de twee nokjes een setje ringetjes zit die vrijwel volledig weggesleten zaten. Nameten bij een nieuwe leverde op dat dat een mm of 2-3 is die gevuld is met ringetjes. Bij mij niet meer, slechts een haardikte. Aangezien dat ook een gedeelte van de afsluiting naar het carter toe is ga ik die vervangen en hoop dat dan de verdeler niet meer vol loopt....

Weer wat geleerd, en dat op een maandag...
Antwoord
Goed man! Mooie oplossing en wijzer geworden!

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Antwoord
Had je veel overdruk, dan blaastie vol. succes!
240 Turbo 1981, 164 1971, 164E 1973, 240 Polar '93
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)