Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zonder olie gereden, wat checken (!?)
#1
Voordat ik mijn 244 opgehaald heb, zou die een beurtje gehad hebben. Nu ben ik een paar 1000 km verder, en het viel mij op dat bij hard remmen het olielampje aan ging.

Ik heb er vandaag 3,5 liter in mogen gieten

Nu heeft ie nooit wit gerookt en er heeft nooit olie onder gelegen, dus ik neem aan dat ik al een tijdje zonder olie heb gereden.

Zijn er nog dingen die ik moet nachecken? Hij klinkt verder nog hardstikke gezond en heb het aan het rijden verder nooit gemerkt.
Antwoord
#2
Olie geeft blauwe rook. Maar zolang het olielampje niet continu gebrand heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken. Goed is het natuurlijk niet maar als er iets kapot gegaan is kom je daar vanzelf wel achter. Of je moet preventief de hele motor uit elkaar willen halen.....
Antwoord
#3
Arn02 schreef:Olie geeft blauwe rook. Maar zolang het olielampje niet continu gebrand heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken. Goed is het natuurlijk niet maar als er iets kapot gegaan is kom je daar vanzelf wel achter. Of je moet preventief de hele motor uit elkaar willen halen.....

Fair enough, moet wel zeggen dat het olielampje het erg laat aangeeft. De pijlstok stond compleet droog. Hoort dit zo?
Antwoord
#4
Je hebt een aantal (oer) blokken die buiten gewoon sterk zijn en ben van mening dat Volvo er daar ook een paar van heeft gemaakt. Echt lekker zou je auto het niet gevonden hebben, maar als het schade heeft gegeven aan je blok dan had je het allang gemerkt. Stinkende auto, Slechte start met een flink wat getik en geklopt de eerste seconde als hij loopt. IJzer gruis in de karterpan. Veel olie verbruik als je hem hebt bij gevuld met slechte rook uit je uitlaat. Dus ik denk dat je gewoon geluk hebt.

Ooit een Mitsubishi Colt gekocht voor 75,- euro Incl, APK. (Ja het kan!) Natuurlijk nooit naar omgekeken maar ondanks het als een zonnetje liep na een jaar toch maar een keer mijn olie gepeild. Ook kurk droog de peilstok. Ik weet niet hoeveel er normaal in gaat in dat 1.3 blokje maar ik goot er ook zo 3,5 liter olie in. Dit is 5 jaar geleden en die wagen rijd nog steeds rond.
Antwoord
#5
Als de motor nog precies hetzelfde geluid heeft als tevoren hoef je je weinig zorgen te maken over motorschade.
Bijna geen of geen olie aan de peilstok is vooral een beetje link in een scherpe bocht.
Ik heb het al eens gehad dat het oliepeil me verraste. In een scherpe bocht hoorde ik toen even een rauwiger geluid.
Thuis weer snel op peil gebracht en de motor doet het als voorheen.


Eigenlijk moet je als je een andere auto koopt nooit zomaar gaan rijden .
Het oliepeil precies op maximum zetten. De dagteller op nul en dan elke week het peil checken.
Dan weet je vrij snel hoeveel olie de auto verbruikt en hoe vaak je het peil moet checken.
Antwoord
#6
Nu heb ik een vraag wat de norm is qua verbruik van de 240 blokken. Want ik lees regelmatig berichten dat men wel eens een litertje er bij moeten gieten. Nu heb ik 2x 93er 240 Polars gereden met de 2.3i er in b230f. Eentje met bijna 7ton op de teller en mijn huidige is de 4ton ook al gepasseerd. Maar met beide 240's reed ik behoorlijk wat kilometers mee en heel veel korte afstand ritjes, maar nooit een druppel hoeven bij vullen.
Antwoord
#7
De kilometerstand zegt eigenlijk heel weinig. Een blok met heel weinig km.s wat alleen korte koude ritjes heeft gemaakt verbruikt vaak meer olie dan een snelwegauto met 7 ton op de teller.

Een norm is moeilijk te zeggen. Wat de een acceptabel vind daar denkt een ander weer anders over
De motor mag de olie in ieder geval niet "verbranden" maar dat merk je vaak al door rook uit de uitlaat en stank.
Ikzelf vind een halve liter bijvullen op een paar duizend km. meer dan acceptabel, maar als je om de duizend km een liter erbij moet gooien dan wordt het al wat minder.

Je zegt dat je bij jouw auto's nog nooit hebt bij hoeven vullen. Maar laat jij het olie verversen periodiek doen bij een garage of doe je het zelf?
Mensen die het laten doen weten vaak niet eens dat hun auto olie gebruikt omdat de garage er niets van zegt maar gewoon de olie ververst en weer op max. peil vult.
Antwoord
#8
jos245 schreef:De kilometerstand zegt eigenlijk heel weinig. Een blok met heel weinig km.s wat alleen korte koude ritjes heeft gemaakt verbruikt vaak meer olie dan een snelwegauto met 7 ton op de teller.

Wat dat betreft zal mijn auto wel aardig gezond zijn. Met 1,4 op de teller waarvan 60k in de zwitserse bergen.. Maar vandaag alweer een stuk gereden en geen ander geluid, meer rook of wat voor gekkigheid dan ook. Zal inderdaad dus wel geluk hebben Smile
Antwoord
#9
Elk jaar een keertje, tijdens de APK. Maar afgelopen jaar 25000km+ gereden en regelmatig gecheckt, Pijl bleef boven aan het meet punt van de stok. En met mijn vorige 240 was dat ook al zo. Sta er best versteld van elke keer. Heb een aantal jaar terug een Mitsubishi Lancer EVO III gereden. Daar moest elke 2000km een liter olie bij en die had nog maar 90000 gelopen, (echter wel afgetrapte kilometers volgens mij dan haha)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 13.420 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 10.035 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 5.324 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.017 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 16.734 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 5.964 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  B200ET naar B200FT (zonder motor swap) Dopski 2 2.379 22 November 2015, 16:11
Laatste bericht: Dopski
  Brandende olie WimB 5 4.213 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 7.940 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 6.955 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)