Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend
#1
Zo, tijd om deze maar eens verder te introduceren. Het is een 242L met b20 uit juni '76. Ik heb hem een kleine twee jaar terug gekocht en weggezet wegens lpg + Weekers.

[Afbeelding: 2e4ddo4.jpg]

Eind juni heb ik hem uit het vet gehaald, vlak voor z'n 40e verjaardag. Het was gelijk starten-lopen met dat ding. Naar de apk (geen grote problemen), verzekering erop en rijden maar. Mijn groene 245 staat immers nog in de ziekenboeg. Een week later begon mijn vakantie en ik wilde met mijn betere wederhelft naar Roemenie met dat ding. Er zijn een aantal spectaculaire wegen in Roemenie, dus ik heb er nog een turbo stabi (23mm) onder gehangen. Op de achteras zat al een stabi, maar ik denk niet dat die er origineel onder heeft gezeten. De L uitvoering is erg karig; er zit zelfs geen klokje in of interval op ruitenwissers. De km-teller geeft ook ca. 10 te weinig aan dus ik denk dat er ooit een hele andere as onder is gezet, misschien een 3,54 of 3,31. Sticker zit er niet meer op helaas. Voor het gemak heb ik er ook een klokje ingebouwd.

Dus modificaties tot nu toe:
- Turbo stabi
- stabi achteras
- klokje
- frikadellenbak

Geplande modificaties:
- B20 eruit
- B234F op de standaard L-jetronic erin
- M90
- Onderstel aanpakken
- Later: vrij-programmeerbaar motormanagement
- Weer later: +t

Goed, er zijn dus twee geweldige trajecten of bergpassen in Roemenie, te weten...

De Transalpina
[Afbeelding: 28085v.jpg]

en (bekend van Top Gear),

De Transfagarasan
[Afbeelding: 33tjw2u.jpg]

De 242 heeft zich kranig gedragen. Ik heb hem flink op z'n sodemieter gegeven. Remmen met de motor, sturen met het gaspedaal. Veel vermogen heeft dat ding niet (90pk, min de paarden die de stal al ontvlucht zijn), dus het was alle hens aan dek om hem op gang te houden. Toch ging ik als een van de snelste. Die B20 met 4-bak kan natuurlijk eigenlijk niet in een chassis wat zo aangenaam voorspelbaar als dat van een 200-serie is, maar het ging best. Ook de ongeventileerde schijven hebben geen krimp gegeven. Niet oververhit, en sterker, ik heb ze niet eens geroken.

Nog wat beelden voor de lekker...

[Afbeelding: 33l12ir.jpg]

[Afbeelding: 27x403p.jpg]

[Afbeelding: 25fk03m.jpg]

[Afbeelding: 29nwd46.jpg]

[Afbeelding: 2wmj21t.jpg]

Dit project zal niet snel gaan. Ik wil op m'n gemak de verbouwingen doen, en zal dus sporadisch updaten.
Antwoord
#2
Wow, mooi verhaal man! En mooie bak!
Is die b20 wel origineel? Voor een 76er is een b20 wel erg oud in mijn beleving. 74 was de omslag van 140 naar 240 weet daver iig een aantal 240's van 74/75 een verdwaalde b20 hebben gekregen, maar nog jonger wist ik niet... ben benieuwd naar je vorderingen!

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#3
Die ziet er nog puik uit voor zijn leeftijd.
Antwoord
#4
Leuk weer een nieuw projectje.

Gafe foto's zeg. Echt van die top-gear weggetjes Cool
Antwoord
#5
Leuk projectje.
Die 242L heeft volgens mij standaard achter een stabi. Had iets te maken met slappere of stuggere veren en zo toch een goeie wegligging geven.
Heb dat op de mijne ook, maar dat komt omdat er een laat 240 onderstel onder zit.
Toffe vooruitzichten ook. Ik heb dezelfde plannen. Dat is ook de reden geweest om de B230f in te bouwen. Een 234f kon ik toen niet vinden... nu is alles alvast voorbereid.
Hier ook eerst een verbouwing thuisch... de Volvo's staan bijna 8maanden te verfijnstoffen in de milieuzonegarage.

En credit voor de roadtrip. Mocht je meer plaatjes hebben... ben erg benieuwd
Antwoord
#6
Die B20 is origineel. Ik denk dat Volvo nog een magazijn van die dingen vol had staan na het discontinueren van de 100-serie, en dat ze die uit armoede maar in het instapmodel van de 200-serie hebben gegooid, net zolang tot de voorraad op was. Ik kan me werkelijk geen andere reden bedenken Tongue

Dit karretje is in ieder geval een hele goeie kandidaat voor een mooi project. Inderdaad nog strak in de lak, slechts een paar plekjes. De achterveren zijn trouwens vrij nieuw en zeer stug. Ik vermoed dat ze vanwege de 70-liter lpg-tank er 245-veren onder hebben gestopt. In combinatie met die 23mm stabi voor rijdt ie behoorlijk strak door de bochten. Geen zwabberkont.

Ik zal eens kijken voor meer geschikte foto's Dop. Moet jouw 242 nou tot 2018 binnen blijven?
Antwoord
#7
Als ik niets doe wel ja.
Maar ik verhuis naar buiten de milieuzone.
En wat eigenlijk de bedoeling was om de auto bij de rdw aan te bieden zonder lpg en met b230f met bijbehorende U9 papieren en dat op kenteken te krijgen... maar daar ben ik nog niet aan toegekomen en zal ook nog wel zeker een half jaar duren. Dan kan ik misschien beter net zo goed dat jaartje extra wachten.
Antwoord
#8
Ah wel origineel, weer wat geleerd Smile
Embryo, als je Idd nog meer mooie bergwegpicas hebt graag!

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#9
Lol die spellingcontrole
Antwoord
#10
Kak, Autocorrect...

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 90.823 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 23.842 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 38.019 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 28.275 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen....... 940 TDic mee naar Oostenrijk DavidH 1 2.315 22 January 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  De zoektocht naar een Volvo 66 Dennis1995 35 25.613 17 January 2016, 21:18
Laatste bericht: Marc1970
  De Blauwe DennisvdB 1.690 798.451 10 January 2016, 15:40
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Vakantierit 245 Transfer naar de bergen TransferSmout 17 14.849 21 September 2015, 15:01
Laatste bericht: v700r
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 72.231 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  De GROTE overstap naar een volvo 240 van Sjonniebravo 4 3.353 21 March 2015, 09:02
Laatste bericht: Sjonniebravo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)