Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B 20 A type 4969 info
#1
hoi allen


ik ben een trotse bezitter van een gerestaureerde pv 444 E van 1953 ,
graag had ik vernomen of er ergens in een archief beelden terug te vinden zijn hoe
ze in het fabriek B 20 motoren maakte en gegoten werden in de mallen ,
met name het onder blok , reden van men vraag is ,
heb een complete B 20 motor nieuw laten bouwen door een erkend bedrijf ,
maar ik ben ervan overtuigd dat ze het bedrijf een motor hebben geleverd die ooit gebroken en opgelast is geweest ,
heb zelf al redelijk wat B 20 motoren bekeken en nergens zijn er
sporen te vinden van slijptol sporen die vanuit het fabriek zouden zijn toegebracht , niet B 16 , 18 , 20 of grotere motoren ,
elke motor is egaal van vorm zonder slijp sporen ,
hun redenering ( leverancier van de blok ) is als de onder blokken uit de mal komen dat de linkse kant ,
tussen de carter ontluchting en de oliepeilstok ,
altijd moesten bijgeslepen worden om overtollig metaal te verwijderen ?
heb al redelijk wat volvo mensen kunnen aanspreken ( ceo's van musea en volvo penta benelux ) maar niemand kon me hierover uitsluitsel geven ,
maar dit vonden allen eigenlijk vrij bizar ,
dit omdat de onderblokken zo compleet klaar uit de mallen zouden komen zonder dat ze
enige vorm van bewerking nodig hebben ,
er zijn zelfs weinig tot geen archief beelden bestaande ,
de fabriek in zweden bestaat nog waar de blokken gemaakt werden maar heb daar nog geen nieuws van mogen ontvangen ,

hopend langs deze weg enige nuttige informatie te kunnen bekomen ,archief beelden of professionele meningen ,
deze vraag is om mezelf eventueel gemoedsrust te kunnen geven dat dit normaal is of niet ,
foto's bijvoegen lukt me blijkbaar niet :mmph: omdat ze te groot zijn ,
had anders handig geweest of kan ik ze door iemand anders laten plaatsen :confused:

dank u
groeten eddy
Antwoord
#2
Motorblokken komen niet uit een mal, ze worden in zand gegoten. Als cire perdu, net als bronzen standbeelden. De B18 en B20 die ik tot nu toe gezien heb (zeg 10 stuks) waren van een enorme consistentie kwa gietwerk en nabewerking. Over de jaren komt er wel eens een datumcodering bij of er gaat een serienummer af, maar in grote lijnen blijven ze gelijk.
De nabewerking is volgens mij altijd met frezen gedaan in grote draaibanken, niet met slijptollen. Alleen pasvlakken, boutgaten en boringen zijn bewerkt, de rest hebben ze wijselijk met rust gelaten, er zitten al bewerkingen genoeg aan zo'n blok.

Op de zijkant vd drijfstangen bijvoorbeeld zie je wel een grovere bewerking als een soort slijptol/schijf, want daar zat inderdaad een rand van het 'drop forg' proces.

Tussen het gat vd carterontluchting en de peilstok heb ik nooit iets opvallends gezien. Dat is zeg een centimeter of 10 aan oppervlak. Daar staat in die buurt een meegegoten serienummer en soms een lettercode.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Temperatuur en type thermostaat Maarten245DL 5 4.228 7 February 2019, 20:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 7.558 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  Type filter Jambon 8 5.101 20 July 2014, 23:38
Laatste bericht: Jambon
  B200F info sensors - startrelais korre 3 2.424 5 July 2014, 23:41
Laatste bericht: Marc1970
  Draad / diameter carterplug 240 - Wie helpt mij aan deze info Hoover 13 9.694 28 April 2014, 09:18
Laatste bericht: jos245
  Kan het oude type kopbouten vervangen worden door het nieuwe? shineslikesun 8 7.197 17 August 2013, 14:32
Laatste bericht: ZOAB
  Exacte type carburateur (Zenith-Stromberg) achterhalen Rubicon 17 13.615 24 April 2012, 22:07
Laatste bericht: Rob
  Type injectoren? JoostV6 2 2.475 16 June 2011, 22:24
Laatste bericht: JoostV6
  Type motor? Wim1302 3 2.148 16 June 2011, 10:32
Laatste bericht: skidje
  carburateur type? volvo fan 20 7.643 1 March 2011, 00:02
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)