Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
klep speling na Kopwissel
#1
Hallo allemaal.

Gisteren de cilinderkop van m'n '76 245 (B21) gewisseld.
Mooie klus. was mijn eerste keer, maar viel niet tegen. staat een mooie beschrijving op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=SRUPgYbk_gE

Ik heb de plek waar klep en klepzittingen tegen elkaar komen iets glad gemaakt met speciale schuurpasta (heb kalm aan gedaan). (ook hier zijn aardige beschrijvingen van op te vinden op youtube)
en uiteraard nieuwe klepseals en nieuwe rubber hoedjes gemonteerd. (kop is ook gevlakt)

Nu mijn vraag: is de klepspeling na het in elkaar zetten van de kop meteen accuraat of moet deze eerst even 'inlopen' ofzo?
had namelijk behoorlijk lage klepspeling gemeten toen in kop weer in elkaar had, terwijl deze binnen de marges was voordat ik het blok uit elkaar haalde. ben nu van de werkplek naar huis gereden (10 km), (liep en start verder prima) en wil binnenkort opnieuw de speling meten.

Als de speling toch nog steeds (veel) te weinig is heb ik gehoord dat ik misschien de klepstelen iets moeten inkorten om de speling acceptabel te krijgen.
moet de boel wel weer los helaas..

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen/ ervaringen.

Gr, Henry
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#2
Dat zijn een hoop variabelen. Hopelijk waren/zijn de plaatjes van je 'nieuwe' kop ergens rond de 3,80-4,00, dan kan je nog alle kanten op. De klepspeling gaat bij de bovenliggende nokkenassen in principe mee met de kop, want wordt bepaalt door de nokkenas en de kleppen/zetels. Met klepzetels inslijpen haal je er misschien 0,05 mm af, waarschijnlijker is dat je er alleen wat verkleuring afgehaald hebt.

De controle marges zijn wat ruimer dan de stel waardes, controle koud 0,30-0,40 warm 0,35-0,45, en stellen naar koud 0,35-0,40 warm 0,40-0,45. Mijn motor heeft ÃÃn nare inlaatklep die alleen op 0,20 mm lijkt te willen lopen, prima. Heel veel motoren lopen op 0,15-0,25 mm-achtige klepspelingen, geen idee waarom die Volvo redblocks weer zo eigenwijs ruim gesteld moeten worden. Alles meer dan 0,05 doe ik het voor uiteindelijk.

Klepstelen afslijpen is niet een standaard handeling in de garagewereld, maar Tijmen Smit schijnt het te kunnen met de kop nog op de motor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Je moet in principe de dikte van de vulplaatjes van een andere kop controleren voordat je deze monteert. Of je moet er zeker van zijn dat de betreffende kop nooit op LPG heeft gelopen; in dat geval zullen de plaatjes sowieso dik zijn.
Antwoord
#4
De plaatjes van de kop die ik erin heb gezet heb ik gemeten en waren tussen de 3.75 en de 3.99. (de oude kop heb ik verder niks mee gedaan, die ligt nu met nokkenas en al op de plank.)
klepspeling heb ik voor ik met de nieuwe kop aan de gang ging helaas niet gemeten, maar deze was in orde gemaakt door een kennis waar ik hem gekocht heb.

Mijn vermoeden is dat de 8 rubberen hoedjes boven op de kleppen, die volgens mij enkel het geluid van de kleppen moeten dempen, nog moeten 'inzakken'. deze waren nog iets dikker/hoger dan de oude hoedjes.
Of is het mogelijk om deze verkeerd te monteren? lijkt me niet..
Met dat inslijpen is verwacht ik inderdaad max 0.05 verloren gegaan.. het ging vooral op oneffenheid op de randjes glad te krijgen.

Eerst maar wat kilometers maken en dan weer speling controleren. ben in ieder geval blij dat het blok goed loopt. trekt ook prima.
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#5
Ja die hoedjes lijken wat invloed te hebben op de speling, maar als het goed is kan je ze helemaal naar beneden drukken met de voelermaat.

Hier staan ze met de goede kant boven: https://www.volvoclub.org.uk/faq/ValveTr...nance.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Speling achteras 240 uit 93 filmpje BramvanBlokland 6 7.664 16 August 2016, 22:19
Laatste bericht: Marc1970
  klep stellen bij delfzijl ??? wie??? aernout 4 3.663 25 March 2009, 12:46
Laatste bericht: aernout

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)