Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verstelbare koplampen
#1
Voor een auto waar meestal een trekhaak voor de vakantie op zit en die een hoop vracht kan vervoeren [en waarbij de veiligheid een belangrijk verkoopargument is] verbaas ik mij erover dat ik nooit een 240 heb gezien met verstelbare koplampen. Bestond dit nog niet begin jaren negentig? Of bestaat dit wel en let ik niet goed op?
Of werd dit destijds met Levellers opgelost?
Ben benieuwd naar de antwoorden!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
ik weet toevallig dat deze optie in duitsland wel veel geleverd werd omdat dit verplicht was bij trekhaak dacht ik. je hebt dan ipv een meter in een vierkantje een schakelaar met 4 standen
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Dat is allemaal moderne gekkigheid. Misschien is het nog alleen maar verplicht bij LED en felle lampen zeg Xenon, ECE-R48 is de regel, zie Hella hierover: https://www.hella.com/truck/assets/media...LLA_NL.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Je doelt hierop neem ik aan?

"Bij LED-koplampen moet een automatische niveauregeling voor de koplampen zijn ingebouwd. Wanneer de koplampen zijn uitgerust met lichtbronnen > 2.000 lumen (doorgaans xenon), moeten een automatische niveauregeling en een reinigingsinstallatie voor koplampen zijn ingebouwd."

Dit moge de regel zijn maar feit blijft dat elke lichtbron hoger komt als er druk op de achterwielen komt door vracht of trekhaak. En zelf vind ik het ook behoorlijk irritant als ik verblindende tegenliggers op een tweebaansweg tegemoet rijd. Ik denk ook dat een verblinde tegenligger eerder een stuurfout maakt en dan gaat het over mijn eigen veiligheid.
Ik denk er echt wel aan om de kogeldruk te beperken door de aanhanger in balans te houden maar mijn vakantievracht kan ik niet met lood in de neus compenseren [hoewel?].

Ik ga voor de moderne gekkigheid toch maar even checken bij de Oosterburen. ; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
[Afbeelding: 61e947fbd80e867fa8212b5f42c6a4ea.jpg]

Hier is een man die er het heeft. Is Duitse import die naar amerika is gegaan.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#6
Verstelbare koplampen zijn al veel ouder. Eind jaren 60 reed ik al Renaults met verstelbare koplampen. Toen door middel van een handeltje bij de lamp. Maar als ik me goed herinner waren er toen ook al d.m.v. een draaiknop op het dashbord
Antwoord
#7
Misschien is de reden dat begin 90er jaren deze optie nog niet bij veel auto's werd toegepast. Alhoewel het in Duitsland al wel verplicht was dacht ik.


Verstelbare koplampen is overigens een van de veel voorkomende afkeurpunten bij de apk.
Als het erop zit moet het werken en bij oudere auto's zijn ze vaak stuk
Antwoord
#8
In Duitsland moet dat, of! Vering met compensatie zoals de nivomats of oppompbare dempers.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#9
Let wel: Duitse voertuigeisen gelden voor in De geregistreerde voertuigen, niet voor in De rijdende voertuigen.
Daarnaast zijn er mogelijk nog gebruikseisen, zoals op omstandigheden zijn toegerust ( bv winterbanden), die gelden wel voor alle auto's aldaar.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
Citaat:verbaas ik mij erover dat ik nooit een 240 heb gezien met verstelbare koplampen. Bestond dit nog niet begin jaren negentig?

Mijn 245 diesel had het wel (standaard), dus het bestaat wel.
Van origine in Duitsland geleverd als zogeheten "Family Edition".
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  afstelling koplampen 240/245 waap 6 5.252 19 December 2015, 07:32
Laatste bericht: Revolvo
  koplampen werken niet. iemand een idee? Stevves 5 4.653 31 August 2015, 11:29
Laatste bericht: Arjan.
  Hoogteverstelling koplampen DanielR 5 3.713 13 January 2015, 20:32
Laatste bericht: A_A
  Automatische aanschakeling van koplampen uitschakelen V40 (10-1998) Ronald-V40 0 1.493 24 May 2014, 09:41
Laatste bericht: Ronald-V40
  Hoort dit zo? (USA koplampen) henqui 10 5.359 5 September 2012, 21:14
Laatste bericht: Dirk342
  Beide koplampen stuk... Yellow240 4 3.415 6 December 2010, 13:37
Laatste bericht: Marc1970
  Gele koplampen p245 10 6.713 14 July 2010, 17:27
Laatste bericht: Rob
  koplampen werken niet, GL indicatie blijft aan. Gias 4 3.043 18 September 2008, 12:49
Laatste bericht: Gias
  reflector vervangen van koplampen huizinga 5 5.525 19 May 2007, 22:37
Laatste bericht: Ticcie
  Amerikaanse koplampen V122 4 3.121 6 January 2007, 20:09
Laatste bericht: V122

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)