Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Arjan. schreef:Die CV zie je niks van hoor, zit gewoon netjes in je deur. Je hebt toch ook geen olie, benzine en banden uit 1976 meer?
Haha, nee, dat is waar. Maar ik ben van mening dat je een klassieke auto met een sleutel openmaakt, en niet met een elektrische afstandbediening, dat is gewoon niets voor mij.
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Marc1970 schreef:Het is handig om voor alle deuren dezelfde sleutel te hebben. Nu weet je ook waarom.
Duidelijk, dit gebeurt me geen tweede keer. Ik ga zsm kijken voor nieuwe sloten.
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Overigens, die link van Marc is erg handig, alleen deze meneer heeft geen raamslingers. Die zullen er bij mij toch ook af moeten voor het paneel loslaat. En dan de armsteun, dat is bij mij het voor-model (achter is kleiner) Die zit vast met twee schroeven en daarvoor ook met iets waarvan ik niet zie hoe het los moet. Hoe werken deze constructies?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zit een (of meer) plastic dopje in de armsteun, die zal je eruit moeten ploppen met een kleine schroevedraaier, schroeven of schroef eruit, en de armsteun 90 graden verdraaien omhoog en uit de deur (is een soort bayonetsluiting).
Op de raamslinger zit een hard plastic plaatje, losploppen met de hand, daarachter zit weer een schroef.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Marc1970 schreef:Er zit een (of meer) plastic dopje in de armsteun, die zal je eruit moeten ploppen met een kleine schroevedraaier, schroeven of schroef eruit, en de armsteun 90 graden verdraaien omhoog en uit de deur (is een soort bayonetsluiting).
Op de raamslinger zit een hard plastic plaatje, losploppen met de hand, daarachter zit weer een schroef.
Toch nog een vraagje over die raamslinger. Ik denk het plastic plaatje gevonden te hebben, ik heb hem omcirkeld op de foto:
Is dat hem?
Ik heb flink zitten rommelen, maar krijg er geen beweging in. Ik ben bang hem stuk te maken, heb je wellicht een indicatie hoe ik die er het beste af kan ploppen?
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Ik wip het plaatje eraf met een kleine schroevendraaier. Deze boven de draaiknop eronder wippen, eventueel de vinger achter de hendel.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 April 2016, 20:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 April 2016, 20:41 door Marc1970.)
Volgens mij gaat-ie vanaf de 'brede' kant beter los, die zit om de slinger gehaakt. Maar goed, zolang je maar niet in het midden er aan begint.
De deurgreep, zie ik nu, is van een ouder ontwerp, 140 stijl. De bovenste bevestiging is een slotbout, die je strak trekt met die zwarte plastic ring die nu tegen de deurkaart gedraaid is. Deze draai je dus los (naar binnen) en dan komt die bovenkant losser te zitten in de deur en til je hem iets omhoog en eruit.
Mooie krijtstreep werkbroek heb je daar.
Kijk, hier de achterkant vd slinger, je ziet twee klemmetjes die aan de 'smalle' kant het sierstripje vasthouden: http://www.ebay.com/itm/Matching-pair-Ge...M2&vxp=mtr
Meer leerzame foto's van ebay: http://www.ebay.com/itm/240-244-245-Volv...QA&vxp=mtr
Ebay, nuttige site, hier de constructie met de slotbout: http://www.ebay.com/itm/Door-Armrest-Vol...cW&vxp=mtr
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
24 April 2016, 21:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 April 2016, 21:11 door Ohrtmann.)
Marc1970 schreef:Volgens mij gaat-ie vanaf de 'brede' kant beter los, die zit om de slinger gehaakt. Maar goed, zolang je maar niet in het midden er aan begint.
De deurgreep, zie ik nu, is van een ouder ontwerp, 140 stijl. De bovenste bevestiging is een slotbout, die je strak trekt met die zwarte plastic ring die nu tegen de deurkaart gedraaid is. Deze draai je dus los (naar binnen) en dan komt die bovenkant losser te zitten in de deur en til je hem iets omhoog en eruit.
Mooie krijtstreep werkbroek heb je daar.
Kijk, hier de achterkant vd slinger, je ziet twee klemmetjes (...)
De werkbroek gaat mooi bij mijn suède double monk-strap werkschoenen. Ik dacht eerst driedelig te doen maar dat vond ik toch wat tà .
Afijn, ik heb even gekeken naar die slotbout. (Ik dacht dat het gewoon een ornament was). Naar links draaien maakt hem inderdaad losser. Als het goed is heb ik nu genoeg kennis om alles los te halen. met het kernmateriaal (kartonnig spul) van deurpanelen verwacht ik geen problemen. Vaak is dat materiaal vergaan, maar mijn binnenmaterialen zijn vervangen dus mooi stevig en kan ik dus niet slopen. Dan maar eens kijken naar de handgreep; vervangen en afstellen. De afstelling begrijp ik nog niet helemaal, maar dat verduidelijkt zich vast wel als ik het eenmaal in mijn hand heb.
Wat ook opvalt is dat de knop om de deur te openen erg dicht bij de rand zit, en daarmee moeilijk te bedienen is. Ben benieuwd wat daar de oorzaak van is maar dat zullen we ook zien.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat laatste zag ik ook uit een ooghoek. Die knop heeft normaal een rubber stoppertje, die zit in het omhulsel, maar door de veerkracht vd knop slaat/breekt die langzaam maar zeker door stoppertje en het plastic omhulsel heen. Als men de knop tenminste terug heeft laat knallen iedere keer. ALs je de knop met beleid terug laat gaan, breekt er niks.
Deurkaart haal je eraf door een stevige mes of zoiets vlak naast de klikkertjes te schuiven en de klikkertjes uit het metaal te ploppen. Officieel is daar zelfs een vorkachtig opwip-gereedschapje voor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 559
Topics: 51
Lid sinds: Apr 2013
Marc1970 schreef:Dat laatste zag ik ook uit een ooghoek. Die knop heeft normaal een rubber stoppertje, die zit in het omhulsel, maar door de veerkracht vd knop slaat/breekt die langzaam maar zeker door stoppertje en het plastic omhulsel heen. Als men de knop tenminste terug heeft laat knallen iedere keer. ALs je de knop met beleid terug laat gaan, breekt er niks.
Deurkaart haal je eraf door een stevige mes of zoiets vlak naast de klikkertjes te schuiven en de klikkertjes uit het metaal te ploppen. Officieel is daar zelfs een vorkachtig opwip-gereedschapje voor.
Ja, het plastic omhulsel is inderdaad helemaal stuk, zie ik nu. Ik weet nog dat ik hem een keer met dit euvel terug kreeg nadat een monteur hem lange tijd had gehad, ergens vorig jaar. Mensen gaan altijd zo ruw om met de auto’s, ik begrijp dat niet. Dat terug laten knallen, waar is het goed voor? Geeft een hoop herrie ook. Daarnaast heb ik de auto ook meerdere malen teruggekregen met ontbrekende dopjes/clipjes t/m zelfs kauwgom in het tapijt en sigaretten in de asbak.
Kennelijk begrijpen maar weinig mensen dat klassiekers met een beetje beleid behandeld dienen te worden. Het beste kan je maar zo veel mogelijk zelf doen, ook uit dat opzicht dus!
|