Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke volvo daily driver?
#1
Er zijn hier ook wat forumers die in wat modernere bakstenen rijden dan de 240. Ben zelf op zoek naar een station, en op G3. Ben al druk aan het rekenen geweest en kom dan op de;
940 vrij zwaar maar wel ruim en betrouwbaar bovendien makkelijk aan te sleutelen en aan goedkope onderdelen te komen.

V90. Benchmark voor de ultieme volvo wat mij betreft. Helaas loeizwaar, zeker met gasinstallatie. Daardoor + verbruik net ff te duur.

855. Fwd. Superfijne auto's weet ik uit ervaring. Maar de opvolgers zijn net zo goedkoop...

V70 classic. De update van de 850 vind m wel mooi maar in karige uitvoering komen ze wat ielig over.

V70N. Tot nu toe neig ik naar deze auto's je ziet ze onwijs veel op de weg en met enorme km standen. Nog steeds ruim en met een beproefd blok (afstammen uit de 850) erg betrouwbaar volgens mij.

V40 V70 diesel, focus diesel heb ik ook bekeken maar die zijn net ff duurder in running costs bovendien moeten ze voor de milieuzone jonger zijn dan 2003 2005 dus ook in aanschaf prijziger.

Kosten van bovenstaande volvo's zijn nagenoeg gelijk. Vandaar dat ik neig naar de V70N, toch een veel modernere en veiligere auto dan een 940. Een goede 940 is 2000-3000 euro. Voor dat bedrag heb je ook een V70N, wellicht onderin de prijsrange...

Vragen. Haal je met de V70N 1op10? (NAblok) op lpg? En ik dacht dat er een aantal bouwjaren waren dat ze verstelbare klepstoters hadden en dus niet de zelfstellende. .. gold ook voor de v70 classic dacht ik.

Nog andere dingen om op te letten?
Antwoord
#2
Heb je rekening gehouden met het feit dat je aan de 940 zo goed als alles kunt onderhouden en aan de rest (misschien) niet. Dit geld voor mij althans.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#3
Ja dat klopt distributieriem enzo is bij een rdw wel makkelijker dan bij de 850 - V70N. Daar zou ik goed naar moeten kijken of dat recent gedaan is. Evt laten doen bij vomd. De 940 is een stuk eenvoudiger ja. Sterker bij de 940 knutsel je er in een dagje een andere kop op.
Maar gezien mn ervaringen met de 850 is dat er weinig bijzonders stuk gaat. Een homokineethoes is het lastigste wat ik daaraan gedaan heb.

Gewoon onderhoud als filters, olie, remmen lijkt me bij allemaal even makkelijk/moeilijk.
Antwoord
#4
[QUOTE=

Nog andere dingen om op te letten?[/QUOTE]
Jazeker, altijd 2.5T, 2.4 weg ermee.
Antwoord
#5
Dopski schreef:V90. Benchmark voor de ultieme volvo wat mij betreft. Helaas loeizwaar, zeker met gasinstallatie. Daardoor + verbruik net ff te duur.
Ik heb nog een exclusieve V90 in de aanbieding:hat:ff doorsparen dus:tape:
Antwoord
#6
Ik heb voor hetzelfde vraagstuk gestaan. Makkelijker sleutelen (zelf maar dus ook in geval van laten doen), was doorslaggevend. En inderdaad, onderhoud per jaar is minder dan wegenbelasting Wink
Van horen zeggen heb ik uit mijn research onthouden:
- Airco reparatie 850 is vaak duur, dus koop met werkende airco of vind zonder desnoods OK
- De draaicirkel en inparkeer gemak van 940 door RWD ongeëvenaard voor z'n omvang
Succes en ik volg je bevindingen graag voor onze eventuele opvolger (al wordt dat vooralsnog een 1998-er 940 mocht de huidige eruit gaan).
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Wij hebben sinds kort een xc90 d5 automaat erbij als familie auto. Ook leuk! Maar t is dat ik m voordelig van een vriend kon overnemen die m goed had onderhouden, want veel van die dingen zijn een rijdende rampen. Rijdt geweldig en leuk als daily. En de d5 doet zo 5 ton zonder probleem, de automaat hopelijk ook (150dkm geleden gereviseerd).

Maar on topic: als ik t n beetje goed inschat zou ik op zoek gaan naar een goed onderhouden v70N met 140pk, lpg, gereviseerde kop en eentje die verder netjes is bereden en onderhouden. Dat moet kunnen voor minder dan e3000. Dan rij je mi in een goede, moderne auto met weinig kans op problemen. Iets minder karakter dan een 940 (2e keus), maar verder alleen maar voordelen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#8
850's zijn geweldige auto's, ik heb er twee gehad en beide naar hoge kilometerstanden gereden. Maar let heel goed op als je er nu ÃÃn koopt. Die auto's koop je inmiddels voor de prijs van een tweedehands fiets en dat maakt dat er veel knakenrijders in rijden. En je dus met enorm achterstallig onderhoud te maken kunt krijgen. En dan ben je zo'n 850 snel zat omdat alles dan net even wat complexer (en dus duurder) is dan een 2-7-9 serie. Hetzelfde geldt inmiddels ook voor V70N. Houdt er ook rekening mee (bij LPG) dat de 850 motoren zelfstellende kleppen hebben en de V70(N) vanaf 1999 niet. Als er dus al een paar ton LPG in zit, kan je daar voor een koprevisie komen te staan.

Tot slot: probeer bij een V70N ook even de draaicirkel uit. Als je een RWD of 850 gewend bent lijkt het of je een olietanker moet keren....
Antwoord
#9
Ok tnx dat van die klepspeling wist ik maar het bouwjaar niet... goed om te weten.
Gasklep staan ze ook niet goed bekend om dacht ik (V70N)
Antwoord
#10
Ook hier iemand die voor dezelfde keuze heeft gestaanSmile

Ik heb destijds (snel) moeten kiezen, omdat mijn 245 nog niet klaar was (3 jaar later nog steeds niet). Ook had ik verwacht dat ik een fatsoenlijke leaseauto zou krijgen, helaas bleef die ook langer uit dan verwacht (een peug 107 is geen fatsoenlijke familie auto).
Ik heb specifiek voor de 940 gekozen, omdat het onderhoud daaraan makkelijk zelf te doen is EN dat ik (indien noodzakelijk) de turbo motor nog zou kunnen gebruiken voor in mijn 245. Daarnaast hebben we ook even stil gestaan bij een late 850 t5, maar de keuze voor bekend onderhoud was sterker.

Het enige wat ik nu wel merk is dat ik het onderhoud zelf wil doen. Dat kan vervelend zijn, omdat ik met 2 kinderen (en een vriendin met hobbies) weinig tijd overhou.
Zeker als de nood hoog is, is het af en toe wel irritant. Maar goed, daarnaast is nu wel een fatsoenlijke daily (citroen cactus) aanwezig, dus iets minder noodzaak om dagelijks een rijdende 940 te hebben.
Daarnaast is het fun-effect zeker aanwezig, ook in negatieve zin, want er zijn veel leuke dingen om te doen (grote turbo, chiptuning, verlagen en al wat er nog meer kan komen), waardoor er minder budget en tijd overblijft voor de hobby auto.

Als ik nogmaals voor de keuze zou staan, zou ik een 940 op LPG halen, of juist een latere v70 (ook LPG). De LPG omdat ik wel 15.000km per jaar maak. Ondanks dat ik nog een fun/hobby auto op LPG heb (die rijdt welliswaar nog niet, maar toch)

Ik snap je dilemma
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 90 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 243 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 530 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 1.604 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 2.897 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 1.941 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 1.851 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.284 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 7.702 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 8.020 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)