Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stephan_244: Volvo 244 DL B200K 1980
#1
Goedemorgen allemaal,

Omdat ik sinds kort een Volvo 244 heb leek het mij leuk om mij hier voor te stellen, gedeelde smart is immers halve smart :wink:. Mijn naam is Stephan, ben 28 jaar oud, heb psychologie gestudeerd en ben nu naast mijn werk bezig met een deeltijd studie HRM. Omdat auto's klaarblijkelijk in mijn genen zitten zocht ik een hobbyauto om in mijn vrije tijd aan te kunnen sleutelen. Ik heb in het verleden eigenlijk altijd een hobbyauto naast mijn primaire vervoer gehad alleen stond ik het afgelopen jaar een beetje droog. Ik ben eigenlijk altijd al fan geweest van oude Volvo's alleen was het er (op een kortstondige relatie met een 740 automaat) nooit van gekomen. Dit keer wilde ik wat anders, handgeschakeld, sowieso. De 240 vind ik toch wel het allermooiste, en dan het liefst een beetje gebutst en hier en daar een roestplek. Vraag mij ook niet waarom, op de ÃÃn of andere manier vind ik een 'patina' 240 helemaal geweldig. Opzoek dus naar een 240. Op AutoScout een blauwe zien staan die wel naar mijn zinnen was, dus eens gaan kijken.
In de advertentie stond al dat de Volvo na de winterslaap niet goed meer liep. Met de gedachte 'zoveel kan het niet zijn' eens gaan kijken met een expert op het gebied van carburatie en oldtimers in het algemeen. Nou goed, naar veel vijven en zessen een leuke som van de prijs af weten te praten en de koop gesloten. Een week later zijn we met de trailer terug geweest om mijn nieuwe liefde op te halen:

[Afbeelding: 720.jpg]

Het is een blauwe Volvo 244 DL uit 1980, sinds 2005 op Nederlands kenteken. Volgens de RDW beschikt de auto over 88 kW, hoewel op de distributiekap B200K staat. Deze zit volgens mij rond de 70 kW? Ook is de auto uitgerust met een Solex carburateur. Ik vermoed dat er dus in het verleden eens een ander blok in is gehangen.

Eenmaal thuis de auto eerst afgeladen en gauw gereinigd, dit was in de drie jaar dat de vorige eigenaar hem had niet gebeurd.

[Afbeelding: 720.jpg]

[Afbeelding: 720.jpg]

[Afbeelding: 720.jpg]

Ik heb helaas geen voor-foto's van het interieur, maar geloof mij als ik zeg dat het net een natuurpark was!

Nou, omdat de auto stottert, last had van backfire en niet boven de 3000 toeren uit wilde komen ben ik begonnen met het demonteren van de carburateur. Deze was eigenlijk helemaal zwart van binnen, met een dikke 'roet' aanslag op de sproeiers en kleppen.

[Afbeelding: 720.jpg]

De carburateur is schoongemaakt in een ultrasoon bad en ik laat gelijk even alle sproeiers nakijken. Wanneer er nieuwe informatie is zal ik dat hier posten voor de geïnteresseerden.

Of ik toekomstplannen heb voor de Volvo? Ja. De droom is om deze auto om te toveren tot een 250-300 pk 'monster'. Ja, er rijden auto's rond met 700pk maar dat vind ik vooral leuk om te zien op YouTube. Hoe en wat is allemaal nog vaag, ik moet mij nog helemaal inlezen en zien hoe of wat. Het is nu eerst zaak dat de auto met zijn huidige configuratie mooi en stabiel loopt, nieuwe apk erop en dan de zomer lekker rijden.
Qua uiterlijk wil ik de auto graag helemaal laten zoals die is. Alleen iets lager op de pootjes en misschien de ronde koplampen zou ik graag willen. Oh, en de standaard velgen maar dan zwart vind ik ook erg mooi staan bij het uiterlijk van deze 'gebutste bak'.

Ik vroeg mij tot slot nog iets af. Weet iemand of het mogelijk is om aan de hand van het chassisnummer te achterhalen in welk land de Volvo oorspronkelijk geleverd is? Ik ben benieuwd waar deze auto voor 2005 rondgereden heeft. Tevens vroeg ik mij af of iemand kan bevestigen dat de B200K niet het oorspronkelijke blok is. Uit diverse gegevens blijkt dat dit blok veel later dan 1980 geleverd werd, en dan voornamelijk in de 360?

Vriendelijke groeten,

Stephan
Antwoord
#2
Mooi. Achterste wielkasten zijn al vervangen zo te zien. Alle info over uitvoering, motoren etc: http://www.volvo200.org/

Deze carburateurs hebben nogal last van kromme voet (gewoon vlakschuren/vijlen), en van meer dingen, op zich niet de meest succesvolle carburateur. 200 pk ga je er ook niet mee halen ben ik bang.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dag Marc,

Bedankt voor je reactie en de handige link! 200 pk zal inderdaad niet lukken zo, heb al het ÃÃn en ander aan ervaringen over deze carburateur gehoord inderdaad. Het idee is om met het verstrijken van de tijd een blok op te bouwen buiten de auto en deze pas te monteren wanneer alles compleet is (hoe en wat precies weet ik nog niet, ik zal steeds meer leren over de tijd). Zodoende kan ik ondertussen gewoon lekker blijven rijden met de Volvo.
Antwoord
#4
Nog eentje om eens te proberen: fredrik.ljungqvist@volvo.com, dit is de archivaris van Volvo, die a.d.h.v. je chassisnummer van alles kunnen vertellen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
EDIT: Op de ÃÃn of andere manier is de openingspost verwijderd Rolleyes

De auto waar het over gaat:

[Afbeelding: 720.jpg]

Bedankt voor het mailadres Marc, ik ga zeker even contact opnemen met deze fredrik.

Afgelopen week heb ik een 531 cilinderkop met VX3 as opgehaald bij Arjen. Zoals ik in mijn openingspost aangegeven heb wil ik een motorblok naast de Volvo opbouwen rond de 250-300 pk en deze installeren wanneer hij helemaal compleet is.

Nu zag ik vandaag een B200FT motor compleet met startmotor, dynamo, turbo, intercooler, injectiesysteem etc etc. Dit blok is afkomstig uit een 940 Turbo. Nu vroeg ik mij een aantal zaken af:

Is een 531 kop (mits deze voorzien is van natrium gevulde kleppen voor de hetere turbo uitlaatgassen) geschikt voor een B200FT? Ik begrijp dat de cilinder 'gemushroomd' wordt en ik hoor verschillende berichten. De ÃÃn zegt dat het niet kan, volgens de ander is het geen probleem. Ik zou dit graag zeker willen weten :biggrin: en hoe houdt een VX3 zich in een Turbo blok met naar verhouding minder koppel?

En: is een B200FT een geschikte basis om uit te bouwen tot 250-300 pk? Of krijg ik dan (met de standaard drijfstangen) problemen? Ik wil de motor sowieso een complete revisie geven dus zaken als dikkere drijfstangen staan op de optielijst.

Vriendelijke groeten,

Stephan
Antwoord
#6
Zou weer moeten werken.
Mooie plannen. 250 tot 300 pk lijkt me vrij optimistisch, 200 lijkt me netjes met standaard goodies.
Antwoord
#7
Bijna alle motoren hebben dezelfde cilinderkoppen, gelijk kwa diameter vd verbrandingruimte, dus alle B19 en B200 motorblokken worden 'gemushroomed', Volvo gaf daar niks om dus waarom zouden wij er wel wat om geven.

De 531 is misschien iets wijder dan alle andere. Hier een lang verhaal over iemand met een 99 mm wijde 531 kop, met allerlei foto's: http://forums.turbobricks.com/showthread...007&page=3

Oh wacht, toch niet, zijn 94 mm beide, alleen de 531 is iets uitgeruimd in de hoeken: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...31_530.htm

Boring B19/200: 88,9, B21: 92 en de B23/230: 96 mm

Zoals altijd in de Volvo wereld zijn er weer andere cijfers, hier iemand die de 530 92,5 mm geeft en de 531 94 mm (de 531 is alleen op 2.3 motoren geplaatst): http://www.turbobricks.com/specs/sohc_heads.php.

Meet je eigen 531 eens zou ik zeggen.

Om op te voeren zou ik beginnen met de B230FT van 1993-95, het L blok, alles dik en op de goede plek, soms zelfs zuigerkoeling: http://www.pbase.com/stealthfti/squirtsys

Op Turbobricks etc is ontzettend veel te vinden, en hier: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110..._world.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 158 , 15:45
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 107 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.156 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.258 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.072 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.081 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.652 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 2.187 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.250 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.707 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)