Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzinetank demonteren
#1
Ik wil graag de benzinetank van mijn 244 uit 1980 schoon maken, zodat ik ook weer op benzine kan rijden. De bouten zijn al wat los, de steun waarmee 1 bout in de voorkant zit (net achter het differentieel) moet ik vervangen of repareren (scheurde door, bout zat goed vast geroest), maar ik loop nog tegen een paar dingen aan. Als toevoerleiding lijkt het er op dat een kunststof brandstofleiding over het pijpje op de tankvlotter geschoven zit. Om deze leiding zit een soort slang. Ik denk er over om het laatste stukje leiding door te knippen/snijden, en bij het terugzetten een stuk benzineslang tussen de leiding en de tankvlotter zet. Het andere pijpje is afgedopt, klopt het dat er geen retourleiding is? Ik vraag me af of de carburateur zo zou kunnen overstromen. Verder is me niet duidelijk of de vulleiding 1 geheel met de tank is, en hoe ik deze leiding het beste bij de vulhals los kan maken zonder het rubber te beschadigen.
Antwoord
#2
de kunststof brandstofleiding op de tankvlotter heeft op de plek waar hij overgaat in de metalen leiding een wartel die je los kunt draaien.

Bij een carburateurmotor is het andere pijpje inderdaad afgedopt.

de vulleiding is niet een geheel met de tank .Onder de auto zit een metalen buigring die je met dop 10 los kunt draaien en vervolgens naar buiten buigt.
Vervolgens schuif je de tank (als alle bouten eruit zijn) van de vulpijp vandaan. De vulpijp zelf blijft dus gewoon zitten.
Antwoord
#3
Van tevoren even de stekkertjes loshalen van de vlotter. Draadje is net te kort om de tank op de grond te leggen.

Is net zo'n ****** iets om achter te komen als je onder de auto ligt met de tank in je handen.
Antwoord
#4
Dat stekkertje is al los, het afdekplaatje moest er uit omdat ik de benzineslang die uiteindelijk een kunststof leiding bleek te zijn wilde losmaken van de tankvlotter.
Antwoord
#5
Net nog even met de benzinetank gestoeid, maar ik ben niet echt verder gekomen. Met de tank `op zijn plaats` was niet te zien hoe de vulleiding vast zat, dus ik heb alle bouten maar los gedraaid en de tank voorzichtig laten zakken. De vulleiding lijkt met een soort slangenklem vast te zitten, maar ik krijg er geen ringsleutel of dop op. Dat heeft meer de maken met de ruimte er omheen, zo lijkt het. Wie heeft de gouden tip?
Antwoord
#6
Je kunt er inderdaad vrij lastig bij maar met wat verlengstukken op de ratel lukt het me doorgaans wel.
Antwoord
#7
Klopt het dat de kop van de bout `naar boven` wijst? Ik weet het, het is lastig uit de leggen, de bout zit aan de bovenkant van de leiding, en `achter` het hart van de vulleiding, de kop wijst in rijrichting naar voren en naar boven. Ik kan er met m'n handen amper bij, ik kan niet eens zien wat ik doe, dus een foto maken zit er al helemaal niet in.
Antwoord
#8
Nadat ik de auto wat had opgekrikt, kon ik al iets meer zien, en paste er net een dop op:
[Afbeelding: 1235b9w.jpg]
Dit gaat dus nooit lukken met een paar verlengstukken, ook voor een flexibel stuk is deze hoek veel te scherp. Er is te weinig ruimte om de ratel op de dop te zetten. Een ringsleutel paste wel, ik kon een kleine slag maken. Helaas zit alles vastgeroest, de ringsleutel schoot meteen over de kop van de bout. Omdat de vulleiding van binnen ook vrij roestig is, lijkt het me geen ramp als ik deze vernaggel. De tank is in de naden ook vrij rot, dus ik ben benieuwd wat ik in de tank zelf ga aantreffen. Zelf denk ik dat er nog maar 1 optie is, namelijk de vulleiding doorslijpen en een andere leiding monteren of het doorgeslepen stuk overbruggen met een slang. Alleen de benzinetank is niet helemaal leeg, en het zit me niet lekker om de leiding door te slijpen als er in de tank iets zit dat naar benzine ruikt.
Antwoord
#9
Slijpen zou ik idd niet doen. Beugeltje is erg fragiel. Bij mij gaf het boutje het al snel op na een paar tikken met een hamer. Desnoods accutolletje erop en kopje weg boren.
Antwoord
#10
Dan gaan we dat morgen maar eens proberen. Boren gaat niet lukken, er is weinig ruimte rondom de bout en klem. Bovendien staat de dop op de foto zowat rechtop, dus die hoek is veel te scherp. Als ik die bout wil uitboren, zou ik eerst een stukje uit de bodem moeten slijpen. Ik kan er anders echt niet bij. Als de beugel/bout niet kapot te slaan zijn, denk ik dat ik met een ijzerzaagje de vulleiding door ga zagen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Portier V70 demonteren chrisvhout 0 365 17 February 2023, 17:34
Laatste bericht: chrisvhout
  How-To netjes demonteren Besturders stoel 240 KennOne 1 2.589 3 March 2016, 16:26
Laatste bericht: asterix
  Binnenspiegel demonteren Mark244 5 4.316 1 October 2015, 21:42
Laatste bericht: Mark244
  Volvo v50 stoelen demonteren Maikelo 0 3.655 7 September 2015, 00:52
Laatste bericht: Maikelo
  Driehoeksruitje demonteren Frank&Frida 4 3.674 8 February 2015, 17:28
Laatste bericht: Frank&Frida
  sierstrips (chroom) demonteren Dinges 12 9.914 13 January 2015, 18:03
Laatste bericht: Dopski
  Demonteren Golde schuifdak MattiBakker 3 10.070 28 June 2014, 21:29
Laatste bericht: MattiBakker
  Vraagje demonteren achterbank leuning M&M 9 6.258 9 February 2014, 21:33
Laatste bericht: jos245
  demonteren achterbank 164 Volvimus 1 2.117 14 July 2012, 22:07
Laatste bericht: Marc1970
  Zijruit demonteren, hoe zit dat? Volvo 142 B23 2 2.452 7 May 2012, 21:06
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)