Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bussen draagarm eruit persen
#1
Van APK wege moet ik die fijne rubberbussen uit de achterste draagarm vervangen. Heeft iemand een handig (min of meer kant en klaar, algemeen verkrijgbaar) voorwerp wat ik bij wijze van stempel kan gebruiken voor in mijn geimproviseerde persgereedschap (bestaande uit bouten en moeren).
Op deze wijze gaat het ongeveer gebeuren: http://www.williammaloney.com/LandRover/...shings.htm

Deze zocht ik, is nu vreemd genoeg vertaalt in het Noors: http://home.lyse.net/brox/TrailingArmBushings.html

En wat ik me ook afvroeg, die bussen zijn taps, betekent dat dat ze na 1 cm duwen los in hun gaten hangen of blijven ze het hele eind tot de laatste cm klemmen?

Iemand nog voorkeuren/meningen over de kwaliteit van originele/Boge/Febi/merk X bussen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#2
Boge en Febi maken in het algemeen geen slecht spul.
Merknamen met de letters Scan of Swedish zijn minder als ik zo hier en daar de ervaringen lees.
Antwoord
#3
ik heb ze compleet gesloopt omdat uitpersen geen optie meer was. En idd, ze lopen taps toe, alhoewel ik er helaas eentje tegenkwam die dat foutief niet was, en halverwege niet verder kwam, da's erg fijn om achter te komen. Soortgelijk persmateriaal heb ik wel zelf gemaakt, maar vraag me niet waar het gebleven is helaas..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Weet je toevallig nog welk voorwerp je gebruikt hebt aan de duwkant? Die sites gebruiken een 2" einddop van waterleiding, maar dat snap ik niet helemaal, 2" is 50,8 mm en die bus is 57 > 55 mm taps.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Weet je toevallig nog welk voorwerp je gebruikt hebt aan de duwkant? Die sites gebruiken een 2" einddop van waterleiding, maar dat snap ik niet helemaal, 2" is 50,8 mm en die bus is 57 > 55 mm taps.
dat heb ik idd zo gedaan, dop nog wezen halen hier om de hoek, verder draadeind van het dikere soort en eigenlijk alles wat ik maar kon vinden om het complot te maken.. uiteindelijk lukte het wel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Nou de oude bus is eruit. Mijn zelf bij elkaar gescharrelde pers heeft het niet overleefd, het begon meer op materiaalbeproeving te lijken dan persen. Na een aantal gebogen stukken staalplaat en een dolle M12 bout maar overgegaan op de beproefde tuindersmethode van 'sla er net zolang deuken in tot het los is'. Heb ik toch nog wat geleerd, van mijn vader.

Oude bus bleek niet eens helemaal gaar (zat nog 1/3 vast ongeveer), maar ja hoe laat je dat zien aan de keurende instantie als die 5 km verderop zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Fototje en weer terug meppen. Wink
Antwoord
#8
Het oorspronkelijke plan, ik vond het nogal nifty, de hele pers is gemaakt uit dezelfde steigerpijp en een stuk basketbalbord:
[Afbeelding: Draagarmrubber%2013_zpsyyduxtle.jpg]

Een kleine inzinking en een verfrissende beitel- en hamerpartij later:
[Afbeelding: Draagarmrubber%2017_zpsd7qi9ond.jpg]
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
hoezee..! tja basketballbord, dan wordt het wel heel makkelijk ntl..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  PU bussen/rubbers voor CX90? Dinges 2 3.696 1 October 2014, 08:39
Laatste bericht: Dinges
  bussen onderste draagarm 200 Jambon 2 11.505 29 July 2014, 19:22
Laatste bericht: Jambon
  Montagerichting bussen reactiearmen Arjan. 3 4.036 4 May 2014, 16:42
Laatste bericht: Arjan.
  vooras - bussen mixen peter145 7 5.036 2 December 2012, 19:08
Laatste bericht: peter145
  achterste rubber / bus van de achterste draagarm wakka 1 2.536 20 February 2011, 15:54
Laatste bericht: 242-turbo
  Vervangen grote bussen draagarm achter Kwekkel 5 7.108 1 November 2010, 20:47
Laatste bericht: Kwekkel
  Hoe werken PU-bussen? landloper 25 15.896 24 September 2010, 22:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)