Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gezocht: anti-run-on-klep B23A/B230A
#1
Wie heeft er een goed werkende afsluitklep voor in het inlaatspruitstuk voor me te koop?
Ik heb er twee die wel 'bewegen' maar volgens mij is het inwendige veertje kapot of zo, waardoor ze niet goed afsluiten.
Gevolg: nadieselen.
h e n q u i at g mail punt c o m

[Afbeelding: 1336381_zpslqhtn8xe.jpg]
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Er staat wel iets over in TP11740, dat ze meest wel goed zijn, maar door vervuiling slecht werken en ten onrechte vervangen worden. Deze ziet er erg schoon uit moet ik zeggen. In de carb ook alles schoon? En er mag hooguit 30 ohm weerstand zijn tussen pinnetje en massa.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ligt dat nadieselen wel aan die anti-run klep?
Ik heb al meegemaakt dat de draad van die anti-run klep niet was aangesloten maar dat leidde niet tot nadieselen.
Antwoord
#4
Als het draadje van de smoor klep los schiet dan loopt ie niet meer stationair.
Heb ik laatst een keer gehad.
Als het klepje niet meer beweegt dan kan ik mij het nadieselen goed voorstellen.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#5
De foto is een nieuwe Marc ;-) Ik zal de weerstand een opmeten. Maar van beide exemplaren lijken ze goed te werken, maar de pennetjes zitten heel losjes en er zit geen veerkracht achter. Ik had een soortgelijke van een VW in handen vandaag en daar voelde je een soort weerstand van een veertje of zo, als je het pennetje probeerde in te drukken.

Het spruitstuk heb ik helemaal schoon gemaakt voor montage.

In mijn 740 heb ik nu een 175CDUS zitten, hij dieselt helaas enorm na. Deze klep zou het inderdaad moeten voorkomen. Volgens mij moet de motor inderdaad afslaan als je hem loskoppelt.

De motor slaat wel goed af als ik de klep er uit schroef ;-) Beetje valse lucht toevoegen bij het uitzetten van de motor, zou dus ook een oplossing zijn.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#6
Ik lees nog een oplossing:

Het fenomeen nadieselen van een motor is dat bij het uitzetten van het contact de motor blijft doorlopen. De motor loopt dan zeer onregelmatig en slecht. Soms draait de motor zelfs achteruit. Het nadieselen is met het afstellen van een lager stationair toerental en/of een armer brandstof/luchtmengsel soms op te lossen of te verminderen. Werkt dat niet voldoende dan is er vaak een effectieve en eenvoudige methode. Als de motor stationair draait trap dan de koppeling diep in. Je ziet dan vaak een wat lager motortoerental (of je hoort het) een teken dat de motor extra weerstand moet overwinnen. Zet je dan het contact uit dan zal in bijna alle gevallen het nadieselen verdwenen zijn. De motor levert tijdens het nadieselen zo weinig vermogen dat het genoeg is om het nadieselen te voorkomen. In de hoogste versnelling zetten, de rem intrappen en de koppeling op laten komen werkt vast en zeker. Vergeet daarna niet het contact ook nog af te zetten.

Ik lees ook dat het koolafzetting kan zijn ergens in de de verbrandingskamers. Misschien op te lossen met reinigingsmiddel in de benzine of door eens flink te planken.
Of dat de bougies gloeiend heet worden. Ik heb nieuwe klaarliggen, dus daar kom ik binnenkort dan wel achter.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
De Ilja Gort oplossing. Als hij zijn lelijke eend parkeert, is hij aan komen rollen in de versnelling en met de koppeling ingetrapt. Zodra hij stilstaat, zet-ie de motor uit (contact op 0) en laat de koppeling opkomen, bonk, motor stopt, de eend maakt nog een laatste hopje voorwaarts.
De Volvo motor heeft wat meer draaiende massa dan de 2CV, ik zou het liever niet zo doen.

In TP11740 staat nog expliciet dat de antidieselklep niet getest kan worden met draaiende motor, de veer is niet sterk genoeg om tegen de luchtstroom in te gaan.

Je zou eens kunnen proberen de omloop via deze klep af te sluiten (de stat. regelschroef helemaal indraaien), en het stationair toerental te regelen met alleen de gasklep.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
gek genoeg slaat de motor niet af als de stationairschroef helemaal ingedraaid is... Voorlopig gebruik ik de Ilja Gort methode maar. De koppelingsplaat moet toch vervangen en de remmen zijn net vernieuwd.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 242 gezocht JimmyH 2 1.250 13 March 2024, 11:26
Laatste bericht: Dopski
  Gezocht: ondermat voor een Volvo 244 Kogelman 1 83 10 February 2024, 15:37
Laatste bericht: Kogelman
  gezocht B23ET motor bertvolvo 0 84 23 January 2024, 23:11
Laatste bericht: bertvolvo
  Klep stel gereedschap gydomatra 15 3.584 25 December 2023, 14:11
Laatste bericht: Rin
  dubbele gasrol k-jetronic gezocht ik-rol 0 125 18 October 2023, 14:35
Laatste bericht: ik-rol
  GEVONDEN Gezocht: goed werkende km-teller Kogelman 4 796 6 May 2023, 22:36
Laatste bericht: Kogelman
  gezocht: onderspoiler Gevonden Kogelman 2 567 4 May 2023, 19:55
Laatste bericht: Kogelman
  volvo gezocht voor opnames Jonne2002 0 554 7 March 2023, 12:09
Laatste bericht: Jonne2002
  gezocht: verloopstukje voor oliedrukmetersensor Kogelman 5 1.457 6 March 2023, 11:52
Laatste bericht: Kogelman
  gezocht : kunststof wielkuipen 240 achter Kogelman 3 809 19 February 2023, 17:08
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)