Berichten: 28
Topics: 11
Lid sinds: Nov 2010
Goedemorgen.
Ik heb een paar weken geleden een Volvo 245 turbo uit 1983 gekocht. Nu ben ik bezig om hem weer rijklaar te hebben in maart. Naast wat kleine dingen heb ik ook een wat groter probleem.
De auto wil goed starten, maar wanneer de auto een tijdje loopt en terug zakt in toeren slaat deze af. Nu vraag ik mij af of hier bekende oorzaken voor zijn?
Ik heb net bougies vervangen, alle filters vervangen en de olie ververst.
groeten,
Bruno (net nieuw op dit forum)
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
even controleren op vale lucht, kijken of de bobine niet wegvalt en wat er gebeurt met de brandstofdruk dan moet je er wel uitkomen.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Nokt ie er meteen mee?
Of zakt ie rustig weg en slaapt dan in?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 28
Topics: 11
Lid sinds: Nov 2010
Hij start perfect en daarna zakt ie rustig weg.
Ik heb het gasklephuis eraf gehaald en schoon gemaakt en heb denk ik het probleem gevonden. De verstelbout van de gaskabel is gebroken. Hierdoor staat er te weinig spanning op de gaskabel en is de gasklep dus ook te ver dicht lijkt mij. Wanneer de motor koud is krijgt hij nog lucht via de bypass maar zodra de motor warm wordt niet meer.
Klinkt dit een beetje logisch?
Ik ga de kabel vervangen en kijken of het beter is.
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
gasklep hoort dicht te staan op het moment dat de motor stationair draait.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 28
Topics: 11
Lid sinds: Nov 2010
Oke dan moet ik het probleem misschien verder zoeken. Ik ga na het weekend het schoongemaakte gasklephuis weer in elkaar zetten met de nieuwe gaskabel.
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Op het moment dat hij rustig wegzakt en tegen het afslaan aan zit, gaan dan al je dashboardlampjes branden? In dat geval zou ik de verdelerkap en de rotor eens controleren.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
20 February 2016, 22:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 February 2016, 23:14 door edwin.)
Staat je stationairschroef soms helemaal in ?
Kan je ook eens een aantal slagen uitdraaien.
Mocht dat niet baten. dan het volgende:
Tijdens warmdraaien zorgt de warmloopregelaar dat de regeldruk toeneemt.
Hierdoor neemt de ingespoten hoeveelheid benzine af tot normale waarden en loopt de motor met een juist brandstoft/luchtverhouding.
Dit duurt ong. 2 minuten
Ik denk dat ie bij jou dan te arm wordt.
Ik ben er van overtuigt dat een kwart slag rechtsom met de CO-schroef al wonderen doet .
Dat is een 3mm inbusboutje in de luchtweger.
Hieronder op de foto is het 't blauwe dingetje midden in de foto.
http://i932.photobucket.com/albums/ad161...C02388.jpg
ps. Verdiep je in K-jetronic om bovenstaande een beetje te volgen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 28
Topics: 11
Lid sinds: Nov 2010
Bedankt voor deze tip! Dit klinkt erg naar het zelfde probleem inderdaad.
Ik zal me wat meer verdiepen in de k-jet. En proberen of dit de oplossing is. Ik laat weten binnenkort weten of het gelukt is.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Bedenk wel dat zomaar ergens aan draaien vaak symptoombestrijding is .
Voor K-jet geldt dat alle O-ringen (de ringen van de injectoren zijn berucht) ,slangetjes, pakkingen in goede conditie moeten zijn zodat verstoring door valse lucht uitgesloten wordt.
Vanuit die basis kan dan afgesteld worden.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.