Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vlotte motor voor 144
#1
Beste forumleden,

In mijn wagen ligt een prachtig b20 motortje. Ik denk dat deze motor aan de wielen op lpg max 50 pk afgeeft en dat is naar mijn idee net wat te weinig voor een auto van 1300kg. Om de wagen iets uitdagender te maken wil ik in de toekomst een andere motor plaatsen. Ik vroeg mij af welke motor ik het best kan plaatsen en welke versnellingsbak ik daar achter moet hangen. Ik wil graag een motor die zonder al te veel aanpassingen (lees laswerk) aan de auto geplaatst kan worden maar wel het nodige vermogen kan leveren. Ik ben geen groot fan van turbo's maar als het echt niet anders kan wil ik hier wel over na denken. Betrouwbaarheid staat bij mij hoog in het vaandel dus leek het mij verstandig een wat nieuwere motor te plaatsen (ook al weet ik niet of dit ook daadwerkelijk betrouwbaarder is dan een wat oudere motor). Mij leek een b230 met handgeschakelde 5 bak de meest vlotte, betrouwbare en snelle combinatie maar ik kan er natuurlijk grandioos naast zitten.

Graag jullie kijk op dit verhaal.

Lukas


Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#2
er zijn inmiddels al wat leuke projecten hier gaande, een turbo kun je gewoon weglaten, dan moet je het zoeken in een nokkenas en betere 'ademhaling' of injectie..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Belangrijk is ook wat je wil uitgeven, een B230 injectie uit een APK afkeur halen voor een paar honderd euro? of een originele B23 door Volvo met dubbele 48-er solex-en uitgeruste splinternieuwe motor voor een Rally geprepareerde Volvo van 25.000 Euro, daar zit veel tussen...
Antwoord
#4
Ik heb net een B230 met m47 in mijn 145 geplaatst.
Een stuk stiller en sneller.
Wel wat laswerk aan het subframe en veel uitzoekwerk.
Denk aan subframe verlagen, versnellingsbak tunnel groter maken, gaskabel maken, uitlaat, baksteun, koelslangen, koelfan, en nog wat klein spul.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
Hoezo langzaam? Je moet gewoon meer gas geven en boven alles in elke versnelling door trekken tot de ruiten rammelen. Als ik rij is dat in de fijnbeschaafde Randstad en ik heb nog nooit moeite gehad met invoegen, wegrijden of van baan veranderen op rotondes. Blazen met dat ding, en bij twijfel krijgt de oudste auto voorrang.

2x 144 B20A op LPG waarvan 1 automaat, daarmee zie ik iedere keer het eind van de invoegstrook.

Ik vind ook dat rijden in een iets underpowerde auto een uitdaging. Net als het rijden met een overpowerde trekker met handgas: https://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM

Ergens staat een rijtje B20 schakelmomenten van John Mc, een rallyrijder, die 4500 rpm 'rustig' vindt, dan ga je 40, 65 en 95 km/h met standaard as, bak en banden, en doortrekken tot 5500 rpm 'vlot'. Maar je kan ook 123 voor de 40 afraffelen en verder rijden als automaat. De B20 is echt een makkelijke, vlotte motor. De B18 misschien nog iets makkelijker, soepeler in de toeren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Jerry schreef:Ik heb net een B230 met m47 in mijn 145 geplaatst.
Een stuk stiller en sneller.
Wel wat laswerk aan het subframe en veel uitzoekwerk.
Denk aan subframe verlagen, versnellingsbak tunnel groter maken, gaskabel maken, uitlaat, baksteun, koelslangen, koelfan, en nog wat klein spul.
dan heb jij ws een lange pook auto..? want de M46 hangt er bij mij zonder problemen onder..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Als je een upgrade wilt zonder lassen, dan zou ik het bij een B20 of B18 houden. Een modernere motor is niet per definitie betrouwbaarder dan een oudere. Hoe meer erop zit, hoe meer er stuk kan. Ik zou dan dus ook voor een optie zonder turbo gaan.
Meer PK's gaan ook sneller stuk. Maar volgens mij ben je ook niet op zoek naar max. PK's. Ik denk dat een iets gekietelde en frisse motor al een groot verschil maakt. 50 PK is inderdaad aan de lage kant (en de motor zal dan ook wel wat versleten zijn).

Op de B20E kop na is de B20 in mijn Amazon vrij standaard en daar kwam op de rollenbank 74 PK uit.
Zie blogpost Volvo Amazon op de rollenbank : 74 PK gemeten

Met een aangepaste kop, nokkenas en dubbele SU haal je uit een B18 (of uit een B20) al wel 120 PK.
Zie ook blogpost Getunde B18 motor met 120PK opgehaald bij Olaf Pothoven

Dat is al duidelijk merkbaar vlotter en nog niet eens extreem (duur).
Daarboven is ook van alles mogelijk.

t adres voor onderdelen of revisie/levering van een kant en klaar getuned blok is denk ik Ben Flierman van Tinustuning.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#8
gewoon je b20 upgraden, er zijn gekke zweden die er atmosferisch 267pk uit weten te persen!
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#9
En dat kan al door er een B20B koppakking, kosten 40 euro, tussen te douwen. Deze is dunner waardoor de compressieverhouding omhoog gaat van een middeleeuwse 8,7:1 naar de hippere 9,5:1, 5 pk erbij en LPG kan dat makkelijk hebben. En haal de stelschroef uit de drooggasslang, die remt de LPG toevoer bij hoge toeren en dat wil je juist voorkomen.

De versnellingsbak, dat kan alleen maar de M40 zijn. Schakelt beter dan alle 240 bakken bij elkaar. Tot 4, altijd in het optimale toerengebied op de snelweg. Met je raam open vlak langs de linkervangrail scheuren, daar wordt je auto ook een stuk sneller van.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Een B20B heeft 9,3 maar dat is 0,4 door koppakking en 0,5 door de kophoogte. Je zult dus niet helemaal naar de 9,3 gaan, maar alle kleine beetjes helpen (behalve als het onderblok of de kop enorm compressieverlies heeft en je daardoor nog maar 50 PK over hebt).
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Betere radiator voor 145 Jerry 14 16.153 13 June 2016, 13:56
Laatste bericht: Jerry
  Gezocht; passende remklauwen voor rem upgrade volvo 144 paulenschede 2 6.156 14 January 2016, 23:30
Laatste bericht: Boele
  Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid Margot144 10 12.963 8 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Margot144
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.133 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  Vulling voor leren zittingen. Madman 1 3.519 21 February 2015, 00:27
Laatste bericht: Jambon
  145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ? -wj- 16 30.144 6 July 2014, 23:52
Laatste bericht: Dopski
  Schroefdraad bovenste remslang voor henqui 10 9.898 19 March 2014, 10:23
Laatste bericht: Jambon
  volvo 140 alu grill vervangen voor plastic grill Knuif 8 4.873 14 August 2013, 23:29
Laatste bericht: Jambon
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 5.519 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  alternator: vraagje voor de specialisten ovlov2 2 2.697 21 March 2013, 20:30
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)