Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen.
#1
Onderwerp is ook al geplaatst bij het 240-260 register maar ben het langzaamaan spuug zat.
Ik heb de laatste maanden veelvuldig problemen met starten.
Eerst leek het probleem zich vooral voor te doen met vochtig weer.
Andere keren leek het net alsof hij maar op 3 cilinders startte. Ik start altijd op gas. Ook al een paar keer de wagen weggezet op benzine. Ik krijg de wagen dan zeker Wel gestart
Vandaag zelfs startproblemen met warme motor. Na tanken moeizaam starten.
Wat is er al vervangen.
Contactpuntje door electronische ontsteking.
Bougies
Bobine plus speciale laag weerstandkabel.
Vacuumslangen
Bougieskabels
Gasverdamper
Benzineklepafsluiter voor het gas. Deze lekte een beetje.
Rotor en verdelerkap.
Graag advies. Weet iemand een garage waar ze echt goed e.e.a. Kunnen doormeten o.i.d.
Andere ideeen?
Antwoord
#2
Ik zet mijn 144 's winters (op geheel onwetenschappelijke wijze) een paar graden later, wegens hetzelfde slecht starten op LPG. 's Zomers veel beter, dit alles met de originele opstelling.

Is een B21A? Daar is toch niet veel aan te meten.

Heb je na 10 seconde doorstarten een stinkende LPG wolk om je heen hangen? Dan is dat gedeelte in elk geval in orde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Spuitbus remmenreiniger in je handschoenvak leggen en een klein beetje in de carburateur spuiten voor het starten. Werkt bijna altijd.
Antwoord
#4
Nog twee eigenaardigheden, heb je een voorschakelweerstand en bijbehorende bobine (of een 12V bobine en altijd overal 12V)? Heb je een warmestartklep op het schutbord en klikt die?

Gaat de motor vlot rond op de startmotor? Helpt het als je er een tweede accu naast zet?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Zag oxidatie in mijn nieuwe verdelerkap.
Schoongemaakt.
Paar dagen later slecht starten. Echt op 3 cilinders.
Weer verdelerkap flink vochtig.
Drooggemaakt en ingespoten met WD40
Hoe kan ik ineens zoveel vocht krijgen onder mijn verdelerkap?
Voorheen nooit last van gehad.
Nu hoorde ik van het bestaan van een rubber afdichtring. Hoort die er origineel op.
Bij mij eraf gevallen?
Antwoord
#6
Geen rubber afdichting, maar er is wel een plastic plaatje/dekseltje wat onder de rotor past en het onderliggende gebeuren iets 'droger' houdt, en misschien zelfs de verdelerkap wat strakker op de verdeler houdt. Zoiets: https://www.rexbo.eu/bosch/dust-cover-di...1230500219

De oxidatie komt ws. van versnelde slijtage, ergens gaat de vonkoverdracht te moeizaam en daardoor moet de rotor meer werken, krijgt hogere voltages te zien, met vonken, inbranding en materiaalverlies tot gevolg.
Je zou eens kunnen beginnen met de bougies op 0,7 mm te zetten.

Waar het vocht vandaan komt is de buitenlucht, heel Noordwest Europa is doorweekt en verzadigd van water. WD40 zou ik niet inspuiten, gewoon droog en vetvrij is mooi zat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik heb een stuk tekst gekregen, opgesteld door Stein Johnson, een krasse knar uit het PV tijdperk welke nog steeds Volvo's rally klaar maakt.. er staat het volgende in voor de ontsteking.. (de rest ik trouwens ook leuk leeschvoer..)

"The distributors have a ventilation system, this must be modified for moisture problems.
All the ventilation holes must be closed and a pipe taken from the body of the distributor and into a dry
environment as the heater or even into the car.
Do not forget to put silicon on the small hole in the distributor cap.
Use silicon on the edge of the distributor cap, not to much, you do not want any of that stuff onto your points
Use the best distributor leads you can lay your hands on with rubber ends."


oftewel..

"De ontstekingen hebben een ventilatiesysteem, dit moet worden aangepast voor vochtproblemen.
Alle ventilatiegaten moeten gesloten en een slangetje uit het huis van de verdeler naar een droge
omgeving als de verwarming of zelfs in de auto.
Vergeet niet om het kleine gat in de verdeler kap af te dichten. (dat laatste is meer voor de ouder kapjes red.)
Gebruik siliconen aan de rand van de distributeur cap, niet te veel, je wilt niet een van die dingen op je puntjes.
Gebruik de beste verdeelkabels met rubberen uiteinden. "
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Ik hoor het graag wanneer je tijd hebt Raymond.
Antwoord
#9
Volgens mij gaan rally auto's met 50 per uur door kniediepe plassen, dan heeft het zin alles af te plakken, anders niet. Nou rij ik met mijn auto's minder hard door plassen, maar dan sputtert-ie wel eens, vooral als de verdelerkant nat gaat. De volgende ochtend start-ie weer gewoon.
Dat is dankzij de luchtgaatjes onderin de verdeler, niet ondanks.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
mijn volvo had ook eens dat soort problemen. Ik ben met een plantenspuit bij een draaiende motor tekeer gegaan op mijn bougie kabels en andere electra. Ik kreeg vonkoverslag op mijn bougiekabels, deze vervangen en klaar.
Groetjes Kasper
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)