Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
+t en lpg met verdamper
#1
Het plan:

De huidige polar van schoonvader te voorzien van een B230F (nu B200f), want traag, 500k plus km erop en met airco aan erbij steppen is niet handig. Daarnaast tikt ie aardig waardoor 'in goede staat' in twijfel getrokken kan worden. De souplesse van een lpt-motor zou gewaardeerd worden.

Zouden we de B230f kunnen voorzien van een 13c turbootje van een 940 (Ja, dat kan) EN krijgen we dat goed draaiend op fabrieksdruk etc met een conventionele lpg installatie (verdamper, recent vervangen)?


Ik weet dat een dampgasinstallatie de koninklijke weg zou zijn. echter we voorzien geen 200+ pk auto maar gewoon ongeveer de 135 pk van de lpt-motor met het hogere koppel op de originele 0,4 bar.

Wat voor risico's gaan we lopen/ aandachtspunten als we dit tot uitvoer zouden brengen? lpg-toevoerleiding voldoende? bezinebrandstofpomp voldoende of toch vergroten?

De b230f hangt nu klaar in de motorsteun en zou nu relatief eenvoudig ' aangepast' kunnen worden. Uiteraard krijgt ie een 'stage-0' onderhoudsbeurt.

hoor graag jullie ideeën/ ervaringen.



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#2
Dampgas is het bijna allemaal op het vialle lpi na.
Ik denk dat jij een simpele lpg installatie bedoelt met alleen een verdamper en een mengstuk.
Met de hand afstellen en klaar.
Er zijn verdampers leverbaar met een extra aansluiting voor een slang die aangesloten op je inlaat spruitstuk aan je verdamper doorgeeft hoeveel druk er staat.
Die werden wel gebruikt met turbo's.
Een andere optie is om je lpg mengstuk tussen je luchtfilter en je turbo te plaatsen maar dan heb je wel een groot traject vol met lpg lucht mengsel zitten.
Ik ben benieuwd, ik speel ook met de gedachte om een kleine turbo op mijn b230k te zetten Smile
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Bekijk het topic van Arno eens, een piggyback met een paar dampgasinjectoren hoeft de wereld niet te kosten en ik denk dat je daar een veel mooier resultaat mee gaat behalen. Als ik me niet vergis had ie die spulletjes in Polen besteld.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lpg verdamper. Jambon 1 1.271 20 September 2021, 09:07
Laatste bericht: Marc1970
  Wie herkent deze verdamper? ZOAB 16 13.341 24 February 2015, 00:45
Laatste bericht: Jerry
  Beste, betrouwbaarste, makkelijkste LPG verdamper? Dopski 1 3.063 4 March 2014, 20:52
Laatste bericht: Marc1970
  Verdamper revisie Rob 3 2.674 14 October 2013, 16:15
Laatste bericht: Jambon
  Revisie verdamper succes! Wimme 6 3.356 18 December 2012, 22:27
Laatste bericht: Wimme
  Er stroomt gas uit de verdamper matthijs1 1 1.720 21 September 2012, 23:21
Laatste bericht: jos245
  LPG verdamper kapot na 4 maanden? volvosvenska 18 11.530 30 August 2012, 22:01
Laatste bericht: Jambon
  vermogen verdamper genoeg of te krap? Tevens vraagje over welke naald voor stromberg Jeroen V 24 12.451 31 July 2012, 06:28
Laatste bericht: Jeroen V
  relatie tussen de twee instelschroeven lpg-verdamper Jeroen V 17 9.861 14 February 2012, 10:08
Laatste bericht: Jeroen V
  B18a wil niet op LPG, nieuwe verdamper maar geen succes Jeroen V 14 9.443 28 December 2011, 22:17
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)