Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
onsteking vervroegen polar 1993 230f
#1
ik heb gehoord dat als je een paar pinnen van de regelunit aan massa leg dat de ontsteking vervroegd.
welke zijn dat en kan het ook met een relais dat als ik op lpg rijdt dat hij vervroegd en op benzine niet.
dus schakelen bij draaiende motor.
of gaat de regel unit dan raar doen ?
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Antwoord
#2
Pin 18 en 19 aan de massa geeft iets van 6 graden vervroeging, leek mij ook wel wat met LPG. Er is een hoop mumbojumbo over te vinden op turbobricks, mensen proberen wel eens wat, maar volgens mij is de conclusie dat niemand er iets van merkt.

Dit is de meest recente discussie, en halverwege doet vvpete het geheel uit de doeken, pin 18 en 19 verhinderen dat de pingelsensor de ontsteking verlaat in geval van pingel. Dus dat er zonder pingel niks gebeurt. Om vervolgens weer de andere kant op te draaien, zo gaat die discussie heel de tijd. Ik laat het dus zoals het is (ben ook niet dol op het aanpassen van elektronica).
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=204673

Hier iemand die de EZK stekker uit elkaar haalt: http://www.forums.turbobricks.com/showpo...tcount=191
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
je zal er ook niet veel van merken maar je kleppen verbranden niet meer zo snel
maar ik ga wel wat proberen
bedankt voor de info
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Antwoord
#4
Doordat de vonk 6 graden Krukas eerder komt zouden de kleppen minder heet worden? Het zal mij verbazen als dat meer dan 6 graden Celsius verschil maakt.

Volgens mij worden LPG iets heter doordat het koelende effect van verdampende benzine er niet bij is, in grote lijnen. En dat doet de klepzittingen sneller slijten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
dat zal in graden niet veel schelen maar lpg verbrand trager dus nog in de kleppen
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Antwoord
#6
Maar als het werkt duik ik meteen de elektronica in. Ik heb wel eens geschat dat er 0,05 mm klepzitting per 10-15.000 km verdwijnt, wat is jouw ervaring?

En ik probeer de kleppen ruim te stellen op 0,45 mm speling, 0,50 vind ik ook nog prima, zodat de klep wat langer koelend contact maakt de kop, ik heb niet de indruk dat het veel uitmaakt. Misschien zouden de natrium gevulde kleppen van een turbo helpen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
ik heb de Volvo nog maar 1jaar ongeveer 15000kmde kleppen waren uitgesteld en lekke kleppen
ik heb er gelijk een andere kop op gelegd
van een 740 2 liter had iemand nog liggen
ik weet niet of hij al een keer gereviseerd was
maar na 320000 km zag het er nog goed uit
er zaten bronzen geleiders in (weet niet of dat standaard is)
ik heb de kleppen geslepen (roest eraf heeft een tijd stil gestaan)
nieuwe klepseals en op 0.4 mm gezet
binnenkort weer apk dus een beurt
en dan kijk ik hoe ze staan
dat is een goede test want ook 4000 km met caravan gereden deze zomer
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Antwoord
#8
oh ja met andere autos (ook oude meuk)
altijd zelf gas ingebouwd 1 keer kleppen stellen
ontsteking +/- 5 graden vervroegd en nooit meer naar de kleppen gekeken
werkte goed

kever 1971
fiat 127 1983
Suzuki samurai 1988
renault express 1986
ford fiesta 1994
alfa 33 1995
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Antwoord
#9
Hier trouwens iets preciezere handleiding voor het vervroegen: http://www.stonis-world.com/lh_ezk.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  V8 in 240 1993 yellowsub 0 91 29 September 2019, 21:56
Laatste bericht: yellowsub
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 1.592 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek? Jeru 11 991 4 January 2019, 11:47
Laatste bericht: Jeru
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 1.161 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 683 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  1993 polar b200f sputtert en slaat af tisseenschande 6 1.711 6 May 2017, 21:54
Laatste bericht: tisseenschande
  Welke curve bij 123 onsteking. Madman 3 1.515 30 October 2016, 13:32
Laatste bericht: Marc1970
  LMM voor 240 b230f 1993 koosleo 0 669 11 April 2016, 21:46
Laatste bericht: koosleo
  Motor word niet warm & Kachel wel. 240 Polar 2.3i KennOne 6 1.790 21 October 2015, 09:54
Laatste bericht: Dopski
  Te hoge co2 uitstoot bij 240-polar Sittard 15 6.218 13 January 2015, 23:14
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)