Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2015
ik heb gehoord dat als je een paar pinnen van de regelunit aan massa leg dat de ontsteking vervroegd.
welke zijn dat en kan het ook met een relais dat als ik op lpg rijdt dat hij vervroegd en op benzine niet.
dus schakelen bij draaiende motor.
of gaat de regel unit dan raar doen ?
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
27 October 2015, 18:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 October 2015, 18:25 door Marc1970.)
Pin 18 en 19 aan de massa geeft iets van 6 graden vervroeging, leek mij ook wel wat met LPG. Er is een hoop mumbojumbo over te vinden op turbobricks, mensen proberen wel eens wat, maar volgens mij is de conclusie dat niemand er iets van merkt.
Dit is de meest recente discussie, en halverwege doet vvpete het geheel uit de doeken, pin 18 en 19 verhinderen dat de pingelsensor de ontsteking verlaat in geval van pingel. Dus dat er zonder pingel niks gebeurt. Om vervolgens weer de andere kant op te draaien, zo gaat die discussie heel de tijd. Ik laat het dus zoals het is (ben ook niet dol op het aanpassen van elektronica).
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=204673
Hier iemand die de EZK stekker uit elkaar haalt:
http://www.forums.turbobricks.com/showpo...tcount=191
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2015
je zal er ook niet veel van merken maar je kleppen verbranden niet meer zo snel
maar ik ga wel wat proberen
bedankt voor de info
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Doordat de vonk 6 graden Krukas eerder komt zouden de kleppen minder heet worden? Het zal mij verbazen als dat meer dan 6 graden Celsius verschil maakt.
Volgens mij worden LPG iets heter doordat het koelende effect van verdampende benzine er niet bij is, in grote lijnen. En dat doet de klepzittingen sneller slijten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2015
dat zal in graden niet veel schelen maar lpg verbrand trager dus nog in de kleppen
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Maar als het werkt duik ik meteen de elektronica in. Ik heb wel eens geschat dat er 0,05 mm klepzitting per 10-15.000 km verdwijnt, wat is jouw ervaring?
En ik probeer de kleppen ruim te stellen op 0,45 mm speling, 0,50 vind ik ook nog prima, zodat de klep wat langer koelend contact maakt de kop, ik heb niet de indruk dat het veel uitmaakt. Misschien zouden de natrium gevulde kleppen van een turbo helpen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2015
ik heb de Volvo nog maar 1jaar ongeveer 15000kmde kleppen waren uitgesteld en lekke kleppen
ik heb er gelijk een andere kop op gelegd
van een 740 2 liter had iemand nog liggen
ik weet niet of hij al een keer gereviseerd was
maar na 320000 km zag het er nog goed uit
er zaten bronzen geleiders in (weet niet of dat standaard is)
ik heb de kleppen geslepen (roest eraf heeft een tijd stil gestaan)
nieuwe klepseals en op 0.4 mm gezet
binnenkort weer apk dus een beurt
en dan kijk ik hoe ze staan
dat is een goede test want ook 4000 km met caravan gereden deze zomer
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2015
oh ja met andere autos (ook oude meuk)
altijd zelf gas ingebouwd 1 keer kleppen stellen
ontsteking +/- 5 graden vervroegd en nooit meer naar de kleppen gekeken
werkte goed
kever 1971
fiat 127 1983
Suzuki samurai 1988
renault express 1986
ford fiesta 1994
alfa 33 1995
Volvo 240 polar 1993 lpg 585075 km
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hier trouwens iets preciezere handleiding voor het vervroegen:
http://www.stonis-world.com/lh_ezk.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969